Dag allemaal, mijn eigenwijs van 2,5 drinkt slecht. De gezonde opties laat hij al helemaal staan. Melk, thee en water. Diksao of limonade gaat beter maar vaak nog niet genoeg. Ook vind ik dit eigenlijk geen optie. Voor af en toe prima maar niet altijd. Appelsap, dat gaat er zo in. Maar ik ga m geen hele dagen appelsap geven. Gewone bekers, rietjes bekers, leuke ,grappige bekers, bekers met rietjes. Geen van alle succes of maar voor korte tijd. Negeren ( drinkt dan rustig 20 uur lang niks..) goed uitleggen boos worden, samen drinken halen, ijsblokjes erin, aan tafel zetten. Belonen, continue drinken op tafel. Mooie kan met water en fruit oid erin. Echt niks werkt. Alleen voor hij naar bed gaat drinkt hij een beker melk goed leeg. Wat kan ik nog proberen? Hij drinkt echt te weinig. Ook uit z'n fruit haalt hij niet genoeg. Soms plast hij echt minimaal een dag.
En als je m elke half uur een slokje aanbied? Het hoeft niet meteen een hele beker te zijn natuurlijk. Lust hij de meeste dingen gewoonweg niet of vindt hij drinken niet prettig? Weigert hij echt als je zegt dat hij een slokje water moet nemen?
Ja dat doe ik nu indd. Maar hij neemt zulke kleine slokjes dat als ik hem niet iets "lekkers" geef hij soms maar 1,5 of 2 bekers drinkt op een dag. Hij is druk, zweet veel en snel, heeft t echt wel nodig. Hij heeft gewoon besloten dat drinken stom is geloof ik.... Soms ineens gaat t een dag goed en drinkt hij een liter zonder problemen. Maar meestal.... Hij zegt ook gewoon: ik wil niet drinken vandaag. Tot je m sap oid geeft. Of opa en oma hem limo geven. Daar drinkt hij wel. Die maken t ook wel mierzoet En als ik zeg neem even een slok is t na een hoop protest een minislok...
Ben bang dat dan het enige wat je kunt doen is toch maar steeds weer die strijd aan gaan. Ik denk dat ik hem dan elk half uur een slokje laat nemen. En dan ranja e.d. even helemaal achterwege laat. Zodat hij weet dat het water is wat hij krijgt. En dat hij daar moeilijk over kan gaan doen, maar dat het daardoor geen ranja gaat worden. En wil je buiten spelen? Dan eerst wat drinken. Dat is erg voorwaardelijk, maar wel in het belang van zijn gezondheid. Mijn zoontje is even oud en die snapt prima oorzaak en gevolg.
Ja, dat probeer ik nu ook. Naar eigenwijs dat hij is... Zegtie doodleuk: ooh. t. Hoeft niet buiten te spelen. Of dan hoef ik niet meer een boekje met jou te lezen. Hij is zo koppig. Er was daarstraks visite en ik zei dat hij ook een koekje mocht als ik z'n water op had. ( Minibekertje) maar hij weigert zelfs voor een koekje. Hij zegt ook gewoon dat hij niet wil drinken. Pijn oid heeft hij echt niet. Eten gaat verder ook prima. Hij snapt de concequentie prima maar neemt t dan voor lief.... En ik heb pas geprobeerd niks anders aan te bieden. AvondAl ervoor om 19.00 uur melk gedronken en naar bed. Om 13.00 uur de volgende dag had hij nog maar 2 slokken op.... En in de winter is t nog wat, maar met die hitte.... Soms is hij gewoon niet lekker van t weinige drinken met dit weer. Zo lastig!! En zo eigenwijs. T is echt een spook in dit opzicht.
Hier ook een zoon die echt minimaaaaal drinkt. Maar wel het voordeel dat hij veel fruit en rauwkost eet. Plas is niet geel en stinkt niet, dus maak me geen zorgen. Hier drinkt hij overigens wel gewoon water en thee. Elke keer aanbieden heeft hier ook geen nut. Hij neemt drie druppels en is klaar. Of het wordt strijd, en drinkt alsnog niet.
Hier dronk hij als peuter ook slecht. Hoe wij het een poosje hebben aangepakt. In de kinderstoel aan tafel en je mag er pas uit als je beker leeg is. Ook krijg je pas fruit of koekje na het drinken. Als hij eenmaal aan tafel zat negeerde ik m totaal. Het liefst ging ik er gezellig bij zitten, maar dat werkte averechts, ging hij alleen maar zitten kletsen en tijd rekken. Soms zat hij wel 30-45 minuten aan tafel, in het begin soms ook best met een hoop verdriet, maar hij heeft het uiteindelijk wel geleerd. Bij elk eet moment hoorde een bekertje drinken, zo kwam ik in elk geval op 5 bekertjes dus minimaal 750ml. Sinds kort vraagt hij zelf om drinken (hij is nu 4), dat deed hij vrijwel nooit. Oh hier werkte drinken voor de tv altijd wel erg goed of in de auto. Dus in die gevallen gaf ik m sowieso altijd een beker drinken in z'n handen.
Wat is er mis met water en flevosap en dan de appelvariant? Onze zoon lust geen thee en heel soms water. En water is pas sinds de laatste paar maanden. Hij krijgt een rietjesbeker gevuld met water en een klein beetje appelsap voor de smaak. Deze gaat/moet in 1 keer leeg. Als hij niet wilt drinken heb ik een hele mooie trap...en kan hij terug komen als het op is. Gelukkig zit hij daar bijna nooit. Hij moet minimaal 1,5 liter drinken anders krijgt hij hoofdpijn. Dat is best veel voor iemand van 4,5 jaar oud
Ik zou in dit weer echt liever voor iets met een smaakje kiezen dan dat hij uitdroogt eigenlijk.. En het scheutje limonade (suikervrij) of diksap steeds kleiner maken?
Hier ook 1 die slecht drinkt Maar ik geef gewoon diksap of suikervrije ranja ( dit drinkt hij dan wel prima) Gaat vanzelf wel weer een keer water drinken denk ik dan. Denk dat als je er teveel opzit dat ze dan sowieso weigeren om te drinken ( zo koppig is die van mij in ieder geval wel )
Ja dat ken ik, mijn dochter doet dit met eten. Welke consequentie je er ook op zet, ze neemt het voor lief. Kansloos ... Heb je al eens pakjes drinken geprobeerd? Dat ging hier vaak heel goed en Is meteen 200 ml. Je hebt ze ook met water en melk of water met een smaakje, dan is het nog een beetje gezond.
Ja,pakjes drinkt hij wel. Maar daar zit zoveel troep in...dat vind ik echt geen lange termijn oplossing
Hier was het met de middelste heel simpele oplossing die hielp. We gingen niet drinken maar apenslok doen of een muizeslok, olifantenslok, paardenslok, tijgerslok ect. Net zo lang er een aantal goede slokken inzaten. Geen idee of het helpt voor jullie maar het proberen waard.
Eet hij wel ijsjes? Anders kan je ook gezonde ijsjes maken. In van die houders van de action. Doe je wat melk water en bevroren fruit in de blender of vers fruit en daarna gieten in de houders even in de vriezer en daarna een ijsje aanbieden. Zo krijgt hij ook vocht binnen. Of watermeloen enzo laten eten zit ook lekker veel vocht in
Hier ook een hele slechte drinker. Pap lust hij gelukkig wel (havermout met geraspte appel of gewoon Brinta oid) en yoghurt ook. Misschien kan je dat proberen? Ik doe ook vaak diepvriesfruit door de yoghurt, geeft ook veel vocht. Heeft hij in de ochtend in ieder geval genoeg binnen. En een flesje water uit de supermarkt met zon uittrekdopje vindt hij vooral erg leuk maar drinkt daardoor ook, en de plantenspuit is sinds kort ook een hit. Ik zet ook weleens een bak water buiten met een paar maatschepjes waarmee hij gaat spelen en tegelijk ook drinken in het spel. Verder bied ik hem natuurlijk steeds water aan maar maak er geen strijd van als hij niet wil..
Snap ik, maar daarom zei ik ook: er zijn pakjes met mineraalwater en verder niks (AH) , of gewoon melk.
En een tuitbeker in bed 's nachts? Daar haalt onze jongste zijn vocht uit. Een gewone beker ging steeds mis, met als gevolg een nat bed, dus krijgt hij een tuitbeker, die ik vaak 's avonds nog een keer bijvul. Overdag drinkt hij thuis amper, 2 slokjes melk bij het ontbijt, tussendoor weigert hij, tussen de middag weer 2 slokjes melk en 2 slokjes water bij het avondeten. Maar hij vult het 's nachts dus aan. Met als gevolg bijna elke ochtend een nat bed door een doorgelekte luier, maar dat neem ik maar voor lief. Het scheelt overdag strijd (die ik toch niet win), en hij krijgt voldoende binnen zo.