Ja, ze zal het inderdaad ook wel goed bedoelen! en als zij van de strakke schema's is, is het voor haar inderdaad fijner als wanneer zij oppast, ze jou dochtertje elke keer op dezelfde tijd wakker maakt. Maar goed wat heeft je dochtertje hier aan als ze zelf al tussen die tijden wakker word? Ik zou wel aan je moeder uitleggen dat je dit niet zo prettig vind, want het begint nu hierbij.. Maar straks gaat ze zich misschien ook bemoeien met je dochters eetschema etc etc. Jij woont wel bij d'r en ze past op je dochtertje en zeg haar dat je dit ook erg waardeerd, maar dat dit is wat jij graag wilt.
Nou als ik thuis ben (of mijn man) laten we hem slapen tot hij wakker wordt. Als ik weg moet maak ik hem wakker want ja, dan moet ik toch naar mijn werk vertrekken (of een andere afspraak)
Ik zou het verschil van een uur gewoon accepteren en haar niet wakker maken om een schema in te passen. In het weekend is het bijvoorbeeld toch wel fijn als ze dan misschien om 8 uur wakker wordt? Tussen 7-8 is een prima tijd en dat is ook nog eens haar eigen ritme.
Ik zou haar niet wakker maken als ze normaal uit zichzelf tussen 7 en 8 uur wakker wordt, dan is dat toch haar 'ritme'? Zeker als ze nergens heen hoeft, lijkt het mij overbodig om de dag met een geïrriteerd kind te starten terwijl het een stuk gemakkelijker/leuker is als ze blijkbaar uit zichzelf wakker wordt. Ik zou wel een gesprek met je moeder aangaan over jouw ideeën omtrent opvoeding. Ik snap dat je rekening met haar wilt houden, maar als zij straks handelt op een manier die jou niet aanstaat, dan is het lastiger om er nog iets aan te doen. Kun je beter vooraf regelen. Succes!
Ik vind het geen goede reden van je moeder om haar wakker te maken, omdat het vroeger bij jou ook werkte en dat het belangrijk. Bij jou niet en bij je moeder wel vind ik ook geen meerwaarde. Nee ik zou gewoon zeggen dat je dat niet wilt, wat maakt dat uurtje nou uit. Jou kind daar heeft je moeder zich aan aan te passen.
Hier ook oma's die structureel oppassen bij ons in huis. En juist het niet hoeven wakker maken vind ik een heel groot voordeel. Als één vd twee dit wel zou willen doen, dan zou ik heel duidelijk maken dat ik dit niet wil hebben. Het is inderdaad af en toe schipperen en elkaar tegemoet komen af en toe,maar met zoiets zou ik voet bij stuk houden.
Tijd voor een gesprekje met je moeder, het is jouw kindje, heel fijn dat ze helpt maar jij bepaalt hoe of wat. Mijn ouders passen ook op maar doen het zoals wij het prettig vinden en we bespreken gewoon met elkaar hoe we het doen, nooit een probleem. Wij maken ons dochtertje alleen maar wakker op de dagen dat ze naar het kdv gaat. Op de dagen dat opa en oma oppassen en in het weekend laten we haar lekker liggen hoor.
Volgens mij weet je zelf al wat je wil en is het een kwestie van dat met je moeder bespreken. Het is jou kind, jou opvoeding, jou regels.
Als ze sowieso vanzelf wakker wordt zou ik het lekker laten. Mijn moeder deed ook een aantal dingen waar ik het niet mee eens was/die bij mijn kind niet gingen werken. Net als kinderen zijn oma's eigenwijs. Sommige dingen moeten die oma's zelf achterkomen dat het idd niet werkt bij de baby.
Ik zou niet wakker maken. Heerlijk toch dat ze uitslaapt, voor de dagen dat je zelf ook niet vroeg op hoeft. Hier genieten we er van dat dochter lang slaapt en zoon begint dat ook te doen
Ik denk dat je voor jezelf al heb beslist wat je wilt alleen dat je even de drempel over moet om dit duidelijk te maken aan je moeder. Ik maak me dochter nooit wakker op dagen dat ik vrij ben. Mijn uitslaapdagen zijn me heilig Op de dagen dat ik moet werken maak ik der zo laat mogelijk wakker dan heeft ze er het minste last van.
Mijn schoonzus deed dit wel. Nichtje moest 3 werkdagen om 7 uur op en de andere dagen maakte ze haar ook wakker omdat ze een vast ritme fijn vond. Nu hebben zij en haar man spijt, klokslag 7 uur is ze wakker, ook in het weekend. Dus een keer uitslapen is er niet mee bij. En nu er steeds meer dutjes wegvallen omdat ze ouder wordt hebben ze steeds minder rust.
Ik kijk even mee, zit een beetje met een soortgelijke situatie als wat vrouwtje1983 beschrijft. Onze dochter gaat op maandag en dinsdag straks naar de KDV, om dat allemaal in goede banen te leiden en niet alles last minute haast haast, moet ik haar nu dus om 06:00 wassen, aankleden, flesje geven. Ritme is ze wel bij gebaat maar ik zit er niet op te wachten eigenlijk dat ze elke dag stipt om 06:00 de wekker uithangt want alle andere dagen is een van ons thuis en mag ze wat mij betreft slapen tot 08:00 (wil het nog een beetje in ritme houden). Doe ik er er dan wijs aan om haar op de 08:00 te houden en dan die twee dagen wakker te maken, of alle dagen 06:00 aanhouden en dan maar zien of ik dr weer terug dr bed in kan krijgen? We zitten hier nog met nachtvoeding overigens (ze is net 7 weken) dus 06:00 is op dit moment net haalbaar met nog een fles tussen 00:00 en 00:30. Voor 08:00 moet er nog een fles bij denk ik of die van 00:00-00:30 naar later de nacht schuiven. Fles om 23:00 en je staat er weer om 03:00 (dat is dan ineens weer klokwerk voor dr...raar kind). Volledig op verzoek voeden gaat met haar niet overigens (komt te vaak en drinkt dan te veel) we moeten haar sturen anders gaat t dak er weer af met alle ellende van dien.