Hallo, Ik heb al een aantal jaren een wajong uitkering (de oude regeling) en ben 80 tot 100% afgekeurd. Nou heb ik vorig jaar ooit eens een brief gekregen met daarin een formulier waarin je misschien in aanmerking zou komen voor een extra toeslag, mijn partner had toen des tijd volledig inkomen en heb hier ook niet verder nagekeken. Nou is het zo dat mijn partner zijn koopwoning heeft verkocht ( ivm zijn vorige relatie) hierin is een restschuld ontstaan en zijn ex weigert ook maar een cent mee te betalen (heeft extra gekozen voor geen inkomen) zodat hij genoodzaakt was om na de stadsbank te gaan omdat hij wel inkomen heeft, nu na 1 jaar is hij toegelaten tot de WSNP. Hierdoor krijgt hij leefgeld rond de 800,-. Iedereen kijkt naar het jaarinkomen maar dat hebben wij helemaal niet. en nu is dus mijn vraag of ik na de zwangerschap wel inaanmerking kom voor de toeslag en dat het UWV kijkt na wat we werkelijk als inkomen in de maand hebben. Dan nog heb ik nog een vraag; ik zou graag na de zwangerschap ( eerst kijken hoe dat allemaal gaat ivm depressiestoornis) willen proberen om een paar uurtjes te gaan werken om te kijken hoe dit gaat ( full time houd ik niet vol, daar is mijn geschiedenis ook naar) maar mis ik dan veel van mijn wajong?. Ik kan me echt niet veroorloven om minder inkomen te hebben want kom nou nauwelijks rond in maand. En stel je voor dat dat ook niet wil, is het dan zo dat mijn inkomen weer zoals het oude wordt? Hopelijk kunt u mij helpen.
Beste Rmeijer, Je kunt een toeslag op je Wajong-uitkering krijgen als het totale (gezins-)inkomen per maand onder het sociaal minimum blijft. Het sociaal minimum is een bedrag dat iemand nodig heeft om van te leven. Zijn je uitkering en de inkomsten van je partner lager dan het sociaal minimum? Dan heb je mogelijk recht op een toeslag. Wil je weten hoe hoog het sociaal minimum is voor jou en je partner? Kijk dan naar de bedragen op UWV.nl. Als je gaat werken dan kan het zijn dat de hoogte van je Wajong verandert. Er is een rekenhulp waarmee je kan zien hoe hoog je totale inkomen wordt als je gaat werken. Stop je met werken? Dan beoordeelt UWV of je Wajong-uitkering weer volledig betaald wordt. Je kunt het formulier wijzigingen gebruiken om veranderingen in je werkzaamheden door te geven. Actuele informatie over de toeslag vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Heel erg bedankt voor uw reactie! Als ik parttime ga werken is het dan niet zo dat het uwv mij zo maar uit de wajong mag zetten? Met vriendelijke groeten, R. Meijer
Beste Rmeijer, Als je gaat werken zet UWV je niet zomaar uit de Wajong. Zoals Mariëlle al aangaf kan het wel zijn dat de hoogte van je Wajong-uitkering verandert. Je arbeidsongeschiktheidspercentage verandert niet meteen. De eerste 5 jaar blijft je arbeidsongeschiktheidspercentage gelijk, ook al gaan je inkomsten omhoog. Stop je met betaald werk? Dan krijg je weer je oude uitkering. Na 5 jaar beoordeelt UWV je opnieuw. Als je dan nog steeds betaald werk hebt, gaat je arbeidsongeschiktheidspercentage misschien omlaag. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare