Hallo Allemaal, We hebben even wat advies nodig omtrent het slapen van ons zoontje. Hij is nu 8 maanden en 2 weken oud. Hij wordt snachts gemiddeld 5x wakker. Soms 2x en soms 7x. Soms moppert hij maar eigenlijk elke keer begint hij echt te huilen. We gaan dan naar hem toe, geven een kusje of aaimover zijn bol en en geven zijn speentje. Als hij zijn speentje krijgt is het goed en slaapt hij zo weer verder. Bij het cb zeggen ze dat we hem moeten laten huilen en dat hij vanzelf in slaap valt. Nu geloof ik best dat hij in slaap gaat vallen maar dat lijkt mij meer omdat hij het opgeeft oid. En dit voelt niet goed en vindt dit niet de juiste manier. Wij zijn helemaal niet van het laten huilen en heb ook niet zo veel vertrouwen in het cb (om meerdere ervaringen) en daarom vragen we jullie om advies. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken! Eerst bv 3 minuten wachten voordat we heen gaan en dan elke nacht met een minuut uitbreiden of op een andere manier? Of gewoon zijn speentje geven en er vanuit gaan dat het vanzelf minder zal worden. Ik hoor graag wat tips en adviezen. Groetjes Klompje.
Zijn medische dingen al uitgesloten? Doet hij dit sinds kort of altijd al? Mijn zoontje begon met 8 mnd ook zo te spoken en die bleek elke keer een (dubbele) oorontsteking te hebben. Succes iig want ik weet hoe slopend zulke nachten zijn.
Nee, dat nog niet. We moeten wel binnenkort naar de kinderarts om hem te laten onderzoeken. We lopen al bij de kinderarts ivm koemelkallergie. Maar naast dit is hij erg vaak ziek, er zit maximaal 6 dagen tussen dat hij beter is en begint dan weer met het volgende. Dit verschilt van oorontsteking, oogonsteking tot bovenste luchtweginfectie, daarnaast loopt hij ook achter in zijn groei (gewicht) wat op zich niet raar is omdat hij heel vaak ziek is en dus slecht eet en veel spuugt. Dus daar weten we hopelijk 6 april meer van. Tot op heden heeft hij 1 nacht doorgeslapen en toen was ik aldoor wakker omdat het zo stil was haha. Maar hij heeft wel aardig wat nachten gehad dat hij 1x wakker werd en dan rond 10 a 11 uur, even troosten, speentje en slapen tot half 7 a 7. Dus hij kan het absoluut wel, dat weten we. We hopen dan ook dat het slapen met het ziek zijn te maken heeft. En dank je wel, de nachten zijn inderdaad slopend maar een glimlach 's morgens vroeg van onze kanjer doet heel veel wonderen .
Zou bij de kinderarts toch opteren om met een jaar de hele rambam te laten doen bij de kno. Hier sindsdien echt een heel ander mannetje.
Mijn dochter heeft dat ook heel lang gehad, huilen om haar speentje. Ik zag er nooit het nut van in om moeilijk te gaan doen, hoe sneller je die speen er weer in stopt hoe sneller iedereen weer slaapt. Laten huilen lijkt me in dit geval niet zinvol. Er komt vanzelf een moment dat je kind hem zelf kan vinden en in zijn mond stoppen en dan Is het afgelopen.
Onze dochter werd ook elke nacht minimaal 4x maar meestal vaker wakker, CB gaf hier ook het advies om te laten huilen maar dat kon mijn moedergevoel toen nog niet aan. Toen ze 14 maanden was werden de nachten nog dramatischer en toen hebben we besloten toch maar een poging te wagen. De eerste nacht lag ik huilend in bed want ik vond het verschrikkelijk, de tweede nacht huilde dochter al veel minder en de derde nacht sliep ze door. Nu zijn we 3 maanden verder en ze slaapt zo goed als elke nacht door.
Ik denk inderdaad eerst alle medische zaken uitsluiten, want vaak hebben ze daar gewoon last van. Daarna wellicht de speen afwennen? en een ander alternatief geven? Bijvoorbeeld een doekje, of iets wat hij makkelijk kan vinden in bed. Als hij namelijk zo weer in slaap valt van het speentje dan is dat gewenning en wil hij elke keer weer zo in slaap vallen als hij snachts even wakker is. Maar als hij die zelf weer in kan doen, of als hij iets anders heeft wat hij makkelijk kan vinden oid, dan hoef jij er niet steeds heen. Wij hebben onze dochter op een gegeven moment de speen afgeleerd en toen zoog ze op haar mouw van haar zipadeezip slaapzak. Perfect, want dan hoeven wij er niet meer uit. Nu is ze wat ouder en doet ze het niet meer, maar afgelopen week had ze waterpokken, en kon dus moeilijk slapen, maar zagen we haar weer zuigen aan haar zipadeezip en ging weer lekker slapen. Daarnaast is misschien boek goodnight cure van Anna Wahlgren misschien wat, maar het is echt als je het helemaal zat bent. Helpt je kind door de nacht slapen, Maar zou ik alleen doen als je bereid bent de investering 4 dagen en nachten te maken. Succes!