De vorige bewoner had boven in de slaapkamer een wand er tussen uit gehaald. Wij hebben toen gezegt dat het goed was zo dus ipv 3 slaapkamers hadden wij er 2 en onze dochter slaapt nu in die grootste kamer. Nu met de kleine op komst willen wij toch wel graag een wand ertussen zetten zodat de kindjes allebij hun eigen kamer hebben. Dus voor de klus dames wat is nu voordeliger en het beste een wand door middel van gips platen of een wand plaatsen door middel van cellenbetonblokken. wij hoeven trouwens geen deur te plaatsen deze zit er nog in.
Gips heb je minste rotzooi van, is ook behoorlijk sterk en kan je goed isoleren. Je kan eventueel electra er makkelijk in weg bouwen en is ook simpel weer weg te breken. Is simpel af te werken door middel van naden dichtsmeren om vervolgens te sauzen of te behangen. Nadeeltje, het blijft toch altijd een gipswand wat in mijn ogen iets minder solide is. Daarentegen is dat eigenlijk het enige voordeel van cellenbeton tov gips. Wat voor mij niet opweegt tegen de nadelen. Stof en gesmeer met aanbrengen. Je kan maar een bepaald aantal lagen per dag doen. Duurt dus langer. Je moet het stucen anders is het geen gezicht. Wil je electra aanleggen zul je moeten infrezen wat ook weer rotzooi met zich meebrengt. Kortom, ik zou voor gips kiezen. Zit er in een dag in.
Ik heb op zolder ook gipswanden, minder sterk dan beton maar veel minder werk en vind gips prima. zou daarvoor gaan.
Wij hebben het een maand geleden laten doen om dezelfde reden als jullie. Bij ons zijn het gipsplaten met rockwool isolatie ertussen. Daarna hebben we het laten gladstrijken. Deze wand is zeker wel solide genoeg om er een en ander tegenaan te hangen. houd net zoveel geluid tegen als een originele tussenwand De wand stond in een uurtje of 8 wel door 2 professionals. Kosten weet ik niet precies omdat er bij ons ook 2 deuren geplaatst moesten worden en er een gedeelte gestuced is maar schat dat de wand alleen een kleine 800 euro koste.
Tjee wat veel!!!! Neem die metalen dingen ipv houten, knip je zo op maat! Paar raggels ertussen. Gipsplaten ene kant, rockwol erin, gips op de andere kant. Afsmeren, drogen, nogmaals afsmeren en klaar. Wel voor behandelen met spul als je gaan behangen! Hier deed manlief de gipsplaat vast met 2 schroeven en ik deed de rest! We waren echt zo klaar.. helaas was het behang een ander verhaal...
Gipsplaten. Staat zo en is heel stevig. (Electriciteits)kabels kunnen makkelijk weggewerkt worden. Bij gipsplaten kun je eventueel alleen de naden dichtsmeren en dan texen, hoeft niet volledig gestuct te worden. Het enige nadeel is dat het lastiger wordt om er iets aan op te hangen. Maar daar kun je eventueel hollewand-pluggen voor gebruiken.
Zou zelf voor de blokken kiezen. Is nl ook zo gedaan en als je het niet strak wilt afsmeren is het zo klaar. Heb je binnen een dag echt zelf wel compleet gedaan. Gipswand ook daar niet van, maar vind het zelf toch echt wel iets minder solide.
hier zelf een gipsplaten wand gezet. samen met mijn vader en een vriend. de muur was 4,77 lang. in 6 uur stond de muur helemaal eerst houten frame gebouwd daar gipsplaten tegen aan. geen isolatie want dit huis is al warm van zichzelf. wij waren aan materiaal ongeveer 150 euro kwijt. aan hout en gipsplaten. doordat we het zelf deden was ik niets kwijt aan arbeidsloon. Alleen hebben we het wel door iemand laten stucen de naden. maar dit hebben we door het hele huis laten doen want we hadden op meerdere plekken nog wat gipsplaten neergehangen om oude schrootjes (hout) weg te werken op een makkelijke manier.
Hier met hout gewerkt, een houten frame, en daar tegen aan mfd platen, glad afgewerkt, dit kun je gewoon behangen of schilderen. Er tussen in zit rockwool, voor isolatie. Liefs,