Was drogen in huis

Discussie in 'De lounge' gestart door Vinexkindje, 16 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Wij hebben in huis een kamer over waar grote wasrekken staan om onze was te drogen. We hebben namelijk geen droger. Ik merk alleen dat het wel erg muf wordt in die ruimte met alle was erin. Nou is er in deze ruimte geen raam maar alleen een deur die ik open kan zetten, wat tot gevolg heeft dat het echt wel flink fris wordt in de winter.

Nu zit ik te denken of het helpend zou zijn om een ontvochtiger in de kamer te zetten. Gaat het dan minder muf ruiken en sneller drogen? Of misschien toch een extra verwarming of verwarmd wasrek waardoor het droogproces sneller gaat. Wat zouden jullie me adviseren?

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Kan de deur niet met een haakje op een kiertje worden gezet? Dan komt er wel frisse lucht in wat het drogen van de was bevorderd, maar beperk je de binnenkomst van koude lucht.
    Klein haakje kan je vaak wel in de deurpost schroeven, heb je net zoveel frisse lucht als met een raam een beetje open.

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Kan je de deur niet gewoon open houden, en in een andere kamer het raam open?

Edit.. ik lees dat je het al snel te koud vindt. Hier staat boven altijd het slaapkamerraam en badkamerraam open, ook in de winter. Vandaar mijn advies waar je dus weinig aan hebt gok ik.

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik droogde eerst alle was in huis. Ons huis werd echt te vochtig dus ik heb een mega energiezuinige droger aangeschaft nu droog ik daar handdoeken, theedoeken, beddengoed, boxer shorts, oude pyjama’s, sokken, vaatdoekjes, washandjes etc in. Ook oudere spijkerbroeken van de kinderen. Dat alles was hier de oplossing. Geen natte plekken meer in m’n vensterbank.

Verder hang ik alle kleding nog steeds op.

Is zoiets niet een oplossing voor je?

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    En iets van een ventilatierooster in die deur? Voor drogen is ventilatie sowieso heel belangrijk…

6. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ik zou de verwarming gewoon even aanzetten. Je zit niet te wachten op wasgoed wat gaat stinken. Of erger nog, dat de schimmels in huis gaan groeien. Te hoge luchtvochtigheid is niet gezond.
    Hier gebruik ik ook een energiezuinige droger.

Maslov vindt dit leuk.
  7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Bedankt allemaal voor het meedenken! De deur op een kier met een haak is inderdaad wel een optie, daar had ik niet aan gedacht. De verwarming staat al aan maar het is maar een kleine verwarming voor de hele ruimte en hij wordt centraal geregeld met beneden en daar is het nog warm genoeg. Voor de diepe winter werkt dat dus wel enigszins maar nu nog niet. Ik vroeg me af of ik met een uurtje een verwarmd droogrek gebruiken misschien wat extra warmte in de ruimte kan brengen. Maar misschien moet ik het inderdaad gewoon houden bij ventilatie van de lucht maar dan de deur minder ver open.

Chillin en flipflop vinden dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik droog de was binnen als het buiten niet kan, ik heb geen droger.
    Als het buiten kan dan was ik rustig 3 a 4 wassen op 1 dag in de zomer.
    Nu zijn de dagen daarvoor te kort en was ik er maximaal 2 op 1 dag.

Binnen was ik 1 was per keer en als de was droog is, dan de volgende pas.
    Ik heb het raam op de waskamer op een kier staan en onze slaapkamer die er tegenover ligt staat het raam dag en nacht ver open. Ik heb boven nooit verwarming aan. Ook nog nooit gehoord over een droogrek met verwarming. De was is na 1 dag droog en stinkt niet en in huis is het niet vochtig. Wel als ik meerdere wassen draai en het raam dicht moet omdat het binnen regent. Dus dat doe ik allang niet meer. Bij 1 was gaat het altijd prima.

Ik doe het al 20 jaar zo en dat gaat prima. Boven is het midden winter als het vriest wel fris, maar daar heb ik geen last van. Ik lig in bed met een warme pyjama en een warm dekbed. En in de badkamer heb ik een elektrische kachel want 15 graden vind ik niks.

9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.802
    4.582
    113
    Dat electrische droogrek daar heb ik niet veel goeds over gehoord. Zou dan eerder je deur op een kleine kier dan, en evt voor een uurtje ofzo per dag een elektrisch kacheltje aan als de deur dicht is...

10. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Probeer hier ook de droger niet te gebruiken en droog nu op een wasrek in ons portiek waar de zon vaak op schijnt.

Ook heb ik nu van lenor van die mini bolletjes die lekker ruiken(de blauwe) ruikt je was lekker fris ook als het ietsje langer hangt, is het proberen waard.

11. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Wij hebben sinds vorige week een luchtontvochtiger. Ik merk dat de zolder een stuk aangenamer aanvoelt en de was is veel sneller droog. Je moet hem natuurlijk niet continu aanhouden, dan kost het veel energie. Maar om de ergste vocht uit de lucht te halen is het fijn, waardoor de was dus ook sneller droog is. We de ideale tijd is, maar tot nu toe ben ik er blij mee.

Ik heb ook even naar een verwarmd wasrek gekeken, maar dat doet natuurlijk niets met de vocht in een ruimte. En het leek mij ook wat gevoeliger voor defecten. Zo'n luchtontvochtiger kun je ook voor andere ruimtes gebruiken.

12. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier staat het droogrek op de overloop. Het droogt hier het snelste omdat er veel meer luchtstroom is in vergelijking met in een kamer drogen. Wel een klein wasrek, is voor nu voldoende.

13. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zet het wasrek toch vaak in de woonkamer waar het warmer is. Gelukkig is woonkamer erg groot waardoor ik hem wat uit het zicht kan zetten.
    Als de cv aanstaat zet ik het rek ervoor, zo droog. En het ruikt dan wel overal heel lekker :)

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.010
    14.675
    113
    Vrouw
    Je hebt ook vochtvangers zoals dit:
    https://www.voordeeldrogisterij.nl/benson-clean-vochtopnemer-2-x-400-gr.html?channable=0336c669640032353539393237343285&gclid=Cj0KCQjw166aBhDEARIsAMEyZh42zULvYHs2cjhltJsAfe4wrMMJr0rRETdXNYJmAFek6e50YVAW3u0aAhfTEALw_wcB
    Die zou je ook in die kamer kunnen zetten.
    Ik weet niet hoe goed die werken hoor.

Was drogen in huis geeft best veel vocht, dat merk ik hier ook. Het vocht moet die kamer uit, dus zul je moeten ventileren. Ik zou de deur op een kleine kier zetten. Dat zou je met een raam ook doen.

Ik heb zelf mijn was op de voorzolder hangen en dit is ook echt de tijd waarin het het slechtst droogt. De verwarming staat nog niet aan, buiten vaak vochtig, dus je raakt het vocht in huis niet zo makkelijk kwijt. Ik zet boven zo veel mogelijk de ramen en deuren tegen over elkaar open om door te luchten. Dat werkt het beste.

15. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Was die niet droogt heeft meer met luchtvochtigheid te maken dan warmte. Kun je geen badkamer ventilatie installeren in die ruimte? Dan wel in combinatie met een rooster in de deur, anders heb je geen trek. Of anders idd een luchtontvochtiger.

De was die niet in de droger mag gaat hier aan een rek een badkamer. Raam open en ventilatie aan. Is echt binnen een dag droog. Verwarming is wel aangelegd maar staat echt nooit aan in de badkamer.

16. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik denk dat wij dit ook gaan aanschaffen nadat ik gister nog wat verder gegoogled heb. Voor de dagen dat het niet te koud is, ga ik zo'n haakje regelen om de deur op een kier te zetten maar voor de andere dagen, kunnen we dan de ruimte ontvochtigen. Fijn om te lezen dat het zo goed werkt!

Chayammy vindt dit leuk.
  17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Een ont vochtiger kan zeker helpen maar hou hem wel goed schoon. er zitten schoepen in die je heel goed schoon moet houden.
    Een elektrisch kacheltje werk ook wel maar die vochtige lucht moet weg, wij hebben een wasdroger gekozen om het huis droger te houden. In huis een hoge luchtvochtigheid is ook niet prettig.

18. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Mag ik je vragen welke je gekocht hebt?

19. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ja, natuurlijk. Het is de Eurom dessert air 20.

Ik weet niet of je een slimme meter hebt, maar dan kan je goed in de gaten houden hoeveel energie hij gebruikt. Als je hem continu aan hebt kost het best wat. Maar voor mij hoeft de was ook niet binnen een halve dag droog te zijn, vooral om de ergste vochtigheid uit de ruimte te halen, dat scheelt al veel.

Isabella2020 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina