wajongers hier die herkeuringsformulieren al ontvangen hebben?

Discussie in 'De lounge' gestart door Spikkel19, 11 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    #21 Doortje25, 12 sep 2015
    Laatst bewerkt: 12 sep 2015

Dan klopt het toch dat het voor mij ophoudt.
    Ik heb het uit laten zoeken dus weet wat op mij van toepassing is, ik werk immers ook gewoon gedeeltelijk.

2. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja dat is wel belangrijk om erbij te zeggen ja. Ik heb dus geen brief gehad. Ik zit erin sinds 2009 waarvan de laatste 3/4 jaar 80-100%, geen uitzicht op verbetering, alleen verslechtering. Meerdere chronische ziektes/klachten

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ìk heb hem vanaf 2009 en ben ook 80/100 afgekeurd met geen uitzicht op verbetering maar toch moet ik het invullen.. dus ik denk dat dat ook weinig zegt. Ik heb een spierziekte die alleen stabiel blijft of verslechterd.

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja dat is vergelijkbaar en dan zegt het dus niks. Afwachten dan maar. Ik ga ervan uit dat opnieuw moet worden gekeurd.

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ik ook heb nu de formulieren in gevuld, maandag even bijvullende gegevens halen en dan op de post en dan hoor ik binnen 2 maanden of ik moet komen of wat de beslissing word.. Dus wat dat betreft ben ik wel "blij"dat ik de papieren al heb want dan is het nog 2 maanden onzekerheid..

6. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    #26 Ssaarr, 12 sep 2015
    Ze pakken je je uitkering niet af hoor.. Het gaat er om of je arbeidsvermogen hebt ja of nee. Als je 80-100% arbeidsongeschikt bent dan blijft dat zo, maar ze kijken of er een mogelijkheid is om te werken. Als blijkt dat je kan werken gaat je uitkering in 2018 naar benden met 5%

De vriendin van mijn zusje is ook 80-100% afgekeurd. Sinds een jaar is ze weer aan het werkt en werkt fulltime. Aan haar uitkering is niets veranderd, staat nog op 80-100%.. Ze gaan je echt niet na de keuring de helft van je uitkering afpakken

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Volgens mij klopt dat niet Ssaar, alleen als je volledig afgekeurd bent en blijft, val je per 2018 onder de wajong. Anders niet, daar komt wel iets anders voor in de plaats, maar het kan dus zeker wel zo zijn dat je je uitkering (gedeeltelijk) in moet leveren. Het ligt aan wat er uit de herkeuring komt.

8. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Wat heeft een goedkeuring of afkeuring tot gevolg?
    Wanneer je arbeidsvermogen hebt, verandert per 1 januari 2018 de hoogte van je uitkering. Je ontvangt dan 70% van het minimumloon. Wanneer je afgekeurd wordt, blijft de hoogte van de uitkering op 75% van het minimumloon. Dan verandert er dus niks. Er komen voor de Oude en Nieuwe Wajongers geen huishoudenstoets of vermogenstoets. Over een eventuele sollicitatieplicht en re-integratie worden pas na de herkeuring afspraken gemaakt in een startgesprek met het UWV. Het UWV kan helpen bij het vinden van geschikt werk.

Als het UWV besluit dat je in staat bent om (gedeeltelijk) te werken, krijg je vanaf 2018 een lagere uitkering wanneer je dit niet doet. De uitkering zal dan 70% van het minimumloon zijn, tegenover 75% normaal.

Zo staat het op internet, en zo heb ik me voor laten lichten door het uwv omdat mijn zusje er ook vragen over had.
    De wajong blijft ook met arbeidsvermogen gewoon wajong. De mensen die voor 2009 een wajong hadden en 80-100% zijn afgekeurd en werken, worden ook niet opnieuw gekeurd want die werken al. Voor hun gaat alleen de uitkering met 5% naar beneden vanaf 2018

9. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Maar als je 5 jaar werkt word je voor minder afgekeurd en als blijkt dat je kan werken toch ook? Dus dan lever je toch in? Mij is vorig jaar verteld dat ik, voorheen 80-100% afgekeurd, nu 35-45%, buiten de wajong zal vallen. Ik heb dan recht op aanvullende bijstand, maar dan zal je huishouden en eigen vermogen wel meeberekend worden en in mijn geval krijg ik dan niks meer. Maar goed, dat krijg ik per november al niet meer. Ik zal ze er nog eens over bellen...

10. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Werkgerelateerd wel ook mee te maken. Mijn client zit ook al heel lang in de Wajong. Ook een vroeg gehad en aankomende week ook al een gesprek bij het UWV. Ben benieuwd hoe het laat looen want deze jongen zie ik niet werken.

11. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    #31 Ssaarr, 12 sep 2015
    Maar volgens mij zit jij in een heel andere situatie als de mensen met wajong die nu 80-100% zijn afgekeurd.
    Alleen de mensen die 80-100% zijn afgekeurd worden opnieuw bekeken. En de mensen die arbeidsvermogen heeft krijgt in 2018 70% van het minimum loon.

(Stuk van internet geplukt)
    Met de aanpassingen wordt voorkomen dat Wajongers na herkeuring in de bijstand belanden; zij moeten het na de herkeuring gaan doen met een korting van 5 procent op hun Wajong-uitkering.

12. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    hier trouwens 80-100 % afgekeurd in 2006.. en wel de brief binnen

13. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Ja klopt, is ook een andere situatie en maatmanloon.
    Ik ben van 2004 of 2005, kreeg eerst wao en later is dat omgezet in wajong.

14. Sascha81

Sascha81 Fanatiek lid

4 jun 2014
    1.459
    1.292
    113
    Vrouw
    Ben het aan het uitzoeken,
    Maar begrijp ik het nu goed of niet?

Ik heb de oude wajong en ben 80 tot 100% afgekeurd.
    Sinds bijna 5 jaar werk ik 18 uur per week.
    Krijg ik dan na 2018 nog 70% uitkering? Of valt ie helemaal weg???
    Maak mij hier wel zorgen over. Als ik het goed begrijp behou je em wel alleen krijg je dan 70% ipv75%

Zou het weg vallen dan zou ik het nog dan beter hebben toen ik alleen wajong had dan dat ik met 18 uur verdien.
    Weet iemand dit???

15. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Je behoud je uitkering gewoon! Ze kijken alleen of je arbeidsvermogen hebt, zo ja dan krijg je in 2018 70% van het minimum loon.

16. Sascha81

Sascha81 Fanatiek lid

4 jun 2014
    1.459
    1.292
    113
    Vrouw

Oke dankje voor je antwoord,
    Maakte mij toch wel een beetje zorgen!
    Gelukkig raak ik em niet kwijt!

17. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Is ook niet voor mij hoor ik heb geen wajong.
    Familie van mij wel al heeeeeel lang.
    Ik weet gewoon dat deze persoon werken kan maar letterlijk te lui is.

18. iNikkens

iNikkens Actief lid

7 mei 2011
    417
    0
    16
    Nederland.
    Ik vrees dit dat een beetje makkelijk gedacht is. Dit staat online op hun website:

Heeft u nog geen werk? En heeft u een beslissing ontvangen waarin staat dat u arbeidsvermogen heeft? Dan ontvangt u binnen enkele weken een uitnodiging voor een startgesprek met een arbeidsdeskundige. Samen met de arbeidsdeskundige bespreekt u wat uw mogelijkheden zijn om te gaan werken. Ook bekijkt u welke ondersteuning of voorzieningen u nodig heeft bij uw werk. De arbeidsdeskundige stelt een persoonlijk plan voor u op. Hierin staat of UWV u gaat begeleiden bij het zoeken naar werk, of dat u hulp krijgt van een re-integratiebedrijf.

Krijgt u hulp van een re-integratiebedrijf? Dan stelt een adviseur van het re-integratiebedrijf een re-integratieplan voor u op. UWV beoordeelt dit re-integratieplan. Zodra het plan is goedgekeurd, kunt u beginnen met het re-integratietraject.

Heeft u nu al begeleiding bij uw re-integratie? Dan houdt u die.

Als u arbeidsvermogen heeft, verwachten wij dat u er alles aan doet om werk te vinden. UWV helpt u daarbij zo veel mogelijk. Samen met uw arbeidsdeskundige bespreekt u wat u nodig heeft om werk te vinden en te behouden. Ook bekijkt u met uw arbeidsdeskundige welk werk passend is. Passend werk is werk dat aansluit bij uw mogelijkheden en uw gezondheidssituatie. De afspraken die u hierover maakt, komen in uw persoonlijk plan te staan.

Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan mijn re-integratie?
    Als u niet meewerkt aan uw re-integratie, dan heeft dat gevolgen voor uw uitkering. U krijgt tijdelijk minder of geen uitkering.

--

Ik vrees dat het toch wel echt aan de bak gaan is als je arbeidsvermogen blijkt te hebben volgens het UWV.

Maar..

Als oude Wajonger mag u passend werk weigeren, en u heeft geen sollicitatieplicht. Maar als er in uw persoonlijk plan afspraken staan over het zoeken naar werk, dan moet u zich hier wel aan houden. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben voor uw uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder of geen uitkering.

Ik denk dus dat het te makkelijk denken is dat arbeidsvermogen enkel verlaging van je uitkering per 2018 betekend. Ik vraag me ook af of het ook echt vanaf 2018 is. Want ik lees dat je enkele weken na de beoordeling al een startgesprek hebt voor je persoonlijke plan.

19. iNikkens

iNikkens Actief lid

7 mei 2011
    417
    0
    16
    Nederland.
    Oh, en dit vond ik ook nog op hun website:

Wat gebeurt er als ik geen werk kan vinden?
    Als u niet direct werk kunt vinden, dan is dit geen probleem. Wij blijven voor u zoeken naar een passende baan.

Wij nemen u op in ons bestand en in het doelgroepregister. Als wij een passende baan voor u hebben, dan nemen wij contact met u op. En als u zelf werk vindt, dan moet u dit aan ons doorgeven.

Als u op 1 januari 2018 geen werk heeft, dan gaat uw Wajong-uitkering omlaag naar 70% van het minimumloon. Dit geldt ook als u wel solliciteert, maar nog geen baan heeft gevonden.

--

Ik begrijp dus dat het toch zoeken is naar werk en je niet hoeft te vrezen dat je uitkering wordt afgepakt, mits je je aan de afspraken houdt. :)

20. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier is die weer op de post nu 2 maanden wachten pfft

Deel Deze Pagina