Het is gisteren nogal uit de hand gelopen, de zoveelste woordenwisseling die m'n vriend en ik hadden over zijn ouders. Ik hield dit keer mijn poot stijf, en liet mijn gevoelens niet meer afschepen als aanstellerij, overdreven, belachelijk. Met als gevolg dat hij mijn gevoel niet wilde accepteren, en boos naar de woonkamer liep om op de bank te slapen. Nu weet hij niet eens of hij wel thuis wil komen vanavond na het werk. Waar het over ging? Zijn ouders blijven net zo lang zitten, totdat ons dochtertje wakker wordt. Dit kan met gemak minstens 4 uur duren, ligt eraan wanneer ze is gaan slapen. Over het algemeen slaapt ze overdag ook minimaal 4 uur, tegenwoordig zelfs 5 of 6 uur. In m'n kraamtijd deden ze dit ook, tot 10 uur 's avonds, ik doodop en totaal niet in de stemming door de hoeveelheid hechtingen en de enorme bejaardenpamper om het bloed op te vangen. Toen gaf ik al aan bij m'n vriend dat ik dat echt niet tof vond. In dit geval was ze net een half uur geleden gaan slapen toen zijn ouders bij ons arriveerden. Pas 4 uur later werd ze wakker. Wat we in de tussentijd deden? Meestal zijn we in een uur wel uitgepraat, over onze dochter, over hun hond, over het weer, het is altijd een beetje koetjes en kalfjes. En dan gaan zij en m'n vriend vervolgens tv kijken, in dit geval naar een stel mannen op mountainbikes in de modder. Interesseert mij echt totaal niet, dus daar over meepraten gaat niet. Ik vroeg of ze stilletjes mee wilden kijken naar haar in de slaapkamer, omdat ze sliep, alleen z'n moeder ging mee. Daarna zette m'n vriend een film op (Red, die ik eigenlijk gewoon gezellig samen met m'n vriend alleen wilde kijken), en zijn ze die gaan kijken. Ik zat me ondertussen al op te vreten van binnen, dat dit dus de definitie van "op bezoek komen" is, totdat me opviel dat z'n vader wel heel selectief de chocokruidnoten (niet verkrijgbaar in Belgie, ik heb ze zelf meegenomen uit NL vorige week) zat op te eten. Bleek hij dus de pure eruit te vissen, wat ik al redelijk asociaal vond om dat te doen als je op bezoek bent bij iemand, maar dat zijn nou ook net mijn favorieten. Toen vroeg ik aan hem of hij de pure eruit zat te vissen, op een lachende manier, en dat het ook mijn favoriete smaak is, en toen stopte hij ermee. Toen ben ik na 2,5 uur maar opgestaan en de deur uitgegaan, onder het mom van ik moet een brief in de brievenbus doen. Ik ben toen 3 kwartier weggeweest. Als het niet bijna tijd was voor m'n dochtertje om wakker te worden, dan was ik wel een cafeetje binnengestapt voor een warme chocomelk met slagroom. Toen ik weer thuiskwam, was de film bijna afgelopen, en bedacht ik me dat ik dan maar ook doe alsof ik thuis ben: de was wezen opvouwen (al vouwende nog even gediscussieerd met m'n vriend over dat ze zo lang blijven), nieuwe was gaan draaien, en daarna weer terug op de bank gaan zitten met m'n laptop. Na een half uur werd dochtertje wakker, luier verschoond, gevoed, laten boeren, en dan vervolgens zsm aan z'n ouders gegeven totdat ze moe werd, om haar vervolgens weer terug in haar wiegje te leggen. Daarna gingen ze snel weer weg, want z'n vader moest al vroeg opstaan. Mijn probleem in dit alles, is dat ze blijven wachten totdat ze wakker wordt, wat dus best lang kan duren. Ik voel me op den duur een vreemdeling in m'n eigen huis, omdat het dan niet meer aanvoelt alsof ze op bezoek zijn. Mijn omschrijving van een bezoek is gezellig babbelen over hoe het gaat met elkaar, wat je onlangs hebt gedaan/gezien, actualiteiten, onder het genot van wat koekjes en drankjes, geen tv aan en geen tijdschriften lezen (tijdschriften had ik expres opgeborgen, de tv was ik vergeten). Gewoon bewust contact met elkaar, en niet daarna gaan zitten wachten totdat de kleine eens wakker wordt. Als ze wakker wordt tijdens bezoek, dan heb je geluk, gebeurt dat niet, jammer dan, misschien de volgende keer. Dit heb ik ook allemaal meerdere keren tegen mijn vriend gezegd, hoe ik hierover denk, en dat ik een compromis wil vinden. Het is geen oplossing dat ik elke keer maar even een ommetje maak, omdat het me anders te lang gaat duren. Ik vrees dat ik dan op gegeven moment explodeer waar zijn ouders bij zijn. Mijn familie doet dit overigens niet, blijven hangen. Het feit dat alleen zijn ouders het doen en ik dit bespreekbaar wil maken, ziet hij als een aanval van mij op zijn ouders. Hij had er elke keer nul begrip voor, totdat ik gisteravond echt boos werd, m'n poot stijf hield (wat ik dus eerst niet deed, ik moest het allemaal maar accepteren volgens hem, omdat dit nu eenmaal de gewoonte is bij zijn ouders/ooms/tantes/oma). Hierdoor krijg ik ook het gevoel dat zijn ouders op de eerste plaats komen, en er met mijn gevoelens dan geen rekening hoeft te worden gehouden. Ik weet dat ze haar 1x per maand zien, net als mijn familie, en dat ze dat natuurlijk weinig vinden. Beide families en de meeste vrienden wonen op 1 uur afstand van ons vandaan. Ik ben Nederlandse en hij is Belgisch. Toen we gingen samenwonen, kozen we voor het middelpunt tussen onze families en vrienden: Antwerpen. Ik vind 1 bezoek in het weekend, van wie dan ook of naar wie dan ook, genoeg. Zeker als ik straks ook weer ga werken, tijd voor mijn gezin en voor mezelf vind ik ook belangrijk. Tijdens dit schrijven kwam ik op een geniaal compromis. We spreken af of ze zin hebben om langs te komen in een weekend. Op de dag dat ze langskomen bellen we z'n ouders als ze net is gaan slapen, en dat ze dan 3 uur later moeten rijden, omdat ze dan bijna wakker gaat worden (ik vind het belangrijk om haar te laten slapen op een vaste slaapplek, en niet voor bezoek wakker te maken). Dan kunnen ze haar bijna gelijk zien en vasthouden (en praten tegen d'r alsof het een hardhorend konijn is, grrr). Als ze dit niet lukt, en ze alleen kunnen komen op een tijdstip dat voor hun goed uitkomt, dan is dat ook goed, dan kunnen ze kijken terwijl ze slaapt, maar dan is het bezoek voor mij na 2 uur klaar. Volgens mij wordt er hierdoor zo min mogelijk op tere zieltjes getrapt met mijn Hollandse bek, of hebben jullie een beter voorstel? In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen
ik zou het ook heel erg vervelend vinden hoor! een bezoekje is gewoon ff een bakkie en niet 5 uur blijven hangen, kan ik ook niet tegen! zo was mn ex schoonzusje ook.. pff.. ging van ellende boven de was staan doen enzo in de hoop dat het doordrong en zij wegging. aangezien je s.ouders wel een aantal uurtjes moeten rijden, vind ik de oplossing van jezelf wel een goeie. wanneer je dochtertje gaat slapen, hun gaan rijden, en als ze er eenmaal zijn je dochter waarschijnlijk ook wakker is. en ik vind ook dat je man hier rekening mee moet houden, het is JULLIE huis en hij kan het toch enigzins wel begrijpen lijkt me. ik zou het laatste gewoon voorstellen
Ik snap je gevoel wel, maar ik vind 4 uurtjes echt niet lang voor een opa en oma die op visite komen. Als mijn vriend zou zeggen tegen mij dat mijn ouders na een babbeltje weer konden gaan, zou ik ook boos zijn. En ze zien hun kleinkind maar 1x per maand?
Zou het kunnen dat je vriend een beetje bang is om de confrontatie met z'n ouders aan te gaan? Dat hij het niet ziet zitten om ze te moeten vertellen dat je het niet fijn vindt dat ze elke keer zo lang blijven hangen? Is het niet makkelijker om dan af en toe naar hun toe te gaan? Ik moet er ook niet aan denken dat m'n moeder hier 4 uur zou zitten wachten tot m'n kinderen wakker zijn als ik eerlijk ben m'n schoonmoeder zou anders zijn, die vermaakt zichzelf wel, ik hoef haar niet al die tijd bezig te houden om het zo maar te zeggen.
Ik snap je irritatie wel. Maar als het maar 1 x per maand is..... Vind ik weer niet zo schokkend. En iedereen heeft weer overal zijn eigen gewoontes. Bij mijn man is dat bijvoorbeeld veel korter. Bezoekjes van een uurtje of 2 uurtjes. Terwijl aan mijn kant het bezoek ook langer blijft. Voor mijn gevoel vind ik 1 x per maand niet zo schokkend. Kan me ook voorstellen dat ze even tijd met hun zoon willen spenderen. Even gewoon lekker samen. En met die pepernoten.... Dan voelt hij zich wel thuis bij jullie. Is wel positief dat hij opgehouden is nadat je hebt aangegeven dat jij die ook lekker vindt. En over een tijdje is alles alweer anders. Dan slaapt ze niet meer zo lang. Dan kun je ook aangeven dat je zelf nog weg moet. Zou voor de time being er persoonlijk niet zo'n probleem van maken. Maar kan me wel goed voorstellen hoe je je voelt hoor. Heb het ook niet zo met mijn schoonfamilie. En zoals ik regelmatig lees zijn we dat niet als enige! Veel succes en hoop dat jullie er positief uitkomen!
ik ben het met Skatje eens, zo erg vind ik het ook niet. mijn schoonouders zien Ties ook maar eens per maand, maar dan wel een volle dag en dat is echt wel langer dan 4 uur. ik snap dat het vervelend is, maar je moet ze wel kans geven tijd door te brengen met hun kleinkind. misschien kun je bedenken wat je graag zou willen en dat eens voorleggen, maar hou er rekening mee dat het echt niet onredelijk is dat ze je dochter graag willen zien.
Hmmmm 1 keer per maand, dan snap ik wel dat ze haar willen zien en dan blijven. Als het nou elke week zou zijn .... Mijn schoonouders wonen vrij ver weg. Die zien onze kinderen ook gemiddeld 1 keer per maand, soms minder. En die blijven dan ook de hele dag. Maar , dan gaan we dus geen film ofzo kijken hoor. Maar ergens eten, een stuk wandelen etc. Gelukkig is mijn man een doener, die niet stil kan zitten. Maar zo de hele dag zitten niksen en mij een vreemde voelen in mijn eigen huis, nee dat gebeurt hier niet.
Ik snap je probleem en je oplossing zou wel eens goed zijn. Maar ik snap je vriend ook wel het is niet dat het dagelijks of wekelijks gebeurt en het zijn wel zijn ouders. Wat ik schrijf is niet aanvallend bedoeld maar zou ook geen 2 uur in de auto gaan zitten voor een bezoek van een half uurtje. En vind ouders of schoonouders ook niet echt visite. Ik hoop dat je er uit komt met je vriend. lees net de andere reacties en ben gelukkig niet de enige
Ze komen maar 1x per maand? Wat maakt het dan uit? En dat stukje over de chocolade kruidnoten is toch al een teken dat je weinig van ze kan hebben, dus niet vreemd dat jouw partner het als een aanval ziet. Voor die ene keer per maand zou ik er niet moeilijk over doen.
Ik begrijp je wel, maar ik begrijp je schoonouders ook. Ze zien jullie kleintje maar 1x in de maand zeg je, dan vind ik 5 uur echt niet zolang. Ik zit hier elk weekend minstens 4 a 5 uur met mijn schoonouders. Plus dat ik ze dan doordeweek ook nog eens zie. Je moet het ook een beetje van hun kant bekijken,het gaat om hun kleinkind. Het schijnt dat dat toch een gevoel apart is, de liefde voor een kleinkind. Vind je idee trouwens perfect! Succes ermee!
Aan de ene kant snap ik je frustratie wel. Maar aan de andere kant.. Komop je schoonouders zien hun kleinkind maar 1 x per maand! Dan vind ik het persoonlijk best logisch dat ze wachten tot ze haar kunnen zien. Misschien moet je ze ook de ruimte geven om ze die middag een trotse opa en oma te kunnen voelen! Ik denk als je dat een klein beetje loslaat ook naar je vriend toe dat er helemaal geen probleem is. Tuurlijk wil je vriend zoiets niet aangeven. Die wilt ook dat zn ouders kunnen genieten van zijn kind. Je hebt ook schoonouders die de hele dag op de stoep staan, dat vind ik een ander verhaal haha!
Nog even iets schrijven hoor Als het nou jou ouders zouden zijn misschien kun je je verplaatsen in je vriend? Ja en dat met die pepernoten zegt al genoeg. Plus het feit dat als ik weg zou gaan als mijn schoonouders of andere familie zouden komen 1x per maand dan zou mijn man helemaal flippen. Vind het persoonlijk onfatsoenlijk naar je schoonouders toe, sorry.
Ik vind het zelf niet leuk als mijn ouders komen voor een babbeltje en daarna weer zouden gaan. Vooral als ik een kleine zou hebben en ze haar niet willen zien omdat ze slaapt? Ik zou het juist een fijn idee vinden dat mijn ouders willen wachten omdat ze zo graag de kleine zien!
hummm herkenning !!!! alleen ik heb nog geen baby ( nog 4 dagen hoop ik ) maar mijn schoonouders zijn ook zo heel opdringerig.. ! en ik heb het gewoon een keer gezegt dan maar hard dan maar even een woordewisseling maar zo kan het niet doorgaan jij irriteerd je er mateloos aan .. en je vriend is lekker makkelijk ! ik zou er goed over gaan praten want dit blijft ten alle tijden irriteren !
Lastig zeg! Lijkt mij een goed compromis. Ook belangrijk is jouw grenzen aangeven. Verder denk ik dat er sprake is van een cultuurverschil...merk het ook tussen mijn man en ik. Ik: NL-Zuiden Hij: Hollander. Maar herkenbaar, zij het in een omgedraaide situatie en zonder kind. De reisafstand tussen mij en mijn ouders is voor mijn ouders gevoelsmatig groot...'een uurtje reizen doe jij niet zomaar, daar hoort een lang bezoek bij...anders loont het zich niet, en wij zien jullie veel te weinig' (mijn man zijn ouders hebben hier helemaal geen moeite mee) Mijn man verdraagt het niet om een hele dag bezoek te hebben van zijn (schoon)ouders, houdt uberhaupt niet van lange visites. Wij spreken nu meestal tegen de avond af; rond een uur of vier/vijf en koppelen er een etentje en wandeling aan vast. De tijd vliegt voorbij....en ik bezoek zij vaker alleen voor lange tijd, of zij komen wanneer mijn man aan het werk is.
het is maar 1x per maand. mijn schoonouders komen nog minder vaak (wonen 3 uur rijden) en blijven vaak maar 3 uur... kunnen ook blijven slapen maar dit doen ze nooit. Hier baal ik dus van, komt over alsof ze weinig tijd met ons willen doorbrengen... Maar goed dat is een ander verhaal. Echter probeer deze kant eens te zien. Stel je voor je schoonouders komen alleen langs als ze net wakker is, blijven dan een uurtje ofzo tot ze weer gaat slapen, en gaan dan weer... dan ga je je daar weer aan ergeren........ (denk ik dan). Komop meid het is maar 1x per maand een halve dag, probeer er iets leuks van te maken en ben blij dat ze komen!!!! (beetje cru gezegd en zo bedoel ik het niet)
Ik vind het eigenlijk ook niet zo dramatisch van je schoonouders.. Mijn moeder komt hier ook 1 keer in de 1 a 2 maanden en blijft dan van 10 uur s'ochtends tot 7 uur in de avond. Je kunt toch gewoon even weggaan anders, even lekker wat voor jezelf doen. Mijn man gaat ook altijd wat voor zichzelf doen wanneer mijn moeder er is. Dat van die kruidnoten vind ik een beetje gezeur, sorry. Ze zijn op bezoek, komen 1 keer maand.. laat die man lekker die kruidnoten eten, anders moet je ze ook niet neerzetten.
nou ik ben het eigelijk met je vriend eens. Ik vind dat je je een beetje aanstelt hoor... ze komen 4 uurtjes op bezoek 1 keer in de maand en dan wachten ze tot kleindochter wakker is. Sja dat lijkt me toch logisch dat ze haar willen zien. En dat van die pepernoten vind ik eerlijk gezegd helemaal gezeur. Als je ze niet had willen delen had je ze niet op tafel moeten zetten. Ik pak altijd de melknoten eruit als ik ze bij iemand op tafel zie omdat ik die andere niet lekker vindt. Moet zeggen dat ik het echt raar zou vinden als iemand daar iets van zou zeggen... komt nogal gierig over, om een zakje pepernoten... Je kan toch ook naar boven gaan als je het vervelend vindt? Of zoals je nu al doet de was enzo gaan doen? Het is maar 4 uurtjes 1 keer in de maand, dat moet je toch wel op kunnen brengen? Als ik je vriend was geweest had ik ook boos geweest.
Ben het volledig eens met Sabse en Luckey. Het is maar 1 x per maand. Is het dan niet heerlijk dat de opa en oma zoveel van jouw kindje houden dat ze bereid zijn om zo lang binnen te zitten als het nodig is? Het zou anders zijn als ze zouden eisen dat je jouw kindje wakker maakt zodra ze komen. Maar nee, ze blijven keurig geduldig wachten. Wat die pepernoten betreft...Sorry, echt geen aanval op jou, maar ik zou het juist een compliment vinden als mijn visite iets zo lekker vind dat ze er niet vanaf kunnen blijven. Hij stopte er toch mee toen je het vroeg?