Bij mn dochter is wakker wegleggen zonder huilen pas bij 18 maanden(!) gelukt! Bij mn zoon gaat 't veel makkelijker maar dochter hebben we altijd moeten wiegen, zittend op bed, idd kussen op schoot, armen daarop en dan baby in je armen. Lijkt een cosleeper je fijn? In slaap voeden, laten liggen en wegglippen?
Mijn mannetje had daar ook last van. Op een gegeven moment gaat dat vanzelf over, weet ik niet meer wanneer. Niks geks voor gedaan. Als je kindje het snapt/er aan toe is, gaat het ineens. wat mij wel hielp is op tijd wegleggen. Overdag gewoon lekker in de box, kan hij mij zien, en dan ineens dommelt hij weg. Hij huilt ook bijna nooit. De 3Ren zouden hier niet werken, dat zou me nooit lukken. En mijn mannetje is niet in een schema te drukken (vind ik wel leuk) Een week of wat geleden heb ik het boek "lekker slapen zonder huilen" gekocht van Elizabeth Pantley. Onze zoon wordt minimaal 2x wakker per nacht voor voedsel. je hoort altijd dat een kind van 8 maanden geen honger meer kan hebben, nou mijn zoon dus wel. Dat staat dus ook gewoon in het boek. Misschien ook wel wat voor jou? Gewoon accepteren, dat scheelt een hoop.
Vond ik ook een fijn boek! Heb het vlak voor mn bevalling gelezen ( aan het CTG de avond voor mn zoon geboren werd ) en het kwam er globaal op neer: Voor de 4 maanden: probeer bij elk dutje je kindje weg te leggen, bij huilen troosten, dan oppakken troosten en weer wegleggen. Lukt 't niet, dan in slaap wiegen en volgende dutje weer proberen. Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Na de 4 maanden moet je het wat anders aanpakken. Heel fijn boek!
Osteopaat heeft hier ook geholpen ons meisje rustiger te krijgen en verduisterende gordijnen, ook overdag. Mijn meisje ziet teveel, teveel prikkels en slaapt daardoor overdag niet: nu het donker is op haar kamertje gaat het al een stuk beter maar wel vaak met huilen vooraf en i know, je moederhart breekt dan pffff.....sterkte!
Jou kindje is niet anders hoor! Geloof mij maar dat merendeel van de baby's niet zelf in slaap kan vallen de eerste tijd. Dat is ook niet gek, ze zijn dat niet gewend. Maar je kunt ze daar veel beter rustig aan aan laten wennen dan maar laten huilen tot ze het opgeven, hier zitten gewoon erg veel nadelen aan als je dit doet en is echt ongezond voor je kindje. Je kindje groeit veel fijner op met de weet dat mama er altijd is!
De rrr hebben niet zoveel te maken met op vaste tijden slapen en alleen in slaap moeten vallen. Ik zou gewoon altijd goed naar je kindje kijken en zien wat zij nodig heeft. En dus al die goedbedoelende adviezen even in de wind slaan. Jij bent haar moeder, jij weet het het beste. Ik kon mijn dochter voor de nacht rond 4,5 maanden wakker in bed leggen. Dan las ik voor, gaf haar haar speentje en liep weg. Soms slaapt ze meteen, soms blijft ze een beetje praten. Maar ik heb haar nooit laten huilen. Overdag slaapt ze veel minder en is ook regelmatig wakker, maar ik leg haar alleen weg als ze echt moe is, en anders maar niet.
Probeer haar na de eerste moeheidssignalen in bed te leggen. Bij ons helpt het dat wij een vast bedritueel hebben, deze is kort maar krachtig. Hij gaat vaak zonder gemopper slapen en soms na een paar minuten jengelen.
jeetje wat pittig....en ik kan me goed voorstellen dat het in slaap wiegen niet ideaal is. 3mnd oud is al te oud om strak te gaan inbakeren, maar de puckababy is nog een idee. Slaapzakje aan? Strak lakentje erover heen? Muziekje aan? Check eens bij een manueel therapeut of er niet iets anders speelt? ik schrik trouwens ook wel van de reacties die ik hier lees....dat ze hun kleintje met een half jaar - 1 jaar of nog ouder nog in slaap wiegen! mijn meisje slaapt ingebakerd maar jengeld flink voordat ze in slaap valt, maar ze is wel echt moe. Duurt soms wel 10 a 15 min....maar daarna slaapt ze heerlijk. ik houd mijn hart vast als ik haar over een paar weken uitbaker als ik deze reacties zo lees hier..
Ik moet zeggen dat ze na het 'huiluurtje' ook heerlijk slaapt en ook lang. Dat is de reden waarom we het zo lang hebben volgehouden en hopen dat 'morgen' wel lukt. Ook omdat ze die rust echt nodig heeft. S'ochtends is ze ook altijd heel goedgehumeurd , ogen open zonder te huilen en lacht zodra ze ons gezichtje ziet. Haar ledikant ligt trouwrns gewoon naast ons bed. Maar het duurt gewoon te lang en ik zie geen vooruitgang met minder of stoppen met huilen dus vandaar dat ik wilde weten hoe jullie het doen. Het helpt mij ook niet dat mijn zusje haar zoon de allermakkelijkste baby ter wereld lijkt te zijn. (2 daagjes na mijn dochter geboren, 2 uur na bevalling naar huis terwijl ik daar al 3 dagen lag en pas 2 dagen erna naar huis mocht. gelijk aan de borst terwijl mijn kind dit weigerde in de eerste weken om maar enkele vb te noemen. ze worden ook continu met elkaar vergeleken qua gedrag en ontwikkeling en dat begint mij ook te irriteren. ze is zo een prachtkind en heeft naar mijn idee gewoon een sterke persoonlijkheid en neemt gewoon haar eigen tijd voor dingen. Ik ben absoluut verliefd op haar en heb geen ander kind willen wensen. De reacties helpen mij emotioneel heel erg. Kan het meer een plekje geven. Ziet er nu ook naar uit dat het initiele probleem maar een klein gedeelte is van alles waar ik mee zit. Maar... Stap voor stap he dan kom ik er wel. Nu vooral proberen te genieten van haar en haar ook geven wat ze nodig heeft. En niet meer naar andere mensen luisteren en zeker niet vergelijken met mijn neefje! Nogmaals bedankt iedereen
Ik snap je onzekerheid en helemaal als je 'vergelijkingsmateriaal' heb. Laat het los....Volg je eigen gevoel en luister niet naar de boeken of zoals het zou 'moeten'. Ze is nog zo jong. Over 16 jaar neemt ze het je echt niet kwalijk hoor! En voor alles is een tijd, ook voor haar en jullie. Ik was net als jij; zo onzeker en alles 'moet' volgens de boeken. Ik heb het losgelaten. Zelfs nu wil ons manneke nog niet altijd doen wat ik wil of vergelijk ik hem met andere kids van zijn leeftijd en dan moet je maar bedenken; het is een baby, van vlees en bloed, met zijn eigen gewoontes en behoeftes. Het is geen machine. Geniet van je kleine meid en knuffel en wieg d'r maar lekker veel. Moederliefde is het allerbeste wat je haar kan geven!
Wij hebben gelukkig een kindje die we heel goed wakker kunnen wegleggen en dan heel snel slaapt zonder te huilen. Maar wij hebben uiteraard weer andere onzekerheden en er zijn áltijd mensen die het beter weten. Ene oor in, andere oor uit... ons kind, wij bepalen... RRR heeft m.i. níets te maken met tijdschema's. Maar met een voorspelbare volgorde van handelingen. Dus bijvoorbeeld: uit bedje-verschonen-voeden-samen knuffelen-in de box-slapen. Wij werken wel redelijk volgens de RRR maar dan wel alles op vraag. Ons kindje krijgt voeding/aandacht/slaapjes wanneer hij daar behoefte aan heeft (heel soms als wij daar behoefte aan hebben omdat we weg moeten). Ons kindje was de eerste maanden erg onrustig (logisch: net geboren, veel kraamvisite etc.) en op het moment dat we wat regelmaat gingen aanbrengen ging het heel snel veel beter. Ook heeft een osteopaat veel goeds gedaan voor ons zoontje. Hij had veel krampen en een voorkeurshouding. Nu niets meer van te merken.