Wakker maken of...?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Juud, 6 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter Femke is anderhalve week jong. De BV gaat tot nu toe erg goed. Heb wel last van spruw aan rechterborst, maar op aanleggen na gaat het bijna pijnloos. We zijn aan het behandelen...

Sinds een dag drinkt Femke veel efficiënter, heb ik het idee. Ze laat eerder los en de melk druppelt echt gemakkelijk uit mijn tepel. Alles is goed op gang dus en Femke lijkt echt snel verzadigd. Femke kan daardoor ook al echt goed slapen 's nachts. Zo goed, dat ze soms echt langer dan 4 uur tussen de voedingen laat.

Overdag drinkt ze wat rustiger en langer, maar ook dan kan ze dus lang 'zonder'.

1x per dag heeft ze een onrustige slaap, meestal rond etenstijd (18.00 uur). Verder is ze rustig en tevreden. Krampjes zijn er wel, maar die horen er een beetje bij. Ik gebruik Infacol.

Mijn belangrijkste vraag is: moet ik Femke echt om de 4 uur wakker maken, of mag ze zelf het tempo en tijdstip van drinken aangeven?
    Ik kom nu op 6 voedingen per dag.

Bedankt!

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    In basis kan je ervan uit gaan dat ze zelf aangeeft wat ze nodig heeft.
    Als ze optijd geboren is, gezond is en als je het idee hebt dat het lekker met haar gaat kun je het aan haarzelf over laten.
    6 voedingen per dag is niet veel voor een baby van nog geen 2 weken oud.
    Probeer in elk geval geen voedingen uit te stellen, alhoewel je dit wat ik zo lees niet doet.

Kun je mij mailen hoe het met haar gewicht en plasluiers gaat?

Bij krampjes werkt het vaak heel goed om vaker aan te leggen. Je verhoogt dan de frequentie per dag en verlaagd de hoeveelheid per voeding. Dit vinden maag en darmen van een baby vaak heel prettig.

Wat is verder zelf je gevoel hierbij?

3. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Femke heeft iedere luier een dikke plasluier. Poepluiers zo'n 2 á 3 keer per dag, maar nooit erg veel. Kraamhulp zei dat moedermelk goed te verteren is en soms gewoon niet zoveel poep oplevert.

Ik voel me op zich wel goed bij dit ritme. Femke komt ongeveer om de 4 uur, maar soms is het dus bijna 5 uur. Elders op de dag loopt ze dan vaak weer een keertje in. Het is nu:

04.00 - 08.00 - 12.00 - 16.00 - 20.00 - 00.00

Erg fijn en past precies bij ritme van oudste, die 's morgens om 7.30 uur opstaat en met mij ontbijt, om 12.30 uur luncht en daarna naar bed gaat, en om 15.30 uur weer uit bed komt. Dan drinken we samen wat en kan ik Femke weer voeden. 's Avonds gaat hij om 19.30 uur naar bed, waarna ik weer voor Femke paraat kan staan. Ideaal!

Ik stel nooit een voeding uit, maar laat Femke het ritme bepalen. Soms, als het beter uitkomt met mijn oudste zoon, laat ik haar hooguit een kwartiertje jengelen, of pak ik haar tóch eerder.

De krampjes zijn zooo minimaal, dat ik daarvoor nog even geen verandering wil brengen in het voedingsritme. Als het erger wordt, zal ik wel overwegen vaker aan te leggen.

Het enige wat ik soms nog wel lastig vind, is dat mijn borsten vaak rond 20.00 uur erg vol zijn, voller dan de rest van de dag. Ook rond middernacht zijn ze vrij vol. Femke heeft dan iets meer moeite met toehappen. Zou ik die momenten vooraf even moeten kolven? En hoe kan dit?

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Nou dat klinkt of het allemaal heel goed gaat.
    Je laat haar het ritme bepalen en dat is nog eens jouw ritme ook.
    Super! Hopen dat het zo blijft ;)

Als je borsten vol/gespannen zijn dan doe je waarschijnlijk i.d.d. goed aan om even wat melk eruit te halen. Vaak hoeft dit helemaal niet veel te zijn.
    Waarschijnlijk is het het snelst/makkelijkst om dit met de hand te doen.
    Spugdoekje bij de hand houden en even wat melk uit de borst masseren.
    Heb je dit al eens geprobeerd?

5. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ja, al eens geprobeerd, maar werkt net niet afdoende. Kolf dan dus snel even wat meer, dan pakt Femke beter...

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ook een nieuwe vraag, maar daarvoor open ik even ander topic. Misschien dat het dan wat herkenbaarder is voor anderen die mee willen lezen.

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    andere topic beantwoord, hoest hiermeer : )

7. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Femke heeft echt een fijn ritme te pakken. Steeds om en nabij de 4 uur. Ze slaapt in principe goed daartussen, al zijn de krampjes wel toegenomen en wordt ze dus wat vaker wakker. Een fopspeentje helpt haar echter goed om te kalmeren en door te slapen. Tepel-speen-verwarring gelukkig nooit gehad hier :)

Deel Deze Pagina