Beste mensen van het UWV, Ik ben nu 20 weken zwanger vd tweede en loop al vanaf het begin met bekkenklachten. Die had ik ook al bij de 1e zwangerschap, daarna met klachten blijven lopen (ondanks fysio) en nu weer zwanger en gelijk weer ernstige bekkeninstabiliteit met nu ook veel harde buiken. Inmiddels ben ik 100% in de ziektewet en krijg ik uitkering van het UWV. ben bij de bedrijfsarts geweest en die is van mening dat ik mijn werk op de groep niet meer kan doen (werk in gehandicaptenzorg), maar nog wel mijn uren kan maken op kantoor (is dus aangepast werk). daar was ik het niet mee eens, want met mijn klachten kan ik niet heel de dag zitten en af en toe een rondje lopen zoals de bedrijfsarts vertelde, is voor mij niet voldoende, moet echt gaan liggen, vooral nu met mijn harde buiken. Echter houd mijn leidinggevende zich aan het advies van de arbo en moet ik dus nog steeds (inmiddels wel halve dagen) aan het werk blijven. Maar heb zoveel pijn aan bekken en buik dat ik bijna wekelijks op kantoor staat dat het niet meer gaat. Ik vind dit heel vreemd. Mijn werkgever krijgt mij wel volledig vergoed van het UWV, maar ondertussen verplichten ze mij wel om te werken... Ik houd dit zo niet lang meer uit. In hoeverre mag mijn werkgever mijn verplichten om te blijven werken, terwijl ik 100% ben ziek gemeld? En ben ik verplicht om te komen werken als ik 100% ben ziek gemeld? Ik hoop van u te horen. Gr. Chris
Beste Chris, Tijdens je ziekmelding zijn jij en je werkgever samen verantwoordelijk voor je re-integratie. Met de arbodienst of bedrijfarts kijken jullie wat je mogelijkheden zijn. Dit kan inhouden dat je ander werk gaat doen. Zijn jij, je werkgever en de arbodienst het niet eens over je mogelijkheden om te werken? Dan kan je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen. UWV bekijkt dan of de werkzaamheden die je aangeboden krijgt voor jou passend zijn. Actuele informatie over de verplichtingen van jou en je werkgever vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare