Uit ledikant klimmen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gentle, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia is een goede klimmer, maar tot nu toe bleef ze altijd keurig in haar ledikantje. Ze slaapt zelfs zonder slaapzak al een poosje, maar tot mijn verbazing eigenlijk nog nooit er uit gekomen. Prima!

Tot mijn hart net letterlijk boven in mijn keel zat, want ik zag door het open kiertje van haar deur dat ze met 1 been op de rand van het ledikant stond, en met haar andere been in de vensterbank (het raam is net naast haar bed), en zo stond ze naar de buurvrouw te zwaaien :$:$:$ Ik ben heel voorzichtig naar haar toe gegaan om haar niet te laten schrikken, en daarna ging ze ook gewoon weer liggen en heeft ze het niet weer geprobeerd...

Maar ja, ik zit hier nu niet prettig beneden (ze slaapt nu wel). Pfff, ik hoor het wel vaker, maar ik vind dit echt niet leuk! We waren al een beetje op zoek naar een groter bed, maar nu maar met spoed? Of wat kun je er anders aan/mee doen? Voor tijdelijk zou ik het wel fijn vinden als ze gewoon in haar bed zou blijven nog...

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh, het raam stond trouwens op een kier, maar ze kon er niet doorheen vallen ofzo, dat even ter info ;)

3. me83

me83 Niet meer actief

denk idd dat je miss beter al voor een bedje kan kijken waar je aan 1 kant het verhoogde deel af kan halen..dan kan ze er niet afvallen.. en hopelijk leert ze dan om via babyfoon ofzo om te vragen of ze eruit mag en niet lekker door je huis gaat doolen wanneer ze daar zin in heeft.. of een hekje voor haar kamerdeur?succes

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Tja, slaapzak weer aan en dan achterstevoren. Of toch naar een groter bed. Dit was voor mij ook de reden om redelijk snel naar een groot bed te gaan. Ik was als de dood dat ze eruit zou kukelen (ze klom zelfs met slaapzak aan!)

5. me83

me83 Niet meer actief

oh trouwens.. mijn oppaskindje kwam altijd uit ze kamer.. die was toen al 6 hoor.. maar daar zat een haakje bevestigd met een touwtje om zijn deurknop.. zodat hij de deur alleen op een kier kreeg zonder er zomaar uit te kunnen,, miss ook nog een idee

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat er met spoed een groot bed moet komen. ze zal het weer proberen en wellicht een keer voorover vallen.zeker als ze een slaapzak hebben dan gaan ze met hun buik erover proberen te hangen tot ze over het zwaartepunt raken en erover heen kiepen.( hier ook gebeurd maar dan uit het niks, hij had nooit eerder aantalten gemaakt.) diezelfde avond had hij een groot bed ik zou het raam maar dicht doen voortaan of van een dievenklauw voorzien die ze niet open kan krijgen.

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    dat dus.;)

8. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Hier klom m'n dochterje met ik geloof 19 maanden uit haar ledikant met slaapzak en al! En toen meteen een nieuw bed aangeschaft!

9. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron doet het ook sinds kort en zijn bed komt deze week binnen. Wij hebben er dus spoed achter gezet.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt meiden! We hebben er idd ff haast van gemaakt en dezelfde dag hebben we het peuterbedje van mijn ouders te leen gekregen. Het is niet eens groter dan een ledikant, maar een ouderwets bedje met een randje van 10 cm. Ideaal! Nu nog er in leren slapen...

Slaapzak hebben we een poosje geleden al afgeschaft, die kreeg ze binnenstebuiten achterstevoren nog steeds open... Dus we wilden het risico niet lopen!

We gaan nu in de zomer kijken voor een eenpersoonsbed en dat komt dan op haar nieuwe kamer binnenkort.

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

daar heb je goed aan gedaan! succes met het wennen.

12. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is mn meisje net zo oud als de jouwe en sinds vorige week begon zij ook te klimmen uit dr ledikant.

Zij slaapt sinds zondag in een gewoon bed met opstaande rand (zo'n ouderwetse houten bed) en dat gaat super!!

Hoop dat je meisje er net zo lekker in slaapt als de mijne ;)

13. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hier heb ik er eentje die al een poging doet maar ze is pas 15 maanden.
    Het is haar nog niet gelukt maar haar voet legt ze er al overheen, de rest lukt nog niet maar geen idee of dat nog lang gaat duren.

Durf ook nog geen ander bed voor haar te nemen omdat ze daar nog uit zou vallen denk ik.
    Ze is een enorme draaikont.

De oudste ging trouwens ook rond de leeftijd van ts haar dochter over naar gewoon bed.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Is dit niet allemaal een beetje overdreven?
    Mijn dochter ging ook klimmen vanaf dat ze 1,5 was ofzo, toen maakte ze haar slaapzak zelf open en viel een keer uit haar bed. Ik heb toen dr slaapzak achterstevoren gedaan en ze slaapt (gelukkig!) nog steeds in haar ledikant.
    Ze klimt niet met slaapzak aan, gaat ook niet hangen (als dat wel zo is, is dat natuurlijk wel een indicatie voor een peuterbed).
    Ik heb een camera-babyfoon. Ik weet dat dat natuurlijk opeens wel kan gebeuren. Maar ik zou altijd eerst proberen met slaapzak achterstevoren/binnenstebuiten en goed observeren.

Een peuterbed brengt ook weer andere gevaren met zich mee. Ze kunnen daar ip tijdens hun slaap uit vallen, en dan kun je nog veel ongelukkiger terecht komen. Ze kunnen 's nachts buiten het bed gaan 'zwerven' zonder dat je het door hebt. Dan kan ze ook op een stoel gaan klimmen/staan, op bed gaan springen en vallen, op de overloop waar de katten zitten etc.

Ik wil haar dus eigenlijk zo lang mogelijk in haar ledikant houden. M.n. omdat ik er niet echt op zit te wachten, dat ze zelf haar bed uit komt. (Ze heeft in t verleden nogal wat slaapproblemen gehad)

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

maka @ slaapt je dochter nu nog in het babybedje? dat is knap. dan is ze zeker niet zo groot? mijn zoon paste met zijn 2 amper meer in het bedje (alledrie mijn kinderen trouwens) die stootte steeds zijn hoofd en werd 20 keer per nacht huilend wakker om die reden.

als je bang bent voor vallen kun je een uitvalhekje of zelfs een peuterbed met een hele rand eromheen kopen ook, toch. de meeste kindjes zijn met deze leeftijd allang slim genoeg voor een slaapzak die achterstevoren zit dus dan bied dat ook weinig uitkomst meer. en de meeste klimmen rond die leeftijd met slaapzak en al over de rand heen of die nu achterstevoren zit of niet. ze zijn zo handig met die dingen. een stoel kan van de kamer gehaald worden.de katten naar beneden. je zult er toch een keer aan moeten. heel erg lang past ze niet meer in dat bedje lijkt me.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is zeker niet klein (93cm), maar ik geloof dat het bedje wel redelijk hoog is/matras niet zo heel dik. Het bedje+matras bij mijn ouders scheelt 5cm en daar vind ik t idd wél doodeng ;).

Ze heeft wel 1x haar achterstevoren slaapzak open gemaakt. Maar dat was eenmalig. Geloof me, ze is echt slim en handig genoeg om t te kunnen, maar ze doet t gewoon niet ;). Ik weet dat dat zeker een factortje geluk is ja :D.

Sinds ze 2jr is, hebben we haar weer onder een dekentje gelegd en sindsdien blijft ze ook nog eens heel goed in haar bedje liggen als ze wakker wordt (ipv opstaan en huilen, wat ze voordien standaard deed).
    Zoals ik al aangaf, we hebben echt veel slaap/huil problemen met haar gehad tot ze 1,5-2jr was. Maar nu is ze een ander kind geworden wat slapen betreft(?)

Over de andere suggesties. Ja, een rand kan helpen (maar niet tegen op bed springen en vallen). De katten kunnen niet naar beneden, de deur naar boven kan niet dicht ;) Dat ga ik niet veranderen, want we willen gaan verhuizen, hopelijk binnen afzienbare tijd (voor ze naar t peuterbed moet).

Hoe jonger kindjes zijn, hoe minder goed ze gevaren kunnen inschatten. Dus daarom houd ik haar ook zo lang mogelijk in haar ledikant. Uiteraard zal ik er eens aan moeten geloven. Maar zolang het niet hoeft, doe ik t niet :D

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Even ter aanvulling, het gaat mij om deze opmerking:
    Ik ben niet zo zeer bang dat ze die dingen gaat doen en er echt ongelukken gebeuren (op bed springen/vallen, naar de katten, kan nog 100 dingen bedenken). Mijn voornaamste reden om haar in haar ledikant te houden, is dat ik zo lang mogelijk wil uitstellen dat ze zelf naar onze kamer komt 's ochtends ;).
    Ik viel een beetje over de stelling dat er direct 'met spoed' een nieuw bed moet komen, omdat er 'enorme gevaren' zijn als ze 1x uit bed zijn geklommen.

Mijn persoonlijke mening is, dat kindjes vaak juist te snel naar een groot bed over gaan. Omdat er een broertje of zusje op komst is, of omdat de ouders het 'leuk' vinden.
    Ik wil alleen de andere kant ervan belichten ;) 1x uit bed klimmen, hoeft m.i. niet te betekenen dat er geen andere opties meer zijn.

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

maka@ik snap je wel hoor. je hebt een beetje geluk met jou meisje. mijn oudste was ook zo. de andere 2 gingen wel over het bed hangen zoals ik beschreef en dan knallen ze zeker met een slaapzak voorover op hun gezicht. de oudste deed dit soort dingen net als jou dochter ook allemaal niet. die leek veel "verstandiger" ofzo.

19. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het voelt voor mij goed om het zo te doen. Haar kamerdeur staat open als ze in bed gaat, maar de andere deuren zijn dicht en ze is vrij klein (ong 85 cm) dus kan de deur nog niet open krijgen. Traphekjes dicht, dus ze kan dan alleen op haar kamer en op de gang. Tot nu toe vindt ze het best moeilijk moet ik zeggen, maar ze zit ook in een lastige fase (niks eten, slecht slapen, zich vervelen), dus het is even niet gemakkelijk. Hopelijk went ze er snel aan.

Slaapzak is hier echt geen optie. Ze maakt hem open terwijl hij achterstevoren binnenstebuiten zat, en eerlijk gezegd had ik geen zin in strijd terwijl ze ook gewoon onder een deken kan slapen. Slaapzak hoeft ook niet per sé natuurlijk. In de winter was het toen even onpraktisch (beetje koud soms), maar nu is het ideaal! Als het zo warm is als van de week, kan ze gewoon lekker in haar luier slapen!

Dus slaapzak was sowieso er uit, en ik ken mijn dochter. Die gaat er niet uit, die klimt vanaf de rand overal op. Ze kon zelfs op de commode komen vanaf haar bedje (via de wasmand), dus dat vertrouwde ik gewoon echt niet meer. Het bedje wat ze nu heeft is een ouderwets ledikant (qua formaat) met een klein randje van 10 cm waardoor ze er niet uit kan vallen. Ze gaat ook het hele bed door normaal gesproken, maar kan er echt niet uit vallen.

Dus, voor ons was dit de afweging en ik vind het wel fijn. Ik heb het absoluut niet gedaan omdat ik het leuk voor haar vond ofzo. Het was gewoon te verwachten ook (ze is een onwijze klimgeit de laatste weken).

Deel Deze Pagina