Hai ladies, Mijn zoon van 1 jaar en 9 maanden heeft de neiging om steeds "nee!" te zeggen tegen eten, terwijl hij eigenlijk ja bedoelt, maar het kan ook echt nee zijn... Dit is eigenlijk al zo sinds z'n geboorte (4 weken te vroeg) toen weigerde hij vaak de borst/fles en moest echt slokje voor slokje geholpen worden om voldoende te drinken. Nu is hij bijna 2 en worden we er inmiddels een beetje gek van. Wat is het nu ja, of nee? Om geen strijd aan tafel te krijgen hebben we nu bedacht om hem zelf te laten eten. Als hij niet meer wil dan kan hij dit zelf bepalen. Ook als hij wel weer wil eten. Dus ik zoek een bordje wat blijft staan als dreumes lief gaat eten. Ervaringen met onderstaande bordjes? Of is iets anders beter? Kinderbord OXO Tot Groen | Jillxox Kinderbord Boon diep Catch Oranje | Zuignap | Jillxox Alvast bedankt voor het lezen!! Groetjes Kyra
ik denk dat ik het probleem of de vraag niet helemaal begrijp? Hij eet slecht, of juist niet? Je wil hem zelf laten eten, wat deed je hiervoor dan? Wat betreft zelf eten, dat deden ze hier vanaf 6 maanden, toen legde ik stukjes op tafel voor hen neer. Vanaf een maand of 10 legde ik het op een bord, gewoon een plastic bord en dat bleef staan. Voor een kind van bijna 2 kun je toch zeker een "normaal" bord neerzetten?? Of snap ik het niet goed.
Heb je geen plastic borden of schalen waarmee je kan kijken hoe hij ermee om gaat? Hier gebruiken we bakjes van de ikea die 6 voor een euro waren. Die zijn ook prima. Opletten en op tijd weer neerzetten als het weggewerpt dreigt te worden.
Hier ook geen speciaal bord. Gewoon de gekleurde plastic bordjes van de IKEA. Daar kan hij mee gooien, smijten en frisbieeen. Niet de bedoeling natuurlijk, maar mocht het gebeuren dan gaan ze in elk geval niet kapot. Hier eet hij z'n boterham zelf sinds hij 9 maanden is en z'n prak sinds een paar maanden. Ja, grotendeels nog met zijn handen, hij krijgt er wel bestek bij, maar hij bezit de motoriek nog niet helemaal. Helpen mogen wij hier al maanden niet meer, dus toen zoveel mogelijk stukken of anders grof geprakt voor hem neergezet. Hij wil niet alle groente heel eten, dus dan doe ik het fijn snijden en door de geprakte aardappels heen, dan eet hij het wel op. Ik zou eerlijk gezegd niet zoveel geld uitgeven aan 1 zo'n bordje. Hier heb ik denk wel een stuk of 10-12 borden in huis.
Wat voor bordjes gebruik je nu voor je zoontje? Hier hebben ze ook vanaf 6 maanden zelf gegeten. Natuurlijk bleef dat bordje niet altijd op tafel staan en hebben er heel wat vlieg les gehad. Maar wij hadden geen sjieke dure bordjes en als ze 1,5 geweest zijn ongeveer, eten ze zelf met bestek en van een gewoon stenen bordje. (En ik ben degene die ze breekt als dat gebeurt, bij de vaat bijv, met de kids gaat het meestal wel goed)
Wij gebruiken gewoon normale plastic borden. Ik vind die borden die jij laat zien vrij duur en ik vraag me af hoeveel nut het heeft. Hoewel ik van dat bovenste bord nog wel denk dat het randje misschien handig is, als ze dat snappen. Onze jongste kan inderdaad nog niet met twee stuks bestek werken om 'lastig' eten met bijvoorbeeld een mes op zijn vork te schuiven. Maar meestal laten we hem dan even aanmodderen totdat hij er genoeg van heeft en dan 'mogen' we wel helpen.
Hier ook geen dure bordjes. Gewoon de ikea bordjes. Wij mogen onze zoon ook absoluut niet (meer) voeren. Of misschien 4 happen en dan is het klaar, zn mondje blijft dicht haha. Ik leg allerlei hapklare stukjes op zn bordje en hij krijgt er ook een vorkje bij (een metalen vorkje met echte "punten", je moet een kind wel een eerlijke kans geven om te oefenen. Met zo'n plastic gevalletje kan je geen eten prikken). Hij oefent flink met zn vorkje en ondertussen eet ie ook met zn handjes. En heel af en toe mag ik een hapje in zn mond stoppen, als ie het niet doorheeft.... Hij smijt zijn bordje bijna niet meer weg, sinds een maand ofzo.
Hier ook Ikea bordjes. Zolang hij honger heeft laat hij m staan, zodra hij klaar is kiept hij m om haha. Onze zoon eet eigenlijk vanaf t begin zelf en ik mocht tot ongeveer 12 mnd voeren, nu wil hij alles zelf doen. Brood en fruit gaan in hapklare stukken, avondeten zoveel mogelijk ook. Wat niet lukt en hij toetje geven we met 2 lepels. 1 voor hem en een voor ons (en dan stiekem toch voeren). Toen t bord nog niet goed ging legde ik alles gewoon per 2 happen klaar op z'n blad van de kinderstoel. Doekje nadien erover heen, plastic matje op de grond...huis is knoeiproef
Bedoel je dat je je zoon tot nu toe altijd helpt? Dat mag hier al heel lang niet meer! Hij moet het zelf doen, prikken aan zn vork, met zn handen eten, het naast het blad gooien... In het begin kieperde hij zijn bord altijd om, en kreeg hij steeds wat stukjes op zijn blad. Nu laat hij zijn bordje overwegend staan, als hij gaat kiepen is hij echt klaar. Zelfs soep moet hij zelluf doen, all-over slabber aan en gaan. Hij is 17 maanden. We hebben dezelfde simpele 6-voor-een-euro Ikea bordjes als de rest hier, samen met nog wat oudere Ikea bordjes, wat oud campingservies en de blue band beroepen bordjes die je gratis krijgt als je ooit een van die babydozen hebt gehad. Ook grote zus eet nog van deze bordjes, vooral gewoonte want ze kan best met steen omgaan ondertussen, de blue band bordjes (want er staat een ballerina op) zijn favoriet.
Nou, ik vond het wel makkelijk, een bord met een antislip-rand. Wij hadden zo'n setje van de ikea, bord beker kom. Ideaal. Bord heeft ook een hoger randje waardoor het net wat makkelijker gaat. Mijn jongste gebruikt het bord nog. Maar hier eten ze ook vanaf de start brood- en warme hap al zelf.
thanks voor de reacties meiden! Ja, brood eet zl ook zelf, met vorkje en/of handjes. Ikea bordjes en bestek. Gaat idd prima. Warm eten is lastiger, omdat hij steeds nee zegt, maar dus wel wil eten. Vandaar dat ik dacht aan zelf laten eten, zodat wij ook gewoon eten en aan hem, als hij zijn bord weg schuift, geen aandacht hoeven geven. Hij kan het dan weer zelf pakken als hij toch wil eten. Ikea heeft dus ook van die anti-slip borden. Goede tip!
Anders antislipmatje gewoon op het blad van de kinderstoel of aan zijn kant van de tafel leggen en daar gewoon het ikea bordje op zetten?
Het eerste wat ik dacht was misschien zegt hij juist nee omdathij het zelf wil doen. Onze uk was al met een jaar klaar met helpen, zo nu en dan kocht je een hapje geven maar wou het echt zelf doen. Wij hebben sesamstraat bordjes gehaald bij de prijsmepper voor 0.25 cent Tot nu toe onbreekbaar, daar naast een schaaltje waar hij met een vork of lepel uit eet, zodra het leeg is scheppen we bij. Als het over de grond gaat is het tenminste jiet alles. Zelfs soep kan hij alleen eten en is dan ook super trots (20 maanden gecorrigeerd 19)
Wij hebben o.a. deze (alleen het bord, ergens los gekocht): MOmma Warmhoud bord met bestek - Mammaeshop Kan warm water in, en ik vind de verschillende vakjes handig, Dl wil sommige dingen *niet* gemengd, of ik doe een sausje in het ene vakje, etc.
Hier ook ikea bordjes, lekker simpel. We hebben ook zo'n bordje met zuignap en warmhoudfunctie, denk dat ik die 2x gebruikt heb. De zuignap peuteren ze zo los en de warmhoudfunctie is best ok, maar niet noodzakelijk. Zou het dus lekker op goedkope plastic bordjes houden. Overigens eten onze beide kinderen vanaf een maand of 9 grotendeels zelf. De oudste vanaf een jaar of 1,5 alles zelf, inclusief soep enzo en die eet ondertussen ook gewoon van een 'volwassenen bord'.
Ik heb dit bord laatst gekocht: Happy Baby Eetset Animal House | Babypark Ik gooi in ieder vakje wat anders en hij vindt het reuze interessant. Niet dat er zo veel van wordt gegeten, maar het blijft op die manier in elk geval wel gezellig aan tafel. Opeens wil hij namelijk niet meer gevoerd worden... Vanmiddag wel weer door oma, dus misschien moet zij steeds komen voeren Er zit trouwens geen zuignap onder helaas. Ik ga een tijdje aankijken of ik het bord steeds op tijd kan terugduwen als hij half wordt opgetild. Het lijkt mij wel handig als hij toevallig accepteert dat met borden in principe niet gegooid wordt... Anders koop ik bij de bouwmarkt dubbelzijdige zuignapjes. Ik heb ook die Ikea bordjes, maar die zijn een stuk kleiner. Ik vond deze met die vakjes wel leuk. Een beetje geïnspireerd door een oud topic over monkey platters.