vraag aan UWV: Ik werk 2 dagen in de week als gastouder. ik ben nu 29 weken zwanger en wil graag een uitkering aanvragen, het gastouderbureau weet van niets dus aan hun heb ik niet veel. ik heb net met UWV gebeld en toen werd er dus gezegd dat de ouders van de kinderen die ik opvang dus een WAZO-uitkering aan moeten vragen voor mij. Nu vind ik het erg apart dat de ouders dat aan moeten vragen, dus ik wil graag van jullie weten wat ik nu echt moet gaan doen. Ik snap er niets meer van en wordt van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug. hopelijk kunnen jullie me wel een duidelijk antwoord geven, zodat ik van de week alles nog kan regelen. alvast bedankt!!
Beste Naomi 123, Je wilt graag weten hoe je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering kunt aanvragen. In jouw situatie is dit afhankelijk van de manier waarop je inkomen aan je wordt betaald. Ben je in loondienst van het gastouderbureau of de gastouders? Dan zijn zij jouw werkgever en moeten ze de uitkering voor je aanvragen. Ben je niet in loondienst bij één van beide, dan wordt je aangemerkt als zelfstandige en kun je een aanvraag doen voor een Zelfstandig En Zwanger-uitkering (ZEZ). Dit is een zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen. Actuele informatie over deze regeling vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team
dank jullie wel voor jullie reactie! inmiddels had ik al van andere gehoord dat ik onder freelancer val en dus de ZEZ uitkering aan moet vragen.