Wajong uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mango393, 28 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mango393

Mango393 Bekend lid

4 mei 2015
    602
    101
    43
    Goedendag,

Ik heb een aantal vragen over mijn wajong uitkering. Ik ben nu heel pril zwanger. Ik ben nu 22 en word in december 23. Ik vroeg mij af hoeveel ik dan zou krijgen. En of ik een aanvullend bedrag krijg als het kindje er is vanwege het sociaal minimum loon van een iemand met een kindje.

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken, want ik vind het erg lastig en ingewikkeld om het via internet allemaal uit te pluizen.

Gr. Mango

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mango,

Graag wil je weten wat de hoogte van je Wajong zal zijn als je 23 wordt, en of je nog recht hebt op een aanvullend bedrag als je kindje is geboren. Ik kan je aangeven hoe dit berekend gaat worden. Maar houd er rekening mee dat het een rekenkundig verhaal wordt.

23 jaar
    Je kunt het beste via deze rekenhulp berekenen wat de hoogte wordt van je uitkering als je 23 wordt.
    Houd er rekening mee dat de rekenhulp je een bruto bedrag geeft. Er wordt nog 8% vakantiegeld gereserveerd. Ook worden er nog premies en belastingen van afgedragen om tot het netto bedrag te komen. Dit kan niet van te voren worden berekend. Dus wacht nog even de nieuwe specificatie af die je krijgt in de december. Daarop staat ook het netto bedrag.

Aanvulling
    Mogelijk heb je recht op een aanvulling (toeslag) maar dat is afhankelijk van je leefsituatie. Ben je alleenstaand of samenwonend ( gehuwd )?
    Er bestaat geen aparte toeslag meer voor alleenstaande ouders.
    Als je samenwonend bent dan heb je mogelijk recht op een toeslag die je aanvult tot het sociaal minimum van gehuwden/gelijkgestelden. Zie hier wat de actuele bedragen zijn. Hierbij doe je het bedrag per dag x 21,75 om tot een bruto maandbedrag te komen. Je uitkering kan maximaal worden aangevuld tot dit bedrag.
    Houd hierbij ook weer rekening dat je alleen maar bruto bedragen kunt berekenen.

Actuele informatie over het aanvragen van de toeslag vind je hier.

Ik snap dat bovenstaand verhaal lastig is. Je kan, als het zover is, altijd weer contact opnemen met het Webcare Team of even bellen met UWV Werknemers 0900-9294.
    En vergeet niet het wijzigingsformulier Wajong te versturen als je kindje straks geboren is.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Mango393

Mango393 Bekend lid

4 mei 2015
    602
    101
    43
    Heel bedankt! U heeft mij hier wel mee geholpen. Ik heb nu ongeveer een schatting.

Fijne dag nog!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan. Jij ook een fijne dag.

Deel Deze Pagina