Ritme borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Molenbloempje, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Molenbloempje

Molenbloempje Actief lid

25 mrt 2012
    215
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het probleem dat mijn zoon alleen aan de borst in slaap viel. (hij gebuikte me als speen) Nu hij 8 weken is wil ik graag dat we in een ritme komen.
    Via het CB heb ik een voorstel voor ritme gekregen, wakker worden, voeding+verschonen, samenspel, spel alleen (box) dan bij de eerste tekenen van vermoeidheid naar bed. Wakker in bed leggen zodat hij leert om in bed te slapen.
    Om de 3 uur voeden overdag, en in de avond maximaal om de 2 uur.
    Maar wat moet ik doen wanneer hij eerder wakker wordt?
    Speentje geven?
    Heb je een verschillend ritueel overdag wanneer je baby naar bed gaat dan in de avond?
    (nu (knuffel ik hem even, leg hem in bed, doe de gordijnen dicht en zeg ik overdag alleen welterusten en in de avond zing ik een liedje)
    Van een muziekdoosje lijkt hij onrustiger te worden.
    Wat doe jij?

2. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier geen muziekdoosje, s nachts alleen voeden zonder licht en geluid, overdag inderdaad voeden-verschonen-spelen-slapen (bijv)
    alleen.. ik let niet op tijd maar geef op verzoek en moet zeggen, bij de oudste heb ik nooit een ritme gekregen maar deze tweede dochter best al wel nu!

zou geen 'ritme' af gaan dwingen, zijn geen robots he vaak werkt dat niet.

3. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hier net weer regeldagen gehad en dus weer melk op peil! Ze drinkt op verzoek, maar meestal om de 3 uur. Overdag houden we een ritme aan van slapen - voeden - verschonen - spelen en weer slapen aan. Pin me er niet op vast, maar dit is onze rode draad w.b.t dagindeling

'S avonds tussen acht en negen de nacht in. En dan laat ik haar zelf komen. Meestal is dat tussen 2 en 3. Ik ga dan naar haar kamertje, knip het nachtlampje aan en ga dan in de stoel voeden. Ze slaapt tijdens deze voeding verder. Daarna leg ik haar weer terug, lichtje uit en slapen tot de volgende voeding. Meestal is deze tussen 5 en 7.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hier is het op bed leggen ook zo kort mogelijk. Bij een lang ritueel werden ze onrustig. Overdag niet veel anders dan 's avonds. Overdag sliepen ze wel beneden, maar maakt verder voor hun geen verschil.

Wat je doet als hij eerder wakker is, is even aftasten. Meestal red je het gewoon. Zijn ze namelijk een uurtje wakker en slapen dan 2 uurtjes, zit je zo weer aan de 3 uur (je telt vanaf het begin van de voeding).
    Als het echt eerder was, keek ik even aan of ze honger leken te hebben. Soms wilden ze gewoon een speentje. Soms haalde ik ze uit bed, om ze na een kwartier er weer in te leggen :) Soms mopperden ze een beetje in bed, maar vielen zelf weer in slaap. Bij huilen haalde ik ze er altijd uit, maar zoals ik zei, je zit al vaak aan de 3 uur. En anders mogen ze best nog eventjes eerst in de box spelen hoor :) Met 3 maanden sliepen mijn meisjes opeens niet meer van voeding tot voeding. Slaapjes werden korter, maar ze waren nog niet langer wakker na een voeding, dat was even een lastige periode, maar ging vanzelf weer over toen ze langer wakker bleven. Toen kon ik weer netjes voeden na het wakker worden.

De tijd is ook meer een richtlijn. Merk je dat je kind toch echt honger heeft binnen die 3 uur (niks anders kan hem troosten), dan voed je gewoon. Je kunt je baby moeilijk honger laten lijden :)

Dit ritme wat het CB vertelt, werkte bij onze meiden erg goed. Let erop dat je deze rust en regelmaat ook kunt toepassen zonder te laten huilen! Mocht je je daar niet lekker bij voelen. Onze jongste kon in het begin ook niet alleen in slaap vallen. Wat ik dan deed:

- Wakker in bed leggen.
    - Als ze gaat jammeren, speentje/knuffel terug en aai over haal bol.
    - Als ze blijft jammeren/iets harder ging huilen, uit bed halen, troosten en terugleggen.
    - Kan ze dan nog niet slapen, liet ik haar in mijn armen in slaap vallen en legde ik haar slapend over.

Dit herhaalde ik bij elk slaapje. De eerste dag lukte het geen van de slaapjes om zelf in slaap te vallen, maar het ging steeds beter. En opeens had ze het door en lukte het haar.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Je kunt toch gewoon aanleggen als ze wakker worden?? is toch BV? Merk je vanzelf als ze niet willen ;)

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wat schiet je daarmee op dan? Je let dan niet op de signalen van je baby. Het zorgt er alleen voor dat je je baby kunt aanleren vaak te drinken en/of de borst ook als speen te gebruiken...

7. 2jees

2jees Niet meer actief

dan hou je regel voeden verschonen spelen bedoel ik.

8. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik heb het geprobeerd met mijn zoontje...het werkte van geen meter.
    Mijn zoontje dronk om de twee tot drie uur borstvoeding, er was geen pijl op te trekken. Hier voedde ik de ene keer direct na het slapen en de andere keer ervoor. Ik weet nog goed dat de ochtend altijd in een redelijk ritme verliep, maar na twaalf uur was het spoor zoek...en elke dag opnieuw hoopte ik dat het zou lukken om te slapen, voeden, spelen, in de box en dan weer slapen. Een vast ritme wilde maar niet lukken. Ik heb het losgelaten en besloot om niet maar de klok te kijken...en alle adviezen aan mijn laars te lappen. Gevolg..mijn mannetje en ik helemaal tevreden. Mijn zoontje dronk met negen maanden trouwens nog steeds erg onregelmatig.
    s'avonds voor het slapen probeerde ik wel een ander ritme aan te houden, alleen spelen, samen spelen, knuffelen, voeden en slapen. Dit lukte altijd aardig. Ik draaide het om.

9. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    en verschonen deed ik standaard na het slapen, maar ja, geregeld een uur later toch nog een spuitluier;)

10. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    onze zoon had geen ritme en mestal voedde ik voor het slapen en viel ook vaak aan de borst in slaap. Ik had er niet zo'n problemen mee. Ze zijn nog zo klein.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

dit dus

12. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Mijn zoontje is 11 maanden en pas nu bepaal ik wanneer hij drinkt, meestal dan. Als hij eerder of vaker wil, weiger ik hem dat niet. Hij drinkt ook nog zo'n 6-8 keer per dag. Als het aan het CB had gelegen, dus als ik hun adviezen had opgevolgd, had ik met een huilend kind gezeten en was mijn BV er ws mee opgehouden (produceer niet overmatig veel).

13. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het werkt ook niet bij alle kinderen natuurlijk. Als je kindje echt elke 2 uur drinkt omdat het honger heeft, ja, dan werkt het niet om minimaal 3 uur ertussen te laten. Maar gezien de meeste baby's er op een gegeven moment 4 uur tussen laten, zal het voor de meeste kinderen wél werken.

Hier heb ik gemerkt dat jammeren na 2 uur in 9 vd 10 gevallen niet was vanwege honger, maar een andere behoefte. Dat had niks te maken met dingen op mijn verzoek doen. Ik voedde altijd op (hun) verzoek. Maar wel alleen bij honger en niet bij zuigbehoefte.

14. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Het cb en de schema's... die snappen niet dat een baby nog geen klok heeft, maar alleen maar honger, of de behoefde aan mama.

Heb mijn kindjes altijd op verzoek gevoed, uiteindelijk krijgen ze gewoon hun ritme en komt alles goed. Maar iemand die nog niet eens snapt dat ie handjes heeft, kan je moeilijk in een tijdsschema proppen, vind ik dan.

Er komt echt wel ritme in, die van ons kan nu ook vier of vijf uur zonder voeding maar er zijn ook tijden dat ik haar elke twee uur voed omdat ze er om vraagt. En dat heeft een functie! Wellicht heeft ze een groeispurt en probeert ze zodoende je productie op te hogen.

En ik heb zelf ook dagen dat ik weinig eet en dagen dat ik heel veel trek heb.

Je laten gebruiken als speen vind ik zo'n rare redenatie van het cb. Een stuk plastic laten gebruiken als mama, das pas gek.

15. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    #15 Bubi, 6 mei 2013
    Laatst bewerkt: 6 mei 2013
    Tot nu toe ben ik het nog niet eens geweest met de schema's en adviezen die ik gekregen heb van 't cb. Toen hij 1 maand oud was had ik het 'probleem' dat Gideon de hele tijd vast gehouden wilde worden, het advies was dat ik hem gewoon in zn bed moest neerleggen en de vijf minuten regel moest toepassen!En vooral ook als hij hartstochtelijk huilde!! Vond het zo'n bizar advies, hoop dat er geen mama's zijn die dat soort adviezen opvolgen. Ik vind dat een baby nog zo moet wennen aan deze wereld. Vooral veel liefde geven, bij je houden en geen gekke schema's aanhouden die nu z.g.n. bij zn leeftijd horen.
    In ieder geval, gauw daarna heb ik er zelf een soort van ritme ingekregen (rond 8/9 weken kwam het al vanzelf). Bij Gideon werkte het beste slapen-eten-kort slaapje-spelen-eten. Als ik zag dat hij een beetje moe werd (wordt dan stiller, beetje rooie oogjes, als ik het te laat opmerk huilerig) dan bracht ik hem naar z'n wieg, zing een liedje, baker hem in, wieg hem en dan in bed met een speentje. Bed ritueel is nog precies hetzelfde, hij is dan rustig en ligt soms nog wel een tijd wakker hoor maar uiteindelijk valt hij altijd rustig in slaap.
    De belangrijkste verandering die geholpen heeft is hem in zijn wieg leggen voor zijn dutjes! Aan de borst, beneden of in zijn wandelwagen blijft hij toch indrukken krijgen en slaapt hij iets minder diep, hij blijft daarna beetje huilerig en doet meer dutjes.
    Sinds hij boven slaapt heeft hij echt een duidelijke eigen ritme gekregen. Het is wel blijven veranderen hoor, ik let op wat hij wil en voed wanneer hij honger heeft. In de tussentijd slaapt hij door (na de laatste voeding rond 9uur tot 6/7u 's ochtends!) en hoeft hij nog maar zo'n 5 voedingen per dag! Dus echt aan te raden om er een soort van vaste dagritme en ritueeltjes in te brengen, het geeft mij ook een hoop meer rust :).

16. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    Ohja! Met 9 weken at hij ook nog om de 2,5/3uur, een kraamverzorgster raadde me aan om even voordat hij weer zou komen buiten te wandelen, dan viel hij of in slaap of hij was afgeleid, op die manier kon ik die 3 uur naar de 4 uur rekken zonder gehuil. Ik weet niet of hij toen vanzelf al die ritme kreeg maar ik heb dat gedaan en hij vraagt nu stukken minder.

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Denk dat je daar een van de weinigen in bent. De meeste moeders die BV geven op verzoek, geven die ook bij zuigbehoefte en/of mamahonger.
    Het ene kind zal zich makkelijker laten sturen dan het andere. Ik denk dat daar vnl het verschil in zit.

En ik denk overigens dat de meeste baby's er 4 uur tussen laten omdat dat zo gestuurd wordt, niet omdat ze dat zelf zo graag willen. ;)

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    De meeste BV moeders die ik ken, doen het zo. Met uitzondering van de meeste BV mama's op dit forum ;)

Ligt er maar net aan wat jij je kindje aanwent. Ik troost ook bij zuigbehoefte en mamahonger. Ik gaf toe aan alle behoeften van mijn kinderen, alleen niet alles met de borst. Vind dat nogal gemakzuchtig.

Op verzoek is naar mijn idee je kindje goed volgen. Goed kijken naar je kind, proberen te bepalen waar een kind op dat moment behoefte aan heeft en doe datgene. Omdat ik niet overal de borst voor gebruik, vragen mijn meisjes ook niet om de borst bij mamahonger of zuigbehoefte.
    Dat betekent niet ik dat niet meer op verzoek voedde! Juist wel. Ik volgde m'n kindjes helemaal. Gebruikte de tijd alleen als hulpmiddel om in het begin m'n kindje te leren kennen. En zo bedoelt het CB het ook! Heeft niks te maken met voeden op vaste tijden.
    Maar je kunt wel je kind sturen. Wil je dat je kind vaak drinkt? Leg hem dan bij elke kik aan. Wil je dat je kind de borst alleen gebruikt voor voeding? Dan kijk je eerst goed of je kindje niet behoefte heeft aan iets anders dan voeding, in plaats van maar aan te leggen omdat dat zo lekker makkelijk is.

Omdat ik ook de moeheidssignalen goed leerde kennen, sliepen mijn kinderen veel. Van voeding tot voeding. En idd zat daar vrij snel 4 uur tussen. Kan toch vrij weinig sturen in hoe lang ze slapen als je gelooft in je kindje volgen?

19. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het begin van borstvoeding ontzettend moeilijk omdat er totaal geen ritme was. Het advies is voeden op verzoek, maar dat is erg moeilijk als je zelf van structuur en regelmaat houdt.

Ik ben er toch in mee gegaan. Omdat ik nog niet hoefde te werken was dit nog redelijk te doen. Nu ik weer moet gaan werken ben ik echt structuur in de dag aan het aanbrengen, maar nu gaat dat ook makkelijker met de andere hapjes.

Zodra ik dacht dat hij honger had, gaf ik hem borstvoeding. Als ik niet zeker wist of het honger was gaf ik mijn zoontje even aan mijn man. Als hij hem rustig kon krijgen was het geen honger, als hij hem niet rustig kreeg was het wel honger.
    Wij hadden het idee dat 'mamma honger' ook gevoed kon worden door papa. Hij legde hem dan op zijn blote borst en ons zoontje ontspande helemaal.

20. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ah gelukkig, ben toch niet de enige BV mama hier die niet altijd maar aanlegt ;)

Deel Deze Pagina