Schildklierwaarden icm klachten

Discussion in 'De lounge' started by Fenna14, Jun 1, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fenna14

Fenna14 Lid

Sep 29, 2021
    17
    2
    3
    Female
    Is er hier iemand bekend met schildklier waardes medicatie e.d.?

Ik heb al jaren een te traagwerkende schildklier.
    Ook vaak ontregeld geweest en gezocht naar een juiste dosering. Ik zit nu al ruimt anderhalf jaar op 112mcg euthyrox.

In april was ik bij de huisarts omdat ik wat vage lichamelijk klachten had en zij heeft bij mij bloed laten prikken. Mijn schildklierwaarden waren toen goed. Mijn TSH 1.5 en FT4 20
    In de loop van de weken kreeg ik meer klachten; moe maar onrustig, trillen/beverig, zwak gevoel in benen en ook armen, gejaagd gevoel, snelle hartslag.
    Nu heb ik nogmaals bloed laten prikken.
    Mijn TSH is 1.7 en mijn FT4 is 23.
    Hier hanteren ze een normaalwaarde van de FT4 tussen de 11-21.
    Ik heb nog nooit een verhoogd FT4 gehad. Het is ook niet drastisch hoog, maar zo hoog heb ik nog nooit gehad. En ik weet dat waardes per persoon nogal verschillen en nauwkeurig komen.
    Passen mijn klachten bij mijn bloeduitslagen. Werkt mijn schildklier nu iets te snel?
    Ik heb vrijdag een telefonische afspraak met mijn huisarts, maar ik wil graag wat voorbereid zijn. Op internet kon ik vrij weinig vinden over een normaal TSH en een verhoogd FT4.

Bedankt alvast.

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Het kan wat aan de snelle kant zijn voor jouw lichaam. Ik zou gewoon voorstellen dat je zes weken 100 mcg slikt en dan nog eens bloed prikt en je klachten bijhoudt. Dan weet je beter of je een te hoge dosering hebt geslikt of dat het wellicht door iets anders wordt veroorzaakt.

Fenna14 likes this.
  3. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja zou ik ook doen! Of om de dag 100/112 bijvoorbeeld, ik reageer zelf heel erg sterk op verandering dosering, weet niet hoe gevoelig jij bent.

Fenna14 likes this.
  4. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

Mar 17, 2021
    1,732
    4,881
    113
    Ben je misschien afgevallen de laatste tijd? Dan kan de dosering inderdaad iets te hoog zijn nu.

5. Fenna14

Fenna14 Lid

Sep 29, 2021
    17
    2
    3
    Female
    Ik ben idd iets afgevallen, ongeveer 2 kilo. Weet niet of het bij zo'n klein beetje al wat uit maakt?

6. Fenna14

Fenna14 Lid

Sep 29, 2021
    17
    2
    3
    Female
    Bedankt voor de tip!
    Ik reageer idd snel op verandering van dosering. Nu merk ik gewoon al een tijdje dat ik niet goed ben ingesteld, alleen vandaag waren voor het eerst de waardes dus wat afwijkend. De keren daarvoor was het volgens de huisarts binnen de norm, dus geen verandering nodig.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    Ja je slikt nu gewoon iets te veel medicatie. Gewoon rustig wat minderen. Er is een schildklierforum waar ze jouw "ideale" waardes voor je kunnen berekenen. Die verschillen namelijk per persoon.

Als je eenmaal medicatie slikt is het trouwens ook anders dan dat je waardes binnen de norm vallen. Vaak wordt gestreefd naar een tsh rond de 1, maar nogmaals dat verschilt per persoon.

Fenna14 likes this.
  8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,014
    1,560
    113
    Female
    Voor mij zouden jouw waardes perfect zijn. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je met zo’n waarde zulke klachten hebt door de schildklier.

maar goed er is denk ik ook ruimte om wat te minderen en te kijken wat dat doet. Mocht je een zwangerschapswens hebben, dan is tsh rond de 1 ideaal, max 2, dan zou ik dus niet snel gaan verlagen nu.

Fenna14 likes this.
  9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Je zou dan ook bijvoorbeeld eerst alleen in het weekend 100 kunnen nemen. Jammer dat je huisarts alleen naar je waarden kijkt, het is belangrijk om op klachten te varen als er al schildklierhormoon wordt gebruikt.

suus1983, Neuzeke and Fenna14 like this.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    Even een tegengeluid. Bij een ft4 van 24 heb ik vreselijk veel klachten. Mijn tsh is dan ook onderdrukt. Mijn ideale ft4 zit rond de 13. Een kleine schommeling kan al veel klachten geven hoor. Dat dat bij jou niet het geval is zegt natuurlijk weinig.

Sterker nog, genoeg mensen die goede waardes hebben en toch nog klachten hebben. Restklachten komen heel vaak voor

Cobon likes this.
  11. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,014
    1,560
    113
    Female
    Ja maar wat is je tsh dan? Want bij gebruik van schildkliermedicatie is de ft4 vaak aan de hoge kant, zolang je tsh normaal is geeft dat niet snel klachten.
    Dat het bij jou wel t geval is zegt natuurlijk ook weinig haha. Er word toch om ervaringen gevraagd en die geef ik ;)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    -0.001 oftewel onmeetbaar laag.
    En restklachten is een bekend fenomeen. Niet alleen bij mij ofzo.

13. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,014
    1,560
    113
    Female
    Maar met een onmeetbare tsh zijn klachten toch ook een heel ander verhaal.

En ik reageerde gewoon terug. Er zijn ook heel veel mensen die geen restklachten hebben, zoals ik. Die hoor je alleen veel minder.

Mijn internist vertelt mij altijd dat met een goede tsh een wat hogere ft4 prima is en veel word gezien. Daarnaast ligt het ook aan de schildklieraandoening die je hebt.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    Het gaat mij er om dat jij zegt dat je niet kunt voorstellen dat mensen met die waardes klachten hebben. Dat soort opmerkingen vind ik persoonlijk ontzettend vervelend.

Cobon likes this.
  15. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,905
    8,072
    113
    Suus, ik ben even benieuwd: die restklachten waar je het over hebt. Dat vind ik wel interessant. Heb je enig idee waar ik daar info over kan vinden?

16. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,014
    1,560
    113
    Female
    Zeg dat dan gewoon. Ik bedoelde het niet vervelend. Wat ik bedoel te zeggen is dat het zo dicht bij de norm zit en met die tsh volgens veel internisten nog binnen normaal valt als je medicatie slikt. Ik zou daarom persoonlijk verder kijken dan alleen de schildklier.
    Ik denk namelijk dat een schildklierpatient bepaalde klachten al snel onder schildklierklachten schaart en het niet verder laat onderzoeken, wat zonde is.

Neuzeke likes this.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    Oh ik dacht dat het wel duidelijk was, maar ben het verder met je eens. Eerst andere dingen uitzoeken, maar dat je klachten kunt blijven ervaren is niet iets raars. Dit is wel een interessant artikel.

https://trajectum.hu.nl/goede-bloedwaarden-maar-geen-goed-gevoel-veel-schildklierpatienten-kunnen-erover-meepraten/

Cobon likes this.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,069
    113
    Op het schildklierforum is daar wel meer over te vinden. Daar kun je heel veel informatie over vinden. Dit is ook een interessant artikel.
    Het is heel lastige materie, zelf heb ik ook oa een b12 en vit d te kort en kom er maar eens achter wat nu precies waaraan ligt zeg maar.

https://trajectum.hu.nl/goede-bloedwaarden-maar-geen-goed-gevoel-veel-schildklierpatienten-kunnen-erover-meepraten/

Achterkantvandemaan likes this.

Share This Page