ik ga er niet meer verder op in word totaal anders geformuleerd dat ik bedoel maar goed vind het wel best zo als jullie vinden dat ik lui ben of dat mensen denken dat ik o zo trots ben op mijn wajong prima of dat mensen denken dat ik o zo agresief ben ook prima kan mij op het moment niet meer zo schelen hou me met andere dingen bezig ik weet waarom k het nog ontvang en waarom ik nog geen werk heb misschien zal het wel niet aan een leeftijd liggen of wat ook maar ik lieg niet als ik zeg dat ik al tijden bezig ben om iets te vinden en nee ik ga niet soliciteren naar dingen die mij te hoog gegrepen zijn of ik ga niet express een brief schrijven waar nergens over gaat maar goed boeit me niet hoe jullie willen denken over mij lekker doen ik ga me bezig houden met andere dingen fijne avond en tot ziens
Ik vind de wajong geen onzin, dit is hoe het nou eenmaal is. Verder zei ik al in mijn voorlaatste post dat ik kinderen krijgen geen recht vind. Kinderen hebben echter wel recht op ouders met financiele zekerheid door eigen inkomsten, een uitkering is geen financiele zekerheid en al zeker geen eigen inkomst. Ze groeien niet alleen op liefde, maar hebben ook onderdak, kleding, voeding, en scholing nodig. Jonge kinderen zijn nog redelijk goedkoop, maar het wordt elk jaar duurder, vooral als ze naar de middelbare school gaan en erna verder willen studeren. Ga er maar van uit dat de studiefinanciering nog verder wordt bezuinigd en de collegegelden nog hoger worden. Ik zou mijzelf onverantwoordelijk en egoïstisch vinden als ik in de positie zat waarbij ik afhankelijk was van een uitkering, en dan besluit om kinderen te krijgen. Zoals ik al zei, kinderen krijgen is een (hopelijk goed doordachte) keuze die je zelf maakt en geen recht.
Nederig vind ik ook een verkeerd woord, krijg ik ook jeuk van. Hoezo moet ik nederig zijn, mensen weten bij God niet onder welke omstandigheden ik geleefd heb, als je dat weet dan wordt je daar vanzelf nederig van. Ik wil het ook niet inzetten om er begrip mee te kweken. Doe ik ook niet (nu misschien omdat we het erover hebben wat een motivatie is voor een visie), ik heb dit gewoon nodig maar ik wil het niet aanvallend brengen, gewoon, omdat ik denk dat het geen zin heeft. Omdat ik denk dat het alleen conflict geeft, omdat ik denk dat we elkaar zoveel mogelijk in zijn/haar waarde moeten laten. Ik denk dat als je je pijlen schiet je ze ook terug krijgt en meestal werkt dat helemaal niet opbouwend.
Huh? Je legt mensen dingen in de mond die helemaal niet gezegd zijn. Niemand zegt dat je lui en agressief bent. Wel dat je bepaalde woorden gebruikt die niet netjes zijn, maar ik denk dat je dat zelf ook wel kunt bedenken als je je berichtjes even naleest. Maar ik las eerder dat je borderline hebt, en m'n moeder met borderline leest alles ook op een manier waardoor ze denkt dat iedereen tegen haar is. Misschien heeft het daarmee te maken.
ik neem aan dat je het over mij hebt omdat ik nederig schreef. Ik vind inderdaad dat je nederig moet zijn, met welke uitkering dan ook.. de hele voorgeschiedenis speelt voor mij helemaal geen rol. Ik ben thuisblijfmoeder, mijn man werkt onzettend veel dus ben afhankelijk van hem. Mijn zus krijgt een wajonguitkering en haar vriend werkt fulltime, maar zij moet nu echt niet bij me aankomen dat 'ze onafhankelijk is van haar vriend en dat ze dat heel wat vind van dr zelf'.. Zou dr zeggen dat ze lekker dr mond moet gaan houden en normaal moet doen. mamamanuela, kun je die ene zin misschien nog verklaren.. misschien heb ik hem verkeerd begrepen?
bammetjebam , op de een of andere manier weet jij het theoretisch altijd zo mooi te brengen... helaas blijkt de praktijk vaak anders...! kijk alleen al naar ontwikkelingslanden.... dus eigenlijk zouden al die mensen geen kinderen meer mogen krijgen..... want tja kinderen hebben volgens jouw recht op ouders met financiele zekerheid. Krijg bij jouw een beetje het idee dat jij alles ontzettend perfect voor mekaar hebt en voor je hele leven de financiele zekerheid hebt vast te staan! nou dat is dan hartstikke mooi als dat zo zou zijn... maar voor de meesten onder ons is dat niet zo
umm85 ik denk dat mijn zin ook verkeerd is geformuleerd kwa onafhankelijk zijn van mijn vriend ik kreeg mijn wajong al voor ik mijn vriend leerde kennen en ik dus altijd alles zelf heb betaald mijn eigen rekeningen en dat wil ik gewoon blijven doen wil niet afhankelijk zijn van zijn geld ik verdien mijn eigen geld en zolang ik niet met hem getrouwd ben en ik mijn eigen rekeningen moet blijven betalen zal ik toch iets moeten ik ga binnen kort ook een opleiding volgen maar denk dat ik het nu nog verkeerd forumleer maar goed het is zo als ik het een beetje zie
Dit ben ik eigenlijk wel met je eens. Een kind is niet een 'recht'. Kinderen NEEM je ook niet in mijn ogen, kinderen krijgen is een geschenk en je hebt geluk als je in de positie zit dat je die kans krijgt! Zo zie ik het. Je hebt het hier niet over een product uit de supermarkt, het kiest niet en wordt niet gekozen, het is een geschenk waar je je heel bewust van moet zijn en waar je met alle mogelijke zorg die er maar is voor moet zijn. En wie dat beter doet, de verantwoordelijke werkende ouder met een mooi salaris of een moeder met 3 kinderen die gebruik maakt van de wajong, dat is nog maar de vraag. Het ene geeft niet een garantie op een gelukkiger goed functionerend kind, dat kan van een moeder met een wajong status zeker net zo goed zijn. Geld bepaald geen geluk, als je dood bent heb je er geen fiets aan. Met geld koop je ook geen gezondheid. Uiteindelijk zijn het de mensen waar je liefde mee deelt die dan nog overblijven aan je bed. Geloof me, geld heeft dan geen enkele waarde meer.
@umm nederig zijn omdat je een uitkering ontvangt?? Het moet niet gekker worden hoor :x Ik schreeuw het niet van de daken, maar het lijkt mij toch niet dat ik nederig moet zijn omdat ik een wajong ontvang! @Bammetjebam, volgens jou zou ik dus geen kinderen mogen krijgen, omdat ik in jou ogen geen RECHT zou hebben, want tja ik ontvang een wajong uitkering... Vind dit een hele kortzichtige gedachte.... Ja voel me een beetje aangevallen door deze opmerkingen. @Manuela, ik begrijp je standpunt, maar je taalgebruik in je reacties maakt het dat men er heftig op reageert.
Hard gezegd zou geboortebeperking in bepaalde ontwikkelingslanden zéker geen overbodige luxe zijn nee. Die mensen krijgen vaak veel kinderen en hebben in veel gevallen niet eens voldoende voedsel om hun monden te voeden, ze zijn dan afhankelijk van ontwikkelingshulp. Tegelijkertijd zijn dat júist de landen waar de overbevolking de pan uitrijst. Maar das een heel andere discussie
ik bedoel meer dat je niet heel wijs hoeft te doen omdat je een uitkering ontvangt zoals je sommige weleens hoort.. en zoals ik net las als 'lekker onafhankelijk zijn' enz. Manuela, is goed hoor. duidelijk.
Aha oke dit is voor mij iets duidelijk, waarschijnlijk zal ik er te snel overheen hebben gelezen, maar het kwam bij mij dus anders over vandaar mijn reactie.
Als je eigenwaarde moet verdienen, kom je altijd te kort. Het begin van een gezonder mens, is een begin van jezelf eigenwaarde toe kennen. Dus ik hoop voor je zus, dat ze zichzelf heel snel heel wat gaat vinden. Maar een houding die overkomt als 'roest er maar in' hoort daar in mijn ogen helemaal niet bij. Om terug te komen op die post, ik zie het meer als iemand die zichzelf groot maakt om niet overlopen te worden en daarmee het tegenovergestelde bereikt.
Ik heb de meeste reacties gelezen, maar nog niet alles. Er zijn een aantal wajongers die ik ken die géén verslaving oid hebben qua gamen ofzo, maar toch de hele dag dát zitten te doen! En dan vind ik wel dat je, als je kán, een paar uur zou moeten gaan werken. Sommige mensen met wajong denken er te makkelijk over, en dat is zooo moeilijk want je kan het als buitenstaander ook niet beoordelen. Mijn neef heeft ook wajong en hij werkt ook gewoon, zwart, dat dan weer wel! En dat is gewoon niet eerlijk,als je het mij vraagt voor de mensen die de wajong wel gewoon héél hard nodig hebben. Ook weet ik helaas dat het ook héél moeilijk kan zijn om wajong te krijgen. Ligt inderdaad aan de vestiging ook!Mijn beste vriendin heeft letterlijk moeten vechten,tot de rechter aan toe, om wajong te krijgen! Ik ga even het topic verder doorlezen!
Klopt maar dit doet niet af aan de wajong. Helaas gebeurd misbruik overal, mensen in de bijstand met zwart werk. Mensen met WIA/WAO die zwart bij werken. etc etc. Dit hou je overal. Wel ben ik een voorstander van preventief blijven keuren eens in de 2a3 jaar. Om zo de rotte appels er tussen uit te halen.....
Zo, hele topic weer doorgelezen! Ik ben ook een voorstander van regelmatig keuren! Inderdaad om de 2 à 3 jaar, zodat het gewoon 'eerlijk' blijft/wordt! Mijn vriend en ik verwachten een kindje, ik ben nu ruim 6 weken zwanger. We hadden het al vaker gehad over kinderen maar vriend moest eerst zijn opleiding afmaken! Dat is nu bijna een jaar geleden en inmiddels een zeer goede baan weten te vinden. We zijn niet afhankelijk van mijn wajong, gelukkig! Als vriend geen baan had gevonden, hadden we nu ook nog niet voor een kindje willen gaan, omdat je wel een basis moet hebben. Wel ben ik érg dankbaar dat ik alle jaren de wajong heb ontvangen, omdat ik nu anders nergens stond! Ik had niks kunnen bereiken, niet aan mezelf kunnen werken en niet in staat geweest om NU wel te gaan werken. Ik las ook dat iemand (weet niet meer precies wie) zei dat je als je een uitkering hebt je geen financiele zekerheid hebt, maar heb je dat met een gewone baan wel dan? Je kan ook dán je inkomsten verliezen en tja als er dan al kindjes zijn, moet je toch rond zien te komen, want kinderen kan je niet terug stoppen waar ze vandaan komen he! Tuurlijk vind ik het zo, dat je in elk geval in de behoeftes van de kinderen moet kunnen voorzien en ook moet kunnen sparen voor later als ze groot en zelfstandig zijn! Maar om nou te zeggen 'dat mensen geen recht op kinderen hebben omdat ze een uitkering ontvangen' vind ik een beetje ver gaan! @Suenne, nou van zulke situaties krijg ik inderdaad de kriebels en zou je inderdaad haast een klikspaan worden!
Het zal vast een discussiepunt blijven, maar ik vind het krijgen van kinderen, zéker een recht van de vrouw. Of het lukt of niet, natuurlijk, dat is altijd afwachten. Dat heeft niets met de keuzevrijheid te maken. Onderstaand is al vrij oud - maar ik denk dat dat niets uitmaakt- komt uit stukken van de wereld vrouwen conferentie.. 94. Reproductieve gezondheid is een situatie van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en duidt niet uitsluitend op de afwezigheid van ziekten of gezondheidsproblemen, in alle zaken die betrekking hebben op het voortplantingssysteem en de functies en processen hiervan. Daarom impliceert reproductieve gezondheid dat mensen een bevredigend en veilig seksleven kunnen hebben en dat zij de mogelijkheid hebben om zich voort te planten en de vrijheid om te beslissen of, wanneer en hoe vaak zij dit willen doen. Deze laatste voorwaarde impliceert het recht van mannen en vrouwen op informatie over en toegang tot veilige, effectieve, betaalbare en aanvaardbare methoden voor gezinsplanning naar eigen keuze, alsmede andere methoden van hun keuze voor regulering van de vruchtbaarheid die niet in strijd zijn met de wet, en het recht op toegang tot behoorlijke voorzieningen voor gezondheidszorg die vrouwen in staat stellen hun zwangerschap en de bevalling veilig te doorstaan en die paren de beste kans bieden op een gezonde baby. In aansluiting op bovenstaande beschrijving van reproduc-tieve gezondheid wordt reproductieve-gezondheidszorg gedefinieerd als het samenstel van methoden, technieken en diensten dat bijdraagt aan reproductieve gezondheid en welzijn door het voorkomen en oplossen van problemen met betrekking tot reproductieve gezondheid. Hieronder valt tevens seksuele gezondheid, die is bedoeld om het leven en de persoonlijke betrekkingen meer invulling te geven, en niet uitsluitend advisering en zorg in verband met voortplanting en seksueel overdraagbare ziekten. 95. Gezien de bovenstaande definitie omvatten rechten m.b.t. voortplanting bepaalde mensenrechten die reeds in nationale wetgevingen, internationale mensenrechteninstrumenten en andere instrumenten waarover overeenstemming is bereikt, worden erkend. Deze rechten berusten op de erkenning van het fundamentele recht van alle paren en individuele personen om vrijelijk en in volle verantwoordelijkheid te beslissen hoeveel kinderen zij willen hebben, met welk leeftijdsverschil en op welk tijdstip en te beschikken over de informatie en de middelen om hierover te kunnen beslissen, en het recht om het hoogste niveau van seksuele en reproductieve gezondheid te bereiken. Het impliceert tevens hun recht om beslissingen te nemen met betrekking tot voortplanting, zonder dat daarbij sprake is van discriminatie, dwang en geweld, zoals tot uitdrukking gebracht in mensenrechteninstrumenten. Bij de uitoefening van dit recht moeten zij rekening houden met de behoeften van de kinderen die zij reeds hebben en eventuele toekomstige kinderen en met hun verantwoordelijkheden jegens de samenleving. De bevordering van de verantwoorde uitoefening van deze rechten voor alle mensen dient de grondslag te vormen voor door regeringen en samenlevingen ondersteunde beleidsmaatregelen en programmas op het gebied van reproductieve gezondheid, met inbegrip van gezinsplanning. In het kader hiervan dient volledige aandacht te worden geschonken aan de bevordering van gelijke contacten tussen beide seksen, met wederzijds respect, en met name aan het voorzien in de behoeften van jongeren wat betreft educatie en dienstverlening om hen in staat te stellen op positieve en verantwoorde wijze met hun seksualiteit om te gaan. Reproductieve gezondheid ligt buiten het bereik van vele mensen ter wereld, door factoren als: ontoereikende kennis omtrent de seksualiteit van de mens en onvoldoende of slechte informatie en dienstverlening met betrekking tot reproductieve gezondheid, het vaak zeer onveilig seksueel gedrag, discriminerende sociale praktijken, een negatieve houding jegens vrouwen en meisjes en de beperkte zeggenschap van vele vrouwen en meisjes over hun eigen seksuele en reproductieve leven. Jongeren zijn met name kwetsbaar, omdat het hun in de meeste landen ontbreekt aan informatie en toegang tot relevante diensten. Oudere vrouwen en mannen hebben specifieke problemen op het gebied van reproductieve en seksuele gezondheid, waaraan vaak onvoldoende aandacht wordt geschonken.