ik ben benieuwd hoe andere kinderen het doen met praten/woordenschat rond 28 maand. ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar volgens mij kan onze dochter erg goed praten. Ze heeft een gigantische woordenschat en gebruikt zinnen als is dat wel verstandig? wat betekend dat woord? en verder hele zinnen, wij praten gewoon met haar.
Dat klinkt wel als goed inderdaad. Onze dochter heeft een achterstand en zij zegt losse woorden en begint nu af en toe 2 woordjes te combineren.
Zoontje hier praatte eerder dan dat hij liep, met 28 maanden konden we ook al een echt gesprek voeren en was hij voor iedereen goed verstaanbaar...
Mijn dochter deed dat ook met die leeftijd, ze maakte soms ook oma's zinnen af als die even niet op een woord kon komen Mijn zoon kon echter op die leeftijd zo max. 2-3 woorden aan elkaar plakken. Geen hele zinnen dus. Het kan verschillen.
Mijn zoontje is 25 maand en zegt meer dan 100 woorden uit zichzelf. Daarnaast papagaait hij bijna alles na. Als het woord te moeilijk is zegt hij 'ja'. Verder maakt hij zinnetjes van 2-3 soms 4 woordjes. Redelijk vergelijkbaar met de oudste rond die leeftijd. Die is nu 4,5 en heeft ook een hele goede woordenschat en zinsbouw. Ook erg jong al abstracte begrippen gebruiken. Ze vraagt ook vaak naar de betekenis van woorden en dan later merk je dat ze ze ook actief gebruikt én op de juiste manier. Zie ook wel verschillen. Zoontje praat onduidelijker, brabbelt ook veel meer. Dat heeft de oudste niet zoveel gedaan. Als ze wat zei, dan was dat correct en duidelijk. De jongste houdt hele verhalen tegen zijn knuffels in bed waarvan de helft niet te verstaan is. En soms moet je echt weten wat hij bedoelt, dan klopt het wel, maar qua articulatie valt er nog wel wat te verbeteren
Onze oudste is nu 25 maanden en zegt ongeveer 50 losse woordjes en combineerd zo nu en dan 2 woorden. Ik geloof niet dat zij over 3 maanden al complete zinnen gaat zeggen, dus in dat opzicht vind ik het enorm knap van jullie dochter
De jongste hier is ook 2 jr 4 mnd. Van woordenschat geen idee hoeveel, ik gok wel ruim meer dan 100. Hij spreekt vrij goed vierwoordszinnen en probeert soms lange goede zinnen te maken (mama wats die menee aanne doen?) maar heeft nog moeite met de uitspraak van sommige klanken, de k begint nu te komen maar de r en sch zijn nog niet echt aanwezig, en met grammatica. Dochterlief kon al heel goed verstaanbaar lange zinnen praten op die leeftijd. Maar die doet de hele dag ook niks anders dan kwekken 😜
Hier ook een dochter van die leeftijd en praat ook met hele zinnen. Woordenschat weet ik niet precies maar weet echt al veel. Je kunt met haar echt een geprek voeren en ze kan aangeven wat ze wel en niet wilt. Voor ons is ze goed verstaanbaar maar voor vreemde kan ik me voorstellen dat ze niet alles kunnen volgen. Ze heeft moeite met de letter l die spreekt ze soms uit als een n.
Uk doet/deed dat ook, hij is nu 32 maanden en praat veel en echte verhalen. Bij enthousiasme is hij wat minder verstaanbaar voor buitenstaander. Hij zit sinds 2maanden op de peuterspeelzaal en zijn woordenschat gaat verder. Hij loopt nu voor op de rest. Hij is gek op boeken en lezen veel voor, zelf praat ik veel en hoort hij ook veel van. Zelf is hij heel leergierig en neemt zoveel in zich op. Gek op leerspelletjes.
28 maanden, dat is bijna 2,5! Veel kinderen maken dan al mooie zinnen. Dat is dus heel normaal. Mischien moet je stoppen de leeftijd van je kind in maanden te tellen, het is geen baby meer hoor
Hier ook vlotte praters, toen de jongste werd geboren was de oudste even oud als jouw dochter nu en ik kan me nog goed herinneren hoe bijdehand ze toen praatte. Onder andere: Mama, ga Lisa maar troosten (huilbaby ) Even een stukje teruggezocht wat ik in juli 2012 hier had geschreven: Lisa (2 jaar en 4 maanden) praat heel goed voor haar leeftijd, dat krijg ik tenminste vaak te horen. Eva praatte ook al zo goed, dus ik weet niet beter. Maar ze praat dus hele zinnen, ongeveer dit: Mama gaan we zometeen naar de speeltuin, want ik heb goed opgeruimd. En: Ik heb mijn bloemkool goed geëet/gegeten (gaat ze nog wel eens de fout in), mag ik nu appelmoes? En: Weet je, we gingen naar de Raveleijn en dat vind ik niet eng. Toen was er de held en de boef voor de foto en dat vond ik wel eng, toen moest ik huilen...
Zoon 2 jaar en 2 maanden, kan honderden woorden , maakt 2-3 woord zinnen maar zegt ook 'wat doet dat nou? Het is een vlotte prater en leest erg graag.
Zoontje is bijna 2,5 en gaat qua taal elke week nog flink vooruit, maar zulke zinnen spreekt hij echt nog niet. Dus ja, ik vind het wel vlot, maar daarbij moet ik zeggen dat ik het idee heb dat mijn zoontje niet 1 van de snelste praters is. Zinnetjes met meer dan 3 woorden zijn hier echt nog niet aan de orde en veel al zijn het nog 2 woorden.
Mijn zoontje doet het ongeveer net zo. Hij is 2,5 jaar maar deed dit zo rond de 26 maanden ook al. Laatst zei hij bijvoorbeeld: Nee, ik hoef geen mandarijn, dankje mama. Dan sta je toch wel even te kijken hahaha. Wel fijn dat ze zich zo kunnen verwoorden, scheelt een hoop boze buien.
Hier nog erg weinig, denk max 25 woorden en combineerd vrijwel nooit 2 woorden. Maar ze heeft ook al maanden logopedie en vermoedelijk tos. Oh en alles wat ze zegt is voor een buitestaander absoluut niet begrijpbaar (op papa en mama na). Mijn oudste twee daarin tegen waren mega vlotte praters en maakte lange duidelijke zinnen met 2 jaar.
Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden en is slecht verstaanbaar. Ze heeft een kleine woordenschat. Ze praat wel met 2 woordjes maar soms plakt ze er een hele riedel aan brabbel woordjes aan vast. We lezen elke dag, ik doe rollenspellen met haar tijdens het spelen etc. Ik merk dat ze een aantal klanken gewoon niet maakt. Ik zie haar ook nooit haar lippen tuiten bijvoorbeeld. Ze heeft haar eerste jaar vocht achter haar trommelvliezen gehad, wat resulteerde in buisjes, die kreeg ze rond haar verjaardag. Ik heb een controleafspraak bij het CB staan in januari en ik denk dat ik ook even terug naar de KNO ga.