1 jaar borstvoeding, maar niet zo trots als vorige keer...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Cin85, Sep 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,536
    14,053
    113
    Female
    Jaja ook ik mag me melden dat ik alweer een jaar borstvoeding geef! :D
    Het klinkt raar maar echt zo trots als de vorige keer ben ik momenteel niet.
    Voor de gene die het niet weten, bij mijn zoontje heb ik vanaf 6 weken tot 1 jaar fulltime gekolfd. Daarbij had ik ook een productie tekort dus kreeg hij dagelijks een half tot een heel flesje kunstvoeding extra.
    Ik wilde per se 1 jaar borstvoeding geven en op zijn verjaardag heb ik voor het laatst gekolfd, ik was het zo zat! Voor mijn gevoel had ik nog net geen kolf-trauma opgelopen. ;)
    Toen ik zwanger was van mijn dochter was het plan weer om borstvoeding te geven desnoods dmv fulltime kolven. Helaas verliep mijn zwangerschap iets anders als gepland, met 23.5 weken lag ik voor de eerste keer aan de weeënremmers en longrijpingsspuiten. Juist met een dreigende vroeggeboorte wist ik als geen ander hoe belangrijk borstvoeding is, en ach met kolven had ik tenslotte al genoeg ervaring. ;) Gelukkig verliep het anders, erna heb ik nog 2 keer aan de weeënremmers gelegen maar gelukkig werkte het ook. Het gevolg was wel dat ik al die tijd als ik thuis was (ook in het ziekenhuis trouwens) bank- en bedrust had. Ik mocht dus alleen naar de wc en een paar keer per week douchen. Ik kon dus letterlijk niets met mijn zoontje doen, en dat 3 maanden lang. Niet samen een spelletje doen en de speeltuin konden we helemaal vergeten. Natuurlijk had ik het er helemaal voor over om op die manier gewoon a terme te bevallen, maar ik begon wel te twijfelen, moest ik het mijn zoontje straks aandoen om weer fulltime te gaan kolven? Ik wist hoeveel tijd dat zou gaan kosten en het arme mannetje had al zo veel te verwerken gehad tijdens mijn zwangerschap. Mijn plan was om gewoon weer met borstvoeding te starten en dan wel te zien hoe het zou lopen. Desnoods alleen overdag kunstvoeding en de rest borstvoeding zodat ik wel tijd voor mijn zoontje zou hebben en de baby in mijn buik toch ook nog wat goede stoffen binnen zou krijgen.
    Uiteindelijk ben ik met 37 weken ingeleid, toen mijn dochter geboren werd is ze direct op mijn buik neergelegd, en wat bleek? Ze 'kroop' direct naar mijn borst toe, binnen een half uur lag ze gulzig te drinken. Het ziekenhuispersoneel was zelfs verbaasd dat ze direct zo goed aanhapte en dat ik dus kennelijk ook direct al wat melk had aangemaakt. Een natuurtalentje dus. :D
    Gelukkig is het ook al die tijd goed blijven gaan, even afkloppen, maar nooit spruw en of ontstekingen gehad. Ze heeft ondertussen 4 tanden maar mijn beide tepels zijn nog onbeschadigd. ;) Mijn productie is al die tijd goed geweest, in het begin zelfs te veel, maar dat kon mooi de vriezer in. Kortom de borstvoedingsmomenten met mijn dochter zijn zoals ze horen, heerlijk! Mijn streven was om weer 1 jaar borstvoeding te geven, maar ach we gaan nog lekker door. Komende week krijgt ze buisjes, en wat is er nou prettiger om na de narcose lekker bij mama wakker te worden en wat te drinken? (Ziekenhuis houdt er zelfs rekening mee dat ik een bed naast het hare krijg om te voeden). Zo trots als na een jaar bij mijn zoontje ben ik dus niet, omdat de borstvoeding nu meer als 'gewoon' en prettig aanvoelt. We gaan dus door totdat mijn dochter niet meer wil, en ik hoop stiekem dat het nog best een poos mag duren eer dat moment komt.

Knap als je dit allemaal hebt gelezen, wilde in elk geval even mijn verhaal kwijt en ik hoop bij meiden bij wie de borstvoeding nu niet als vanzelf gaat, ze kunnen zien dat het bij een volgend kindje soms heel anders gaat.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ondanks alles een heel mooi verhaal. Fijn da het deze keer wel goed ging. En je mag best wel trots zijn:D

3. Ukkies

Ukkies Lid

Jun 13, 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt zoveel om trots op te zijn. Wat heerlijk dat je 2de zo'n natuurtalent is.
    Dat je ook die kant van de borstvoeding mee hebt mogen maken.

Ik druk je op het hart.. Wees trots :D. Geniet van je succes.

Fijn voor de moeders om te lezen dat het bij een 2de ook heel anders kan gaan.

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Lieve cin,

Ondanks dat het nu eigenlijk heel erg vanzelf gaat allemaal mag je toch ook wel heel erg trots zijn nu hoor! Op jezelf en ook op je meisje! Je had ook de beslissing kunnen nemen om direct te starten met kv en dat heb je niet gedaan! Geniet er voorlopig nog maar lekker van om het te geven en nogmaals gefeliciteerd met je kleine grote meid :)

5. fafa

fafa Niet meer actief

Herkenbaar. Lang niet zo "erg" als bij jou, maar ook bij mij ging het bij de eerste allemaal niet vanzelf. En nu bij mn jongste gaat het een stuk makkelijk, dus dan ben je inderdaad minder trots op wat je doet, logisch toch? Maar desondanks mogen we er af en toe wel even bij stilstaan hoe fijn het is (ook voor de oudste) dat het allemaal goed loopt. :)

Hoop dat jij en je meisje nog een tijd van de borstvoeding mogen genieten!

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Ik snap je op zich wel, ik heb 1 kindje ruim een jaar 'gewoon' gevoed, en bij de ander bijna een jaar lang fulltime gekolfd (ze heeft wel een jaar lang mijn melk gekregen). Maar hier was het helaas andersom, bij de eerste liep het allemaal prima, bij de tweede gedoe met drinken (terwijl ze als natuurtalentje begon direct na de bevalling...). Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik het borstvoeden voor mijn gevoel niet goed heb kunnen afsluiten. En er komt hier geen kindje meer. Dus wat dat betreft kan je het beter zoals bij jou net andersom hebben, Trots mag je zeker zijn!

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Het kon mijn verhaal zijn wat je schrijft!
    Ik herken ook wel het minder trots zijn, het is nu "gewoon" dat ik borstvoeding geef, niets bijzonders en bij de eerste (11 maanden fulltime kolven) was dat wel bijzonder!
    Maar heerlijk toch, gewoon genieten dat je beide kindjes zo'n goede start hebt kunnen geven.

Lfs.

8. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Ik begrijp dat je je nu anders voelt, minder trots, omdat je niet zo veel moeite hebt moeten doen.

Bij mij ging het ook echt vanzelf, eerst 5 weken kolven omdat dochter in de couveuse lag, toen ze eindelijk thuis was dronk ze meteen alle voedingen live, zonder problemen.

Ik voel me ook super trots, ookal gaat het echt gemakkelijk hier.

Het is in deze tijden niet meer vanzelfsprekend om lang te voeden, alleen daarom al mag je trots zijn! ;)

9. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,536
    14,053
    113
    Female
    Bedankt voor jullie reacties! Natuurlijk ben ik wel trots en blij, maar omdat ik nu voor mijn gevoel een minder grote prestatie lever ben ik minder trots. Maar juist daardoor geniet ik momenteel extra.
    Mijn dochter is bij ons ook het laatste kindje, dus ik ben inderdaad blij dat ik de borstvoedingsperiode wel op een prettige manier kan afsluiten.

Share This Page