buikslaper

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door AngelaV, 29 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Hallo,

Ons mannetje wil steeds vaker op zn buik slapen. Als ik er bij ben leg ik m dan ook op zn buik, en als ik zn doekje over zn hoofdje leg is ie gelijk vertrokken. Hij is nu 12 weken, maar durf m niet zo in zn bedje te leggen.. Ik lees soms dat een babytje van 4 weken al op zn buik slaapt. Wat nou als ie met zn neusje in zn matrasje ligt en niet goed meer kan ademen? Iemand tips of kan iemand mij geruststellen? Want hij ligt echt graag op zn buik!

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn jongste dochter slaapt al vanaf de kraamweek op haar buik. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, ze kon vanaf dag 1 al zelf haar hoofd optillen en de slaapkamer is goed gelucht, stevig matras en geen troep in bed....Het gaat hier prima. Maar mijn oudste is ook een buikslaper dus ik ben het wel gewend. Als je je er prettiger bij voelt kun je een aerosleep aanschaffen, maar de werking daarvan is nooit bewezen en voor mij is het niet nodig.

3. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Hier ook twee buikslapers die het vanaf kleins op aan al heerlijk vonden en nu dus nog steeds zo het liefst slapen :D

In bed mochten ze bij mij pas op hun buikjes liggen toen ze zich zelfstandig konden draaien in deze positie (en uiteraard ook weer terug).

Weet niet of hij dit al kan maar ik zou zeker hierop wachten als jou ventje dit nog niet goed onder de knie heeft ivm stikken/spugen of dergelijks.

4. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Nee, dat kan ie nog niet. Hij draait zich alleen tot op zn zij. Ik heb wel zon nannycare matje, maar toch...

Wanneer konden ze bij jou helemaal omrollen dan?

5. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    De oudste was een hele trage knul, die kon dat pas met zo´n 7/8 maanden.

De "middelste" (jongste is het nu niet meer als je in verwachting bent:D) was met alles vreselijk snel, die kon het met 4 maanden.

Ik zou dus een beetje het middenmoot nemen en 5/6 maanden schatten als "normaal" ;)

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Mijn meisje is geloof ik een dagje ouder dan jouw mannetje en slaapt sinds ze een week of 5/6 is alle slaapjes tussendoor op haar buik. Eerst alleen in de box zodat ik haar steeds zag en zag wat ze deed. Nu ook in haar bedje. En sinds 2 weken ofzo slaapt ze ook de nacht op haar buik. Ze vind het echt heerlijk en slaapt zo lekker. Ze is heel sterk in haar nekje. Nou moet ik zeggen, ik leg haar pas 's nachts op haar buik sinds dat ze ineens van buik naar rug draaide hoor. Met betrekking tot stikken in spugen zou ik juist buikliggen fijner vinden. Dan spugen ze van zich af en kan het nooit het keeltje weer in lopen lijkt mij? Ik heb wel een aerosleep genomen erbij, ook al is het niet bewezen, geeft mij een rustiger gevoel. Ze reist overigens haar hele bedje door 's nachts. Als ik haar met haar hoofd de ene kant op leg vind ik haar de volgende ochtend standaard met haar hoofd de andere kant op :D

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een gezond kind zal niet met zn gezicht in het matrasje draaien. Probeer het anders eens voor je gemoedsrust, je kindje zo op zn buik leggen en niet zn hoofdje opzij draaien... Erbij blijven staan en kijken of hij de kracht heeft om zn hoofdje vrij te draaien? Kan hij al op zn armen steunen? Want dan heeft ie zowizo kracht in zn nekte.

8. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Hij draait wel zn hoofdje zelf weg, maar soms zitten zn armpjes in de weg lijkt wel. Hij kan nog niet op zn armpjes steunen. Dus ik denk dat ik sowieso beter kan wachten om m op zn buik te laten slapen.

9. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Mijn oudste sliep vanaf 3 dagen op dr buik.. Zolang je ziet dat ze zelf hun hoofdje iets op kunnen tillen en draaien moet het kunnen hoor...

10. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Alleen het hoofdje? Want zn hoofdje kan ie wel draaien. Soms ligt ie ingebakerd op zn buik, op mijn buik (zodat ik m in zn bedje kan doen als ie slaapt) maar zelfs dan lukt t m nog om zn hoofd helemaal naar de andere kant te draaien. Alleen hij leunt nog niet op zn armpjes..

11. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

ja hoor.. maar dan wel echt zorgen dat er niets anders in zijn bedje ligt..

(bijvoorbeeld een los lakentje ofzo, dan kan zich om het hoofdje wikkelen en omdat hij zn handjes nog niet kan gebruiken echt is dat weer gevaarlijk)

maar zolang er niets in het bedje ligt (alleen de baby en dan misschien in een slaapzak) en hij kan zijn hoofdje wat tillen om te draaien kan er niets misgaan hoor

12. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik neem aan dat je hem NOOIT ingebakerd op zijn buik in bed legt?

Mijn zoontje kan zich ook nog niet op zijn armpjes opdrukken/steunen als hij op zijn buik ligt, maar kan zijn hoofdje prima draaien.
    Eergisteren weer eens op zijn buik geprobeerd om te slapen, en hij heeft heerlijk 2 uur liggen tukken en was boos dat ik hem uit bed haalden. Hij vond het overigens wel fijn om zijn neus tegen de matras aan te leggen: Ook prima. Ben blij dat hij op zijn buikje wilden slapen!!

Onze dochter sliep met 3 weken al op haar buik. Ze kon prima haar hoofdje draaien, en kon zo echt tot rust komen.
    Nu dik 2 jaar later is het nog steeds een echte buikslaper.

Als je hem op zijn buik in bed legt, zorg er dan voor dat hij niet te warm ligt in een goed geventileerde ruimte.

13. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Nee, ingebakerd niet. S nachts ligt ie ingebakerd op zn rug en overdags gewoon op zn buik (niet ingebakerd;)) en idd dan slaapt ie heeeerlijk. Ik moet m dan echt wakker maken voor zn fles. Dat is nog nooit eerder voorgekomen, dus weet niet wat me overkomt! Wel lekker zo. Kan ik ook mn eigen ding doen in huis

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Aaahhhh, oké:D

Fijn is dat, als ze een keer lekker slapen. Je bent meteen van je apropo (althans ik wel).

Probeer op je zoontje te vertrouwen. Als je het niet vertrouwd loop een keer extra naar zijn kamertje toe om te kijken.

15. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Overdags ligt ie in de box, maar t zou s nachts ook moeten kunnen denk jij? T gaat eigenlijk elke keer goed nu. Maar soms zit ie met zn handje voor zn neus, dat lijkt me zo benauwd?!

Ik vind t zo eng, omdat dat de grootste oorzaak was van wiegendood, toch?

16. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Wat je zelf prettig vind 's nachts. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij geen oog meer dichtdoet omdat je je zorgen maakt.
    Als het overdag goed gaat, waarom zou het dan 's nachts niet goed gaan;)
    Anders kun je beginnen met overdag een slaapje op zijn buik op zijn kamer. Kijken hoe je je hier bij voelt.

Wiegendood wil zeggen dat het kindje is verleden zonder aanwijsbare oorzaak (ook na autopsie). Ligt de neus van het kindje in de matras, en kon hierdoor geen adem meer halen, dan is de oorzaak geen wiegendood, maar gestikt in de matras (om even een voorbeeld te geven).
    Vaak gaat het fout bij buikslapen dat de baby te warm word ingepakt om te slapen. Op de buik raken ze vaak in een diepere slaap als op de rug.

17. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Oke, dus een pyjama en slaapzak is al voldoende? Want dan hoeft er geen lakentje meer overheen toch? Ik denk dat ik idd vanmiddag ga proberen om m in zn bedje te leggen

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Is inderdaad voldoende. Lakentje hoeft er inderdaad niet meer overheen.

Succes!! Laat je weten hoe je het vond gaan?

19. AngelaV

AngelaV Fanatiek lid

22 jun 2011
    1.287
    0
    36
    Gelderland
    Zal ik doen!:D

20. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik heb ook eerst echt twee weken lang aangekeken hoe ze het deed in de box op haar buik. Ging zo super goed, toen een keer 's nachts geprobeerd. Wel iedere keer dat ik wakker werd gekeken. En het gaat echt heel goed. Wat gwenolyn ook zegt, wiegendood is zonder aanwijsbare reden. En mijn moeder zei laatst heel mooi, onderschat je kindje niet, die heeft echt wel overlevingsdrang. Ik heb trouwens voor dat warme weer lakenslaapzakjes gehaald bij de prenatal. Want de hema zomerslaapzakjes had ik en die vond ik echt te warm (nu weer wel prima te doen). En er staat hier altijd een boven raampje open in de slaapkamer.

Ik ben ook wel benieuwd hoe je het gaat vinden!

Deel Deze Pagina