hallo, wat ik mij afvroeg, wanneer kwam er een beetje een ritme in het slapen en eten van jullie beebje? Soms denk ik dat hij een beetje in zijn ritme komt maar dan in eens is hij weer veel meer wakker en wil meer/minder eten! ben benieuwd!
Na 3,5 maand a 4 maand is er echt ritme gekomen. Isabella is nu bijna 6 maanden. Ze slaapt van 19.30 tot 07.15
Kwestie van een strak schema opstellen. Overdag het gemiddelde van 1 uur 45 minuten wakker en dan hup weer op bed. Moe of niet. Meestal is ze trouwens gewoon moe. Soms wil ik nog wel eens een 15 minuten afwijken, maar liever niet. Na 1 uur geslapen te hebben ongeveer weer naar boven. Meestal is ze wakker, anders maak ik haar wakker. Nou ja, niet dat ik haar schud, maar ik doe even net iets luider dan dat ik normaal zou doen. Ik maak haar wakker omdat het overdag is, dit geeft dan aan dat ze overdag moet spelen en eten en s'nachts moet slapen, s'nachts zeg ik niks tegen haar als ze wakker mocht worden( al een 2 maanden niet meer) maar geef ik alleen een speentje of een aai over haar bol. Dan lekker spelen en eten en drinken en alles wat we moeten doen. En zo elke dag. 4 keer per dag gaat ze nog even een slaapje doen. Ik heb overdag een ander ritueel dan als ze voor de lange nacht naar bed gaat. Dan gaat ze namelijk op het grote bed met mama lol trappen, eten en in de pyjama. Een half uur lekker alleen en klaarmaken voor naar bed. Isabella doet het echt super op dit ritme. Veeeeeel regelmaat. Elke dag trouwens ook lekker weg in de buggy. Frisse lucht en nieuwe dingen leren. De ene dag in het park en de andere dag in de stad, park, wijk e.a.
met 3 maanden kwam hier regelmaat in....wel voor rust en regelmaat z gezorgd zodat hij zelf een vast ritme kreeg nu wordt hij tussen 0700 en 0830 wakker en gaat altijd om 1900 slapen
Ik geef borstvoeding op verzoek en dat ritme heb ik er nooit ingekregen. Tenminste niet als in vaste tijden voor iets. Wel had ik een vaste volgorde in dingen. Pas sinds ze meer bijvoeding eet en dat krijgt ze dus wel op redelijk vaste tijdstippen zit er meer een vast ritme in. maar nog steeds gaat ze gewoon naar bed bij de eerste tekenen van vermoeidheid en krijgt ze daarnaast borstvoeding op verzoek. Tja en soms begint ze de dag om 6.30 uur en de andere keer om 8.00 uur, ook dat scheelt nog al. Maar ik vind dit genoeg ritme. Ze doet het er goed op en ik weet ongeveer hoe laat ze gaat slapen en kan dus `s ochtends best dingen plannen. En eerder keek ik echt per dag en per moment. Hield wel de vaste volgorde aan slapen, verschonen, eten, knuffelen, zelf spelen en bij eerste tekenen van vermoeidheid naar bed. Maar als ze dan niet wilde drinken, maar op een ander moment vond ik het ook goed. Maar het wakker, knuffelen en zelf spelen bleef verder gelijk.
Een baby weet niets van uren enz. Vaste ritme heeft niks met tijden te maken, maar met alles in een vaste volgorde te doen. Dus wakker worden, eten geven, daarna een tijdje spelen en bij eerste teken van moeheid in bed doen. En dat volhouden tot de dag voorbij is. Op een gegeven komt er vanzelf een ritme en vaste tijden.
wij hebben voor overdag nog steeds geen vast ritme maar 's avonds gaat hij rond 7 uur naar bed. ik heb van alles en nog wat geprobeerd om een ritme in te brengen maar helaas zonder resultaat . ik hoop dat het bij jou wat makkelijker gaat.
Ik heb nooit een vast ritme gehad... ik volg gewoon mn kind. Als hij wil slapen gaat hij slapen, als hij honger heeft krijgt hij eten. In de loop van de ochtend krijgt hij nu fruit, smiddags een boterham en savonds warm eten. Enige wat ik plan voor hem is zn bedtijd savonds. Rond 19u gaat hij gevoed en al naar bed, dat sinds hij 5 maand is. Ik vind het helemaal geen gemis hoor... voel me juist heel vrij dat ik nooit op de klok hoef te kijken.
Een baby kan geen klokkijken. Die voelt alleen maar wanneer ie honger heeft en wanneer ie slaap heeft. Ik heb altijd de kinderen gevolgd. Met een maand of 3, 4 waren ze wel vrij voorspelbaar geworden. Maar het is vrij normaal dat het ritme zich elke 6 weken wat wijzigt.
Hier al erg vroeg. Met een week of 7/8. Heb vanaf dag 1 al gevoed (fles) om de 3 uur. Later werd dit vanzelf 4 uur. Slapen was tot week 7/8 een ramp. Ze sliep alleen bij ons op de arm. In bed was overdag een ramp. Vanaf week 7/8 had ze d'r bedje ook overdag ontdekt en sliep toen op redelijk vaste tijden. Ook ging ze vanaf die tijd standaard om 20.15 naar bed en slaapt ze tot 7 a 8 uur 's ochtends. Heel af en toe wijkt ze een half uurtje af maar verder houdt ik toch wel redelijk een vast ritme aan.
Het ritme kwam er een beetje in toen ze ongeveer 4 maanden waren. Maar nog ben ik er niet heel precies in hoor! Als ze willen slapen gaan ze slapen en ik ga echt niet op het klokje kijken of ze te lang of te kort slapen oid. Vind het ook helemaal niet erg als ze vaker willen eten of juist minder. Ik heb de ene dag ook meer slaap nodig dan de andere dag en ik eet ook niet altijd evenveel en vaak. Opstaan en naar bed gaan is wel altijd ongeveer gelijk maar dat is voornamelijk omdat ze dat zélf aangeven.
oh dus hij kan nu dus nog geen echt ritme hebben, doe zelf inderdaad alles elke keer in de zelfde volgorde, dus ben benieuwd.