Gedeeltelijk in ziektewet?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Lady Flower, May 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lady Flower

Lady Flower Fanatiek lid

Nov 2, 2011
    1,055
    0
    0
    Hallo,

afgelopen donderdag kwam ik er s`middags achter dat mijn baan in de kinderopvang me te zwaar gaat worden ik ben nu 31 weken zwanger. Ik had harde buiken en moest telkens gaan zitten i.v.m zere rug...door slaaptekort ook erg emotioneel en ook omdat ik er tegenop zag om mijn baas te bellen....maar goed toch om 4 uur gebeld (ik werk trouwens 2 dagen van 10 uur min uur pauze....contact van 18 uur)....

Ik vertelde dat ik baalde te moeten zeggen dat het me allemaal niet meer lukt en de werkzaamheden op de groep me te veel worden...haar reactie was dat iedereen wel eens moe is en wel eens een zere rug heeft! Ik zei toen dat als dat alles was ik ook niet zou bellen maar dat ik ook harde buiken had door het constant in de weer te moeten zijn met kindjes van 0 tot 4 jaar.....je kunt niet even gaan zitten want als je collega net een fles geeft en ergens op de groep valt een kind kun je niet zeggen blijf maar even liggen ik kom over 10 minuten bij je...toch?

Ik stelde haar toen voor om net als bij mijn vorige zwangerschap (toen was ik er met 28 weken al uit) 2 keer een halve dag te werken van 5 a 6 uur en de resterende 5 uur de zwangerschapsziektewet in ga. Volgens haar kon dit niet en moest ik een verklaring regelen van mijn verloskundige of huisarts, ik vertelde dat dit volgens mij niet mag maar ze stond erop want ze kon niet zo van mij aannemen dat het waar was wat ik zei.......
    Ik de huisarts gebeld en die vertelde dat ze helemaal geen verklaring mogen geven en dat als ik ziek ben me bij mijn baas ziek moet melden en die meld dit dan bij het UWV.....ik heb haar toen weer terug gebeld met deze informatie en haar reactie was toen dat we er dan volgende week wel over gingen praten....ik: nogmaals een hele dag ga ik niet meer volhouden dus ik regel vast vervanging voor s`middags is dit goed? Nou dat was wel goed....ik hoop dat we er samen uit komen en dat ik vervangende werkzaamheden kan doen want het word met gewoon echt te veel....heb ook een mega grote buik en een bloeddruk van 55/90.

Mijn vraag: kun je gedeeltelijk de zwangerschapsziektewet in?

Groet LF

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Lady Flower,

Je bent gedeeltelijk niet in staat om je werk te doen door je zwangerschap.

Ben je ziek door je zwangerschap of moet je van je arts rust nemen?
    Dan kan je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen.
    Deze aanvraag wordt beoordeeld alsof je volledig ziek bent.

Kun je nog wel voor een deel werken?
    Dan kort UWV het inkomen dat je nog met werken verdient op je uitkering.

Actuele informatie over ziek zijn door zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lady Flower

Lady Flower Fanatiek lid

Nov 2, 2011
    1,055
    0
    0
    We zijn er vandaag al samen uitgekomen ik ga 50 procent werken...bedankt voor het antwoordt.

Share This Page