hallo meiden, ons zoontje is vanaf ongeveer 6 maanden bijna aan 1 stuk door ziek geweest , hiermee bedoel ik verkouden, koorts, exzeem, benauwd ,keel/oor ontsteking enz hij is natuurlijk ook wel af en toe beter geweest maar niet lang meestal ging dat om 6 dagen en dan begon het weer. zijn groeicurve begon ook met 6 maanden af te buigen hij zat bijna midden in de curve en nu hangt hij net onder de groeicurve. we zijn nu door gestuurd naar het ziekenhuis en die hebben zoals hun het noemen een 3 fase beleid ingesteld omdat het voor de kleine man (nu 13 maanden)te veel is om alles in 1 keer te doen. wie kan mij precies vertellen wat dat inhoud welke onderzoeken er aan vast zitten?? hij heeft al bloed moeten laten prikken en de dokter had het over een zweet test. als ik op internet zoek dan staat er dat ze een zweet test doen voor taaislijmziekte maar dat hebben ze met de hiel prik toch ook al nagekeken?? is er bij jullie kindjes wat uit de testen gekomen??zoja wat en als er niks uit de testen is gekomen hoe gaat het dan verder?? ik neem aan dat hij toch moet gaan groeien en altijd ziek zijn is ook niet handig. liefs mimi
Geen ervaring met die 3 fasen, maar is er ooit al gedacht aan KMA? Die oorontstekingen, het eczeem, groei die afbuigt.... als er nog nooit dieetvoeding is geprobeerd, zou ik dat als eerste willen proberen!
bedankt meiden!! wij zelf hebben wel al gedacht aan kma mijn broertje heeft dit ook we hebben dit dus al vaker aangekaart bij de huisarts maar er werd niks mee gedaan. in het ziekenhuis neem ik aan dat hij er nou op geprikt is ze vroegen wel of er allergie in de fam zit. de afbuiging is ook begonnen toen hij vast eten begon te eten daar voor kreeg hij volledige borstvoeding en ging het goed
Hmm, dus sinds hij kunstvoeding krijgt, buigt z'n curve af.... Volgens mij kun je dat onderzoek laten zitten en eerst eens kijken wat hij doet als je koemelk elimineert...
mijn dochter heeft afgelopen woensdag de zweettest gehad omdat ook haar groeicurve heel erg afbuigt en ze veel last heeft van verhoging en de afgelopen maand meerdere keren in het ziekenhuis heeft gelegen met astma aanvallen. de arts legde uit dat de zweet test word gedaan bij kinderen die veel en zomaar kortademig zijn .. ze krijgt van wege haar afbuigende groeicurve andere testen. vrijdag hoor ik welke testen dat zijn en wat de uitslag was van de zweettest. bij mijn zoon hebben ze ook jaren gelee een zweettest gedaan omdat hij constant benauwd was. maar hij groeide verder goed. ze testen inderdaad op taaislijmziekte maar dat is voornamelijk om het uit te sluiten.. het stelt niet zo heel veel voor de test. er worden twee ronde geldingen op de arm bevestigd . die zitten vast aan elektrodes waarmee dan twee x vijf minuten stroomstootjes door de arm word gevoerd. het doet geen pijn maar is een beetje hinderlijk voor. daarna word er een plaatje op de arm gelegd en vast gemaakt met plastic .daar gaan ze dan onder zweten en zo word het opgevangen.. als het goed gaat is het zo voorbij. ik was met een half uurtje weer buiten.. succes..
Ik weet niet of k je goed begrepen heb, maar in ieder geval, KMA is bij baby's slechts zelden in het bloed te zien. Kan alleen vastgesteld worden door eliminatie: koemelkvrij dieet bij bv of dieetvoeding bij fv. En als ik je verhaal zo lees, denk ik ook wel dat het een piste is die het waard is om uit te pluizen.
Wat sneu voor je zoontje. Allergieën komen volgens mij ook met stip op de eerste plaats. Vreemd dat hier niets mee gedaan wordt. Zou idd eens KM vrij gaan geven.
Zelf geen ervaring maar ik ken ook een kindje op oudere leeftijd die erg klein bleef en licht. Ook daar dachten ze aan taaislijmziekte. Uit eindelijk bleek het lactose intolerantie te zijn. Sindsdien diagnose gaat het veel beter!
@cook ik heb je even een PB gestuurd. wij denken zelf ook dat het een allergie is. mijn broertje heeft ook 4 jaar lang de zelfde klachten gehad en ze zijn er pas naar gaan kijken toen hij dus 4 werd, daarvoor had het geen zin werd toen gezegd dit zelfde verhaal heeft mijn huisarts ook een hele tijd tegen mij opgehangen tot nu want hij begint nu zelf soms af te vallen. mijn broertje was voor van alles en nog wat allergisch waaronder KMA. hij had alleen geen afbuigende groeicurve.
Beneden de 4 jaar zijn bloedtesten op allergie vaak vals negatief. Dat betekent dat er wel een allergie speelt dan, maar dat die niet aantoonbaar is in het bloed, (geen antistoffen waarneembaar). Soms zijn die echter wel aantoonbaar al, dus mogelijk heb je straks toch duidelijkheid uit de bloedtest, maar zoniet, dan zou ik echt op dieetvoeding gaan en eerst eens zien wat er dan gebeurt.
je hoord ook wel eens dat ze van die plakkertjes op je rug plakken. is dat wel betrouwbaar of ook niet?? maar mocht de test dus uitwijzen dat er niks aan de hand is wil dat dus nog niet zeggen dat hij echt geen allergie heeft
Van de huidtest weet ik niet hoe betrouwbaar die is op deze leeftijd. Maar als er uit de bloedtest niets komt, zegt dat dus idd weinig en kan hij evengoed hartstikke allergisch zijn. Mijn oudste dochter kan pas sinds kort hele kleine beetjes koemelk verdragen, maar uit de bloedtesten kwam beide keren niets...
dat is wel heel apart maar ook vreemd dat de kinderarts dat niet even meld. het is nou dat jij het zegt ander als ik de uitslag zou kregen en er werd gezegd dat hij niet allergische is dan zou ik dat heel vreemd vinden want wij zijn er van overtuigd dat het een allergie is. is het vanaf 4 jaar wel betrouwbaar?? ik lees namelijk overal dat ze zo'n test meestal vanaf 4 jaar doen
bedankt!! alleen duurd dat dus nog 3 jaar dus laten we hopen dat ze voor die tijd vinden wat er met hem in de hand is. voor nu is het afwachten
Ik zou er bij je eerstvolgende contact met de kinderarts wel even op hameren dat proberen van dieetvoeding misschien een hele handige eerste stap is.... Zou een hoop vervelende onderzoeken/opnames/afspraken kunnen schelen...