Beste allemaal, Inmiddels is mijn zoon 14maanden en geef ik hem nog steeds borstvoeding. Ik kan zelf niet geloven dat het zo lang is gelukt. Maar nu vraag ik me af of mijn zoon überhaupt wel van plan is om een keer te gaan stoppen. Hij drinkt nog best veel en vaak aan de borst. Sterker nog, ik kan niet eens normaal zitten omdat hij net zolang aan mijn trui begint te trekken totdat ik mijn bh open maak. Ook in de nacht komt hij nog zeker 3 keer om te drinken. In principe vindt ik het niet erg dat hij er nog zo van geniet, maar na 14 maanden is het soms wel erg lastig om nog zo gebonden aan hem te zijn. Hebben meer kinderen dit op dit forum op deze leeftijd, en hoe gaan jullie daar mee om? Is het 'normaal' om nog zoveel te drinken op een dag? Hij eet overigens wel gedurende de dag met ons mee. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet nog steeds van onze momenten samen, vindt het echt iets bijzonders. Maar vindt het soms wel een beetje lastig om de hele dag een kind aan mij te hebben hangen waar ik ook sta of zit.
Het is volgens mij wel kind afhankelijk. Ik ben toen met mijn zoon toen hij 1 was zelf bewust de borstvoeding aan het slapen gaan koppelen (dat hadden we eigenlijk al grotendeels, dus was niet echt schakelen), op mijn verzoek dus, vanwege dezelfde redenen. Alleen als hij ontroostbaar was, weken we daar vanaf. Toen hij anderhalf was, heb ik afgebouwd naar alleen 's avonds en 's ochtends. Hierna heb ik het hem laten bepalen en met 20 maanden was hij er klaar mee. Ik had ook niet de behoefte om nog voorbij de 2 jaar te voeden, dus ben blij met deze aanpak geweest, bij de baby die er aan zit te komen, ga ik het waarschijnlijk hetzelfde doen. Je moet je wel realiseren dat het op mijn manier waarschijnlijk eerder ophoudt dan als je het volledig op zijn verzoek blijft doen, dus dat moet je wel willen. Als je tot zijn 3 wilt blijven voeden, is het niet de beste keuze om het op jouw verzoek te gaan doen.
Alles is normaal! Gelukkig maar, er zijn geen regeltjes of wat dan ook. Het gaat er vooral om, dat jij je er goed bij voelt, en dat je kindje zich er goed bij voelt. Hoe je het verder invult, dat is aan jullie. Hier zat ik met zoon op 4 voedingen (met 14 maanden).Echt een duidelijk schema, en dat was prima. Bij het opstaan, voor zijn 1e slaapje (rond 10 uur) voor zijn 2e slaapje (rond 15.00) en dan nog voor het slapen gaan. Dit hebben we zo gedaan tot zijn 2e verjaardag. Toen ging hij zelf naar 2 voedingen (ochtend/avond) en op een gegeven moment naar alleen s'avonds. Volledig op eigen verzoek. Hij is zelf gestopt met 2,5 jaar. Dus: doe wat goed voelt. Je zoon is nu een dreumes, met een eigen willetje. Ik zag borstvoeding op die leeftijd wel als onderdeel van de opvoeding, om het zo maar te zeggen. Natuurlijk wil je drinken/een koekje/nu dat speeltje van je zusje. Maar je moet even wachten, of nu niet. Dat is iets dat ze ook moeten leren, dat het niet altijd kan gaan zoals ze willen (ooooeeeei moeilijk). Voeden in het openbaar deed ik met deze leeftijd niet meer. Niet omdat ik me daar niet goed bij voelde of zo, daar hield ik me niet mee bezig, maar meer omdat ik vond dat hij, als we ergens in het "openbaar" waren (de speeltuin,een restaurant), hij ook gewoon een bekertje mee kon drinken. Was ik bij mensen thuis,dan voedde ik wel gewoon (even ergens rustig boven of zo, ivm afleiding). Op een stranddagje, dan kreeg hij weer wel een slokje borst, wel zo makkelijk hihi.. Hetzelfde geld voor de nachtvoedingen. Daar is helemaal niets mis mee. Tenzij het voor jou niet meer prettig is. Dan kan je proberen om er iets mee te doen, samen met je partner. Wel leuk he, een dreumes aan de borst!
Bedankt voor de reacties. Ik vindt het inderdaad nog niet zo erg om hem te voeden, en stiekem ben ik er ook wel trots op dat hij nog steeds wil drinken. Maar het is inderdaad nu precies wanneer hij het wil. Het is dus wel een goede om het bij de opvoeding te betrekken, zodat hij inderdaad moet leren dat het soms niet mag/kan. De nachtvoedingen heb ik in principe geen probleem mee, hij drinkt even en gaat direct weer slapen. Ik was alleen benieuwd of hij zijn gewoonte om te drinken nog wel gaat afleren of dat ik inderdaad zelf in actie moet komen.
Ik heb het hier wel wat gestuurd maar ze mogen zelf het moment van stoppen bepalen. Oudste met 23 mnd, jongste drinkt de meeste dagen nog 1x. Zij is 2,5
Mijn oudste was ook dol op de borst. Maar omdat ik ook 3 dagen werk was het lastig om zo frequent te blijven voeden. Ik heb tot 1 jaar gekolfd op mijn werk. Daarna ben ik de voedingen overdag gaan minderen. Het is toch wel praktisch als je kind uit een beker leert drinken en het gepluk aan mijn trui in het openbaar vond ik ook onprettig inderdaad! Ik heb totdat hij 2 jaar was ochtend- en avond/nachtvoeding gegeven. Het ene moment leek het alsof we jaren door konden gaan zo en een paar weken later was hij er ineens helemaal klaar mee, heel gek. Hij sliep helaas nog steeds niet door toen, dat heeft geduurd tot hij 2,5 jaar was. Mijn pogingen om actief nachtvoedingen af te bouwen hebben niet echt geholpen dus daar kan ik je geen tips over geven Mijn tweede kindje heeft veel minder met de borst, we zitten nu al 2 maanden op 2 voedingen per dag en dat vind ik ook prima. En hij slaapt door wonder boven wonder.
Zoals Zoe hierboven ook al zei, alles is normaal. Mijn zoontje is 2 jaar en 2 mnd en krijgt nog 's avonds een voeding, ook als ik thuis ben, 's middags nog, en 's nachts op verzoek (dat kan 1x zijn maar ook 3x). Voeden in het openbaar doe ik niet meer. Op een leeftijd van 14 maanden kan je je kindje leren, eventjes te wachten tot het beter uitkomt. Ik zeg dat dan ook en mijn zoon weet dan dat het geen zin heeft om door te drammen (doet hij soms toch hoor) Ik zal je een website geven waarop je veel info kunt vinden ook over langvoeden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding De natuurlijke speenleeftijd is 2 tot 7 jaar. Veel langer dan de "gemiddelde" nederlandse vrouw voedt, maar in andere culturen heel gewoon. Langvoeden is trouwens zeer, zeer goed voor het hechtingsproces tussen moeder en kind en voor het zelfvertrouwen van je kind! Maar het is ook waar jij je goed bij voelt. Het wordt door de tijd heen makkelijker, en ook leuker, is mijn ervaring tenminste. De lachjes, later ook de gesprekken over de bv! Er zijn moeders die met hun kindje praten over hoe de bv smaakt, dat heb ik zelf niet meegemaakt, maar het kan dus wel.