Ons zoontje is al wat ouder als normaal om je kindje te dopen. Maar ja wat is normaal denk ik dan. Wij zijn zelf niet gelovig, beide wel gedoopt, communie, vormsel e.d., maar met opvoeding eigenlijk ook nooit iets mee gedaan / hoeven doen. Nu denken we er toch steeds vaker aan om ons zoontje alsnog te dopen, dan moet hij als hij ouder is zelf maar kijken of hij er wel of niet iets mee doet (met het geloof dan). We willen het hem wel allemaal uitleggen en zo, maar het is aan hem of hij geloofd of niet. Maar omdat wij dus niet zo bezig zijn met de kerk en zo, hebben we dus echt geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Kan iemand me vertellen hoe ik hiermee begin. Feestelijkheden en zo, daar kom ik wel uit (stuur je daar trouwens een uitnodiging voor?), maar moet je dan gewoon de pastorie bellen en dit aanvragen? Zijn hier kosten aan verbonden, lijkt me wel, maar hoeveel ongeveer. Heb echt geen idee Help! Groetjes Marieke
Je moet inderdaad even naar een kerk bellen en dit aanvragen. Nieuwsgierig (en dus niet aanvallend bedoeld): Waarom laat je in hemelsnaam je kind dopen als je zelf niet gelooft? Je belooft bij de doop namelijk dat je je kind dan vervolgens christelijk op zal voeden....
Ik ga het proberen uit te leggen. Wij voeden wel christelijk op en leven eigenlijk ook wel zo (globaal genomen dan). Onze normen en waarden komen daar wel mee overeen. Wij zijn namelijk zelf ook zo opgevoed. Het is alleen niet zo dat ik iedere zondag in de kerk zit, elke dag bid en zo. Het is meer een achterliggende gedachte. Iets waaruit je beslissingen en gedachten uit voortvloeien. Ik ben er alleen niet altijd mee bezig. Dus ja wel/niet gelovig. Het is maar net hoeveel dat je er mee bezig bent. En ik denk ook dat de Bijbel een leidraad is, waar je die dingen uithaald, waar je zelf iets mee kunt. Niet dat ik er in lees, maar ik weet van vroeger (jeugdbijbel gehad en katholieke school gezeten) wel wat er in staat.
Dat was voor mij ook de reden om onze dochter te willen laten dopen. Alleen m'n man wilde het perse niet, hij is zonder een geloof opgevoed etc. Dus hier is het niet gebeurd. Hoewel ik haar wel kennis ga laten maken met het geloof. Ik zou zelf even de kerk / pastorie bellen en even informeren over het hoe en wat.
onze kinderen worden wel gedoopt ik en manlief zijn ook gedoopt en wij gaan ook nog steeds naar de kerk weliswaar niet 2 keer op een zondag en soms ook niet maar we zijn wel gelovig je moet idd kerk opbellen wij zijn dan wel niet katholieken, maar bij ons is het wel zo dat je lid moet zijn van de kerk en er verder geen kosten aan verbonden zijn moeten betalen om de heilige geest over je kleine uit te spreken nee dat klopt niet je hebt waarschijnlijk wel giften wat je tijdens de dienst kan geven bij ons hebben we daar 3 zakjes voor en je bepaald zelf wat je er in stopt maar ik zou als ik jou was gewoon is een kerk opbellen en vragen
je moet idd even de pastorie bellen. vaak heb je dan een doopgesprek voorafgaand waarom je je kind wil laten dopen. als je lid bent van de kerk hoef je niet te betalen omdat je dan al betaalt. anders is het denk rond de 100 euro hier hadden we niet echt een feeste daarna . gewoon een bakje koffie met een lekkere taart. plurk is om 14;00 gedoopt en om half 5 was iedereen weer naar huis
Maar als je er zelf verder ook niks mee doet.. en zegt "dan kijkt hij later maar wat hij er meedoet".. Waarom laat je het dan niet achterwege en laat hem later zelf de keus of hij zich wil laten dopen of niet?
Daar hebben we meerdere redenen voor. Een vriendin van mij was niet gedoopt, haar vriend wel en zij wilden trouwen in de kerk. Zij moest dus eerste gedoopt worden toen ze 25 was. Zij vond dat op dat moment verschrikkelijk. Daarnaast gaat onze zoon sowieso naar een katholieke school en van de buurvrouw (werkt daar op school) hoorde ik dat bijna alle kindjes daar de communie doen. Hoe leg je aan een kind van 7/8 uit dat hij niet mee mag doen aan de feestelijkheden?
Ik vind het heel mooi dat jullie je kindje toch willen laten dopen. Het kan nooit een verkeerde keuze zijn! Vaak gaat het in elke gemeente weer anders, dus je kunt het beste de dominee of pastor even opbellen, en hij/zij zal jullie wel uitleggen hoe het gaat. Veel succes ermee!
Hier wordt onze meid as zondag gedoopt. Wij zijn idd ook geen kerkganger maar geloven wel en zijn beiden ook christelijk opgevoed. Ik heb hiervoor pastoor gemaild, en toen konden we datum kiezen. Bijdrage is vrijwillig hier in ieder geval, dus ja net wat je geven wilt voor de kerk. Wij hebben een keer bijeenkomst gehad met andere ouderparen over de doop hoe het in zijn werk gaat, hiervoor kregen we een uitnodiging nadat de datum vast stond. In de kerk waar onze dochter gedoopt wordt is ze alleen maar het kan ook zijn dat ze met 2 of max 3 kindjes zijn.