Hoeveel cc moet ik hem geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beertje09, 23 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik geef BV, ik kolf zo nu en dan ook, zodat hij kan wennen aan de fles, en dat gaat ook heel goed, gisteren heb ik hem 60 cc gegeven in 1 keer dronk hij het flesje leeg, en hij had nog steeds honger, dus heb ik hem nog aangelegd. Maar hoe weet ik nou hoeveel cc hij nodig heeft?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Om te oefenen met drinken uit een flesje is bijv 50cc prima. En daarna gewoon lekker aan de borst laten drinken.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Maar dan weet ik nog niet hoeveel cc hij per keer nodig zal hebben?

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Is toch ook niet belangrijk? Je kolft gewoon een beetje bijv 50cc om hem te laten oefenen en daarna laat je hem gewoon zn buikje voldrinken aan de borst. Heeft ie toch een volle buik en toch geoefend met het flesje.

Als je echt een volledige voeding uit het flesje wil geven en wil kolven, dan kan je bijv het volgende rekensommetje aanhouden ->
    150cc per kilo lichaamsgewicht en dat dan delen door het aantal voedingen dat hij per dag drinkt.

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dat weet je nooit helemaal. Het is even zoeken op het begin. Niet altijd is de zuigbehoefte bevredigd na een flesje en is het drinken bij mama dan ook niet echt meer van de honger. Mijn man gaf meestal dat wat ik kolfde (100 ml in die periode meen ik) met een klein speentje en als hij nog niet genoeg gesabbeld had, dan gaf hij daarna een fopspeentje om na te sabbelen.

Maar als je na het flesje aanlegt, dan moet je daarna nog wel de gegeven mililiters kolven om het vraag-aanbodprincipe niet te verstoren.

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Vraag aanbod principe niet verstoren?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Vraag=Aanbod principe idd! Borstvoeding word gemaakt na de hoeveelheid vraag die er is. Dus aanleggen wanneer de kleine honger begint te krijgen/heeft (Is de vraag) en dan dus laten drinken zodat er melk gemaakt word, zodat je borsten weten dat ze melk moeten maken (Is het aanbod). Als je melk uit een flesje geeft wat je al eerder gekolfd hebt, dan denken je borsten dat er minder vraag is omdat de kleine minder melk gevraagt heeft. En dan gaan ze dus minder melk maken ;)! Snap je het zo?

Hiermee heb jij het erover dat je de gekolfde voeding van eerder geeft in dat flesje ;)! Das wel waar idd ;)! Anders denken de borsten dat er minder vraag is ;)!

8. appeltje

Als jij een flesje van 60 ml geeft en hem daarna nog aanlegt, dan moet je nog (voor of na het voeden) 60 ml kolven. Doe je dat dan nog wel ook al heeft hij live gedronken?

9. appeltje

Sommige vrouwen denken dan 'ik hoef niet te kolven, omdat hij ook nog aan de borst heeft gedronken'. Maar dat moet dan nog wel om het vraagaanbodprincipe niet te verstoren (zoals bolbuikje zo mooi uitlegde).

10. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik snap er niks meer van sorry. Als ik geb gekolft en ik geef hem nog uit de borst, moet ik dan nog een x gaan kolven?

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als je om 14.00 kolft, om 14.15 dat flesje geeft en om 14.20 aan de borst legt, hoef je daarna niet te kolven.

Maar...

Als je om 11.00 kolft, om 14.15 dat flesje geeft en om 14.20 aan de borst legt, moet je wel kolven. Omdat je anders je productie terug laat lopen. Je borsten weten immers niet dat de kleine al uit de fles gedronken heeft en gaan dus minder melk maken omdat ze denken dat er minder vraag naar melk is. Snap je?

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb om 10:30 uur gekolft gisteren, 60 cc gekolft, was ongeveer 5 minuten zoiets, toen eigenlijk gelijk het flesje gegeven, dus ongeveer 10:40 uur, en daarna gelijk weer de borst gegeven, dus ik hoef erna niet meer te kolven, omdat er niet veel tijd tussen zit? Klopt dat? :oops:

En hoe moet ik het aanpakken straks als ik ga werken, dan ga ik ook kolven, maar dan kan ik hem niet aanleggen natuurlijk omdat hij dan bij de oppas is.

13. appeltje

Dan heb je het goed gedaan.

Als je zoontje straks bij de oppas is geef je al een vooraf opgespaarde flesjes gekolfde melk mee en kolf je op de tijden dat je zoontje daar een flesje krijgt. Tegen die tijd zal je al een aardig vast ritme hebben. Ik voedde in het begin om de 3 uur en gaf standaard 7.00 uur 's ochtends de borst (ongeacht hoe laat de nachtvoeding was), dan wist ik en het kdv dat er gekolft/gedronken moest worden om 10.00 uur, 13.00 uur en 16.00 uur.
    Als je zorgt dat je een voeding / wat klontjes in de diepvries hebt bij de oppas, dan weet je zeker dat als je kindje niet voldoende heeft, dan ze dan wat extra kan opwarmen.

Om een klein voorraadje te sparen kan je langzaamaan beginnen met af en toe na een voeding wat na te kolven. Vooral in de ochtend heb je meer melk. Dus als je 's ochtends na de eerste of tweede voeding meteen of na een half uurtje 15 minuutjes kolft, dan kan je die melk opsparen totdat je een voeding bij elkaar hebt. Als je het meteen in ijsblokbakjes invriest en daarna de losse klontjes in een diepvrieszak bewaart, dan kan je straks goed uitrekenen wat je nodig hebt (eerst even met water proberen, hier was 1 klontje ca 12 ml). Schrijf wel de datum op de diepvrieszak zodat je de oudste klontjes eerst gebruikt.

Je hoeft geen megavoorraad te hebben, maar als je tegen de tijd dat je weer gaat werken 4 tot 6 voedingen in de vriezer hebt liggen, dan is dat wel een fijn gevoel. De eerste dag moet je natuurlijk iets meegeven voordat je nog gekolft hebt. De dag erop kan je natuurlijk de verse melk van de dag ervoor meegeven. Om je vriezervooraad 'update' te houden (kan het 3 tot 6 maanden bewaren) moet je af en toe wel de oudste melk uit de vriezer gebruiken en een verse melk invriezen. Ik vroor elke week 2 porties in en gebruikte 2 ingevroren melk. Zo was mijn voorraad nooit ouder dan een maand.

Het wijst zich tegen die tijd vanzelf wel, je kindje is nu pas 3 weken. Ik merk aan je topics dat er best nog wat onzekerheid of onduidelijkheid is. Heb jij in de buurt een LLL-leidster zitten die informatiebijeenkomsten houdt over de combi werk en borstvoeding. Dat hebben we in NL wel en ik denk dat dit heel handig kan zijn voor je.
    En anders zijn wij er natuurlijk ook!

14. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Tuurlijk is er een stukje onzekerheid, maar dat is normaal lijkt mij, het is tenslotte ons eerste kindje. Ik merk dat er veel regeltjes zijn, bijvoorbeeld dat ik eerst moet weten wanneer de kleine gaat eten en dat ik dan pas moet gaan kolven, heb er nog nooit van gehoord. Ik heb vrijdag een afspraak bij het CB dan zal ik mijn vragen ook even neerleggen, en daar hebben ze ook een LLL.

15. appeltje

Ja natuurlijk, was geen verwijt hoor! :)
    Mijn ervaring is dat het CB weinig kennis en ervaring hebben met borstvoeding (maar misschien de jouwe wel), dus dat er een LLL-persoon in jouw buurt zit is ideaal. Op www.borstvoeding.com kan je trouwens ook veel informatie vinden. En hier natuurlijk!

Je doet het top!

16. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Merci.

Ik zal als ik wat meer tijd heb op de site kijken.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat bedoel je hier precies mee?

Maar idd de site die Appeltje geeft kan je heel veel informatie vinden. Gewoon lekker af en toe wat stukjes lezen, ik vond het af en toe best fijn om wat te lezen daar ;)!

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Nou appeltje geeft in haar reactie aan, dat ik moet kolven op mijn werk als de oppas de fles gaat geven aan de kleine, dus het moet gelijktijdig op blijkt, maar dat wist ik dus niet en had er ook nooit van gehoord.

19. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zo deed appeltje het ;)!

Ik zorgde altijd dat ik op een hele dag werken 3x kolfde. Gewoon over de dag verspreid 3x kolven ;)! Ik had geen idee wanneer die kleintjes dronken. Vaak krijg je toch ongeveer een ritme, dat je zegt, rond 7.30 drinkt de kleine, rond 10.00 drinkt de kleine, rond 12.30 drinkt de kleine, rond 15.00 drinkt de kleine. Zo doe je het dan ook gewoon met je kolfmomenten. Hier echt nooit precies met de kleintjes hun voeding gekolfd en toch (bijna) altijd genoeg voeding die ik kolfde in die 3 keer ;)!

Hier dronken ze altijd erg veel en onregelmatig als ik er niet was. Is later wel veranderd. Maar in het begin hadden ze bijna de hele dag flesjes met mijn melk, toen had ik dus weleens net te weinig, maar verder niet meer ;)!

Mocht je een keer net iets te weinig hebben eigenlijk, is een voorraadje wel handig. Heb je die niet, dan kan je als je toch bijna bij de kleine bent. Bijv om 17.00 bij de kleine en die krijgt net om 16.30 weer wat trek, wat water laten geven, dan hebben ze toch het gevoel van een gevult buikje en drinken daarna aan de borst hun buikje wel helemaal vol ;)!

Deel Deze Pagina