Er zal ongetwijfeld al vaker over geschreven zijn maar ik kon niet echt een goed antwoord op mijn vraag vinden. Onze dochter is nu ruim 8 weken en krijgt 5 flessen p.d. en mag 150/5 per fles. Ik voedde eerst volgens een schema maar het gebeurde steeds vaker dat ze een deel van de fles liet staan. Logisch ook, want waarschijnlijk had ze nog helemaal geen honger. Nu wil ik echt volledig op verzoek gaan voeden en dan hopen dat de flessen wel leeg gedronken worden. Vandaag heeft ze op de volgende tijden al een fles gehad: 4.00/7.30/11.00. Nu ligt ze nog te slapen. Overigens, gisteren op het cb was ze goed gegroeid en heeft ze, ondanks dat ze niet alle flessen leeg drinkt, voldoende plasluiers. Maar mijn vraag is nu. Maak je je kind overdag wakker voor een fles? zo ja, na hoeveel uur? Wat ik nl veelal terug lees is dat je na 4 uur toch wakker moet maken om een dag- en nachtritme te krijgen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en misschien nog tips hebben.
Ik maakte nooit wakker (behalve in het begin natuurlijk) en voedde ook op verzoek; werkte hier echt goed, van honger worden ze echt wakker en meneertje dronk zijn flessen ook beter als hij goed had geslapen en in zijn eigen ritme mocht werken. uiteindelijk heeft hij zelf een 'schema' gemaakt waar hij zich nu nog aan houdt (incl doorslapen van 19.00 - 6.30), dus geen verstoord ritme hoor. Als ik er maar op lette dat hij aan zijn cc's kwam tussen bv 6.00 en 22.30 sliep hij door
ik heb mijn kinderen nooit wakker gemaakt voor een fles, had ook geen zin. Ze werden alleen maar boos en dronken dan toch niet de fles op en kwamen 2 uur later dan weer voor een halve fles. De ene keer lieten ze er 6 uur tussen, de andere keer 4. We hadden nooit vaste tijden en dat beviel ons prima.
Ik maakte haar alleen in de allereerste weken overdag wakker, verder voedde ik op verzoek. Na een maand of 2/3 gaf ik een voeding vlak voordat ik naar bed ging (tussen 23:00 en 0:00), anders kwam ze om 01:00... Daar moest ik haar een beetje voor wakker maken, over het algemeen dronk ze slapend, maar dat was dus niet helemaal op verzoek...
Bij mijn zoontje voede ik altijd op verzoek. Liet er overdags wel niet langer dan 4,5 uur tussen. Is echter maar heel zelden voor gekomen dat ik hem eens wakker moest maken na 4,5 uur. Hij regelde altijd zelf zijn ritme. Als hij toe was aan een ander ritme dan kwam hij 1 dag wat vaker, om het zo te regelen. Bij mijn dochter voed ik ook op verzoek, maar laat er overdags ook niet langer dan 4 / 4.5 er tussen.
Nog een vraag. Gebeurt het ook wel eens dat je per dag maar op 4 flessen uitkomt ipv 5? En klopt het dat je baby in ieder geval min. 500ml per dag moet drinken?
Ik voed ook op verzoek en merkte dat Fiene de fles de laatste weken ook niet goed leegdronk. Ik maakte me er zorgen over en probeerde met heel veel moeite alsnog alles naar binnen te krijgen. Tot gisteren op het consultatiebureau: Ondanks het 'slechte' drinken toch een kilo en 5 cm gegroeid! Onze meid heeft dus gewoon niet zoveel nodig. Sinds gisteren laat ik haar dus zelf bepalen hoeveel ze wil drinken. De ene keer is dit 80cc, de andere keer gaat er wel 180cc in (ik maak flessen van 150/5+2 scheppen nutriton). En ik wacht gewoon totdat ze zelf komt voor de fles, anders wil ze helemaal niet. De arts zei mij dat ze minimaal 500-600cc binnen moet krijgen (Fiene is nu 6720 gram), maar het belangrijkste is om de plasluiers in de gaten te houden.
Hier heeft ze blijkbaar ook niet veel nodig want ondanks dat ze wakker wordt en hongersignalen heeft, drinkt ze nog de fles niet leeg. Maar goed, afgelopen dinsdag op het CB was ze in 2 1/2 week tijd 660gr aangekomen (ze weegt nu 4615 gr) en 3 cm gegroeid. Ik kijk het gewoon even aan en houd de luiers in de gaten.
Da's toch prima Marlous! Hier ook zo'n zuinige en kleine drinker en altijd lekker gegroeid, ondanks dat hij ver onder het quotum van wat 'moest' zat. Overigens is 500cc echt het minimum. Iets meer zou wel fijn zijn op haar leeftijd ivm vocht en ze natuurlijk nog geen bijvoeding krijgt
Nou, blijkbaar spaart ze alles op voor 's avonds. Overdag drinkt ze bar weinig en om 18.00 een fles van 150/5 leeg en om 21.00 een fles van 150/5 leeg en heb nog 1 keer 30/1 bij gemaakt. Ook op. Gelukkig compenseert dat weer met wat ze overdag niet drinkt. Ik moet dan ook echt stoppen met zorgen maken als ze een fles niet leeg drinkt. Blijkbaar heeft ze er 's avonds meer zin in.
hoe kom je dan op 5 flessen? als er overdag ongeveer 4 uur tussen zit en dan s nachts nog een fles dan zit je toch al op 6 flessen?
Vandaag zat ik inderdaad op 6 flessen maar van de eerste 4 heeft ze heel weinig gedronken. De laatste fles van vandaag was totaal 180/6 en misschien dat ze nu de nachtfles overslaat waardoor ik morgen weer op 5 uit kom.
Toen hij nog wat jonger was deed ik wel netjes elke 3/4 uur voeden... Maar op ten duur had hij idd geen honger en liet hij veel staan, of moest ik m wakker maken als hij net diep lag te slapen. Dus ik ben ook vanaf ongv 7/8 weken op verzoek gaan voeden, en liet er in het begin max 5 uur tussen, dan maakte ik hem wel wakker. Behalve snachts! Nu zit hij in een super ritme, en slaapt de nachten vaak van 23.00 tot 08.30 uur. Enige nadeel is dat hij ook wel eens op 4 flessen uitkomt per dag ipv 5. Maar hij groeit goed.