Wajong....Vooroordelen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder1987, 26 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Helaas ... daar kwam hij ook niet voor in aanmerking, wel geprobeerd overigens, maar hij werd van het kastje naar de muur gestuurd. Ik geloof dat hij ooit eens 200 gulden (toen nog) had gehad, en uiteindelijk moesten we daar 600 euro (!!!!!!) van terugbetalen. Overigens was hij overwerkt en had een burn out (die toen niet is herkend), overleed zijn moeder en is gaan drinken. Dat doet ie overigens al 4 jaar niet meer maar dan ben je te lang uit het systeem met alle gevolgen van dien. En dan heb je jaaaaren je als ondernemer scheel betaald aan belastingen, verzekeringen e.d., en je krijgt gewoon de deksel op je neus. Maar goed, daar ging het niet om ;)

@ Tinusje: dank je. dat is precies wat ik bedoel. De wet is gewoon krom. Persoonlijk vind ik een uitkering iets wat in je onderhoud moet voorzien omdat je niet anders kan en in dat opzicht vind ik Wajong (of andere uitkeringen) iets waar we blij mee mogen zijn dat het er is. Dat is het solidariteitsbeginsel. Maar een uitkering trekken terwijl je partner eigenlijk genoeg verdiend om het gezin te onderhouden, van is mijn solidariteitsgevoel al een stuk minder eigenlijk.. En dan is die uitkering m.i. een extraatje, een kadootje en heeft het niets meer met de beginselen van een uitkering te maken.

@ Sweetlady82: uitkeringen zijn per definitie persoonsgebonden, met uitzondering voor bijstand voor gezinnen. B.v. de WW, daar zit je max 2 jaar in, voor 70% van je laatst verdiende lon en daarna mag je hopen dat je een uitkering krijgt als een partner hebt. Als die dus boven een bepaald bedrag verdient, jammerdebammer. En ergens vind ik dat ook wel gewoon. Je hebt samen een huishouden dus dan wordt het inkomen ook gezamenlijk. Zelfs de bijstand wordt gebaseerd op inkomen en als je partner teveel gaat verdienen, vervalt de bijstand ook. Dat bedoel ik.

Primair als je een uitkering NODIG hebt, dan heb je er alle recht op. Als hij niet nodig is, dan blijf ik erbij dat het een extraatje is.

2. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    @susyq ja bijstandsuitkeringen wel maar zoals wia,wajong en ww zijn niet persoonsgebonden...en tja mijn partner verdient niet genoeg om ons gezin te onderhouden de helft van zijn loon gaat al naar de hypotheek.....

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Volgens mij is de hoogte van de hypotheek geen eis voor een uitkering (welke dan ook hoor). En ik durf mijn hand in het vuur te steken dat die hypotheek zo hoog is omdat jij een uitkering krijgt en dus de kosten redelijk kan dekken ... dat vind je niet krom dan? De staat financiert dus jullie huisvesting eigenlijk dan toch? Want op enkel zijn salaris zou hij nooit meer dan de helft van zijn inkomen aan hypotheek kwijt zijn. Geen hypotheekverstrekker die daarmee akkoord gaat.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

met een wajong kun je geen hypotheek opnemen en mag ook niet worden mee genomen als je een huis gaat kopen samen,

manlief en ik gingen 4 jaar geleden samen wonen, maar samen kopen mocht niet omdat ik de wajong heb, we mochten alleen een hypotheek nemen op zijn salaris. mijn "loon" werd dus niet meegerekend.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zoals Jessy al zei, voor WAZ kwam je in aanmerking (hij bestaat namelijk niet meer sinds 1 januari 2004 - is overgegaan in WIA) als je ook daadwerkelijk medisch afgekeurd bent geweest. En dat is niet het geval. En dus had je je als ondernemer moeten verzekeren voor WIA. Aangezien zijn werkeloosheid van voor 2004 is zonder medische afkeuring dan kom je daar dus niet voor in aanmerking.

6. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    niet alle hypotheek verstrekkers gaan er akkoord mee dat klopt maar Florius hypotheken wel degelijk die vinden het geen probleem omdat hun dat als een loonuitkering zien...wij werden ook bij veel hypotheek verstrekkers afgewezen allen florius hypotheken vonden het geen probleem..en ik heb toch echt ons huis gekocht met een wajong en loon van mijn man...

7. Windows

Windows Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Zo iemand ken ik ook;)
    Is heel raar gegaan,ze ging vol enthousiasme aan het werk in de beveiliging met opleiding en al,en binnen een jaar zat ze dus thuis...Borderline heeft ze dus,en afgekeurd.

8. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    hier staat dat ie er nog wel degelijk is ;)
    WAZ uitkering aanvragen

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Sorry, maar dat vind ik echt verschrikkelijk krom! Daar is een uitkering dus niet voor in het leven geroepen. En dat is wat een aantal dus zo "vooroordelend" vinden omdat daar zijn de wet en die uitkering niet voor in het leven geroepen.

Voor WAZ kan in uitzonderlijke gevallen nog in aanmerking komen, als je al met WAZ in aanmerking kwam voor dat de WAZ werd afgeschaft. En zoals ik al zei, mijn man is niet medisch afgekeurd, dus komt hij er niet voor in aanmerking. Geloof me, alle paden zijn bewandeld in ons geval.

10. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    mijn hypotheek verstrekker heeft contact op genomen met het uwv en die hebben het besproken met elkaar en naar mijn situatie gekeken en daar is uit gebleken dat ik nooit meer zou kunnen werken en dat ik altijd een wajong zal ontvangen en aan de hand daarvan heb ik een hypotheek kunnen krijgen....

11. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    hier een stukje van de spierziekte site :
    Kan ik met een uitkering een hypotheek krijgen?
    Om een huis te kunnen kopen moet u regelmatige inkomsten hebben om de rente en aflossing te kunnen betalen. Een langjarige uitkering als Wajong of WIA voldoet hiervoor bij sommige hypotheekverstrekkers ook, maar daarmee kunt u geen groot bedrag lenen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Tegenwoordig stimuleert de overheid het eigen woningbezit bij mensen met een lager inkomen met een zogenaamde koopsubsidie. Informatie hierover vindt u bij het Informatiepunt SenterNovem (zoekfunctie, zoek op koopsubsidie) of op de website van het ministerie van VROM (bij dossier koopsubsidie). Ook verkopen woningcorporaties vaak huurwoningen voor een lage prijs

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    bij mijn zus is dat idd ook zo, via florius.. zij ´betaald´ hun hypotheek) huis met 5 grote slaapkamers, flinke tuin enz en alle vasten lasten. Wat hij verdiend met zijn fulltime baan gaan ze lekker mee verbouwen, uitjes doen, boodschappen enz.

Ontzettend krom als je het mij vraagt.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Jouw niet kunnen werken heeft m.i. niets met de hoogte van een hypotheek te maken. Dan hadden jullie dus een lagere hypotheek moeten nemen op alleen zijn salaris.
    In principe krijg jij nu een uitkering om een hypotheek te financieren, m.a.w. de staat bekostigd jouw huisvesting.

Hiermee dus nogmaals bevestigd dat in jouw geval Wajong een extra inkomen is en geen noodzaak, wat de basis van de uitkering.

Maargoed, je hebt die hypotheek, en ik denk dat je daarmee bijzonder in je handjes mag knijpen.

14. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    het heeft ook mee te maken dat een hypotheekverstrekker wajong als loon ziet met uitzondering van andere hypotheekverstrekkers maar de hypotheek van ons huis betalen wij met zijn loon en niet mijn loon ik heb al geen mega hoge hypotheek... en mijn uitkering/loon zijn voor de boodschappen en overige rekeningen...

15. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik snap je gedachtegang. De Wajong basisuitkering is niet afhankelijk van het inkomen van je partner. De eventuele aanvullende uitkering (voor als je niet rond kunt komen) en zaken als zorgtoeslag zijn dat wel. Wat dat betreft verlies je al veel ''voordeeltjes'' als je partner een hoog inkomen heeft. Terecht hoor, als je het mij vraagt, maar als ze ook nog de Wajong zouden verminderen blijft er wel heel weinig over :). Als mijn man een heel hoog inkomen zou hebben zou ik de Wajong denk ik zelf stopzetten. Dan ben ik van het stempel Wajonger af en kan gewoon aan het werk gaan/stoppen wanneer ik dat zelf wil (en niet wanneer het UWV dat wil).

16. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    #176 Feetjes, 29 dec 2010
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010

Dit klopt niet :). Het zit zo: de hypotheekverstrekker wil een soort 'garantie' van het UWV dat je als uitkeringsgerechtigde een arbeidsongeschiktheidsverzekering ontvangt en ook zult blijven ontvangen. Eigenlijk net als een vast contract dat de hypotheekverstrekker wil zien voordat je je hypotheek krijgt. De uitkering krijg je dus niet OMDAT je een hypotheek hebt, de hypotheek krijg je omdat je een uitkering hebt, precies andersom dus ;). Het uwv geeft die garantie alleen als je er ook recht op hebt.

EDIT: Ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat de hypotheekverstrekker contact heeft gehad het UWV. Die mogen wegens privacyredenen dat soort gegevens helemaal niet vrijgeven! Een heel klein deel van onze hypotheek is ook op mijn Wajong gegaan, ik moest zelf een verklaring dat ik ''levenslang'' gehandicapt ben regelen. Bij ons was het overigens meer een soort zekerheid voor de hypotheekverstrekker dan dat wij er voor de premie afhankelijk van zijn.

17. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    Juist jij hebt het even goed verwoord ;)

18. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    @Strijkkraal, ik zit ff terug te lezen, vandaar dat er zoveel berichten achter elkaar komen, haha. Wat een vervelende situatie van je man, zeg. Ik denk dat het probleem waar jullie tegenaanlopen is dat je man zelfstandige was. Die zijn in de wet amper gedekt (hoe onterecht ook). Mijn vader is ook zelfstandige en heeft hier een hele dure verzekering voor af moeten sluiten. Ik denk dat je man dit ook had moeten doen, maarja, dat is achteraf gepraat... WAO/WIA heeft hij geen recht op want hij was niet in loondienst en Bijstand zal idd niet kunnen vanwege jouw inkomen en/of een koophuis... Balen voor jullie hoor!

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Owww, echt???;);)
    Ik geloof dat je de strekking van mijn verhaal mist ;).

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat de hoogte of het verkrijgen van haar hypotheek dus niets te maken heeft met haar niet kunnen werken, waarvoor ze Wajong krijgt. Met andere woorden, ik vind persoonlijk dat ze geen hypotheek op die uitkering zou moeten krijgen, daar is een uitkering niet voor, lijkt mij.

Dat ze een hypotheek heeft gekregen is prima hoor, als een bank dat als loonbasis wil zien, sobeit. Ik vind het gevaarlijjk aangezien uitkeringen m.i. ook geen oneindige houdbaarheid kan hebben (zie AOW, zie pensioenen - ik moet nog maar zien dat ik a) met pensioen zal kunnen gaan en b) wat de hoogte is van dat pensioentje).

@FireRose: Op zich, omdat ik teveel verdien komen wij ook niet in aanmerking voor de voordeeltjes. Ik val echt overal buiten de boot, geen zorgtoeslag etc. Ik heb mijn hypotheek aftrek, maar die staat zelfs op losse schroeven ;) Misschien zou een korting op de Wajong meer gepast zijn dan, hoe hoger het inkomen van de partner, hoe minder Wajong ... Dat valt in het principe van het solidariteitsbeginsel dan.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Yep, zo is het ook precies. Op zich kunnen we er wel mee leven hoor nu. Mijn inkomen is voldoende om in ons onderhoud te voorzien, dus doorgaans hoor je mij en ons niet klagen. Ik kan mijn eigen broek ophouden gelukkig. Maar als ik dit soort teksten dan lees dan steekt het wel eens en vind ik het echt oneerlijk. In Nederland wordt je gestimuleerd om als zelfstandige te gaan werken, maar als het dan niet goed gaat, wordt je volledig aan je lot overgelaten ...

Deel Deze Pagina