wandellijn / anti-wegloop lijn?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grietje, 17 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Wat een onzin, de kinderen zijn een last. Het gaat hier om veiligheid, niet dat je geen zin hebt om naar je kind om te kijken.

Of je je kind nou in de box/ campingbed laat spelen bij de caravan of je doet hem een veiligheidslijn aan, ik zie het verschil niet. Het heeft zeker niks met een hond te maken!:(

Dit topic werd ook geopend met de vraag wat de ervaringen zijn. Is het gevaarlijk, krijgen ze het los (polsband), of zijn ze er snel aan gewend?

2. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

dat van mij was sarcastis bedoeld, lijn is niet voor het gemak, maar voor veiligheid, een kind is vliegensvlug, ik was mijn dochter een tijd geleden ook ineens in huis kwijt, zo zag ik haar richting de honden lopen en nog geen tel later was ze weg. was ze al boven.
    ene niet alle ouders zijn vlug , ik ben door ziekte slecht te been en hele slechte reactie vermogen, voor mijn kind is het echt puur veiligheid.

verschil met strand en camping is, camping is rustiger dan het strand, als ik het op tv zie hoeveel mensen daar zitten en lopen, krijg ik het al warm(kind ziet de zee wel vanaf hun plek maar vanaf de zee mama en papa terug vinden is toch wat moeilijker)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Begrijp ik.;)

Toch vind ik het niet acceptabel dat het gebruikt wordt door ouders die te lui zijn om achter hun dreumes aan te lopen. Zoveel energie kost dat niet hoor! Beleef lekker mee met wat je kind beleeft, zou ik zeggen; de wereld is een mooie ontdekkingstocht! Er is een tijd van wandelen, klauteren, ontdekken en spelen en dan blijft er nog tijd zat over om met je partner gezellig te zitten; er is ook nog zoiets als afgezette speelplek, box, campingbed, kinderstoel etc.

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    wij gaan wel een polsbandje kopen. (zo een met een lijntje, niet zo een om je naam op te schrijven). Ik vind het heerlijk als isabella lekker zelf kan sjouwen, maar ik ben haar zo kwijt dan. Dus een bandje om bij drukke situaties en anders in de wagen.
    Ik wil haar wel leren om bij me te blijven, maar vind het doodeng als het druk is of als er een drukke weg is.
    Op de camping kan papa de hele dag achter haar aanrennen:) maar ze is ook al wat ouder, dus moet ook leren luisteren.

5. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Zogelukkig; Maar je kleine in een campingbed/box oid stoppen is toch precies hetzlefde? Aan een lijn hebben ze dan nog veel meer vrijheid.

Het gaat er ook niet om dat hij heel de dag aan een lijntje moet zitten ofzo.

Voorbeeld; We zijn op de camping, en er moet gekookt worden. Dan moet de kleine mee naar binnen in dat kleine hok omdat ik hem anders dus kwijt ben.
    Speelt hij buiten waar ik hem kan zien, en ik doe hem even dat tuigje aan, kan hij lekker blijven spelen en ik gauw koken zonder dat er ongelukken gebeuren.

Tja, of je zet hem op zo`n moment in de box. Kan natuurlijk ook.
    Alleen schreeuwt hij dan als een idioot, dat dan weer wel.

6. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Dus alles aan 'n lijntje is 'n hond? :D

Ik vind het onzin te roepen dat het puur eigenbelang is en daarbij, ik leg mijn kind ook in de box, omdat ze daar én veilig is én ik dan m'n handen vrij heb. Da's toch van hetzelfde laken een pak?

Als je samen op stap gaat geeft 'n tuigje met 'n lijn eraan én veiligheid én de mogelijkheid de wereld te ontdekken.

En o, ik heb fibromyalgie en dus niet de energie de godganse dag achter m'n koter aan te rennen. Dus gelieve niet voor mij of anderen te bepalen dat dat 'niet zoveel energie' kost.:)

7. zogelukkig

Lees nou even het eerste deel van die zin!;)

Heb je geen partner? Taken verdelen heet dat.:D

Euh, ik denk dat als je kind aan een lijn zit er ook altijd bij moet blijven! Ze kunnen erin verstrikt raken of erover struikelen, ze kunnen aan een lange lijn (geen idee hoe lang die dingen zijn) ook het water inlopen of vallen van een richel of wat dan ook.

Wij hadden op vakantie geen box oid en hem buiten in een campingbedje zetten doe maar niet:D, dus zoonlief speelde met of papa of mama in de hele grote tuin met zwembad en de ander kookte dan. Maar meestal lekker buiten bbq-en, na het spelen lekker in de kinderstoel aan tafel gezellig groente snijden, hapjes pikken etc. De bbq doet het werk, iedereen gezellig samen eten en drinken aan tafel, vond het ideaal! Vaak bereidden we ook al eea voor als ons zoontje zijn dutje deed.

Ik veroordeel zo'n lijn niet, maar denk gewoon dat het niet nodig is als je zelf snel bent en creatieve oplossingen kan bedenken!:)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben een polsbandje (elastiek). Mijn zoontje is watervlug en als ik met hem ga wandelen samen met de baby in de kinderwagen is het een extra veiligheid. Hij vindt het fijn om mijn hand vast te houden maar soms rent hij er van door. Dat is geen probleem zolang we niet bij water of ín de buurt van auto's zijn. We hebben 'm niet vaak gebruikt maar ik heb het vaak erg prettig gevonden bijvoorbeeld ook tijdens mijn 2e zwangerschap. Door het lijntje kon ik gemakkelijker met hem gaan lopen zonder dat we grote risico's liepen.
    We zijn wel eens raar aangekeken maar dat boeit ons niet. Ik heb het zelf snel afgeleerd sinds ik moeder ben om ook maar iets te vinden van een ander (lang buggy gebruik, speengebruik, blote voeten, vieze kleding, snotneuzen, gillen etc etc). Men doet maar en zal daar ongetwijfeld een goeie reden voor hebben.

Helemaal niets mis mee met tuigjes of looplijntjes mits ze om de juiste redenen gebruikt worden en het biedt nooit volledige veiligheid dus waakzaamheid blijft belangrijk.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Hier ook wel een paar keer een tuigje gebruikt, ze vond het geweldig, werd zelfs boos als dat ding weer af ging :D! Hartstikke handig op drukke/gevaarlijke plekken als je je handen al vol hebt aan andere dingen en niet overal achteraan kan schieten.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Kijk ben ook niet zo happig op een tuigje. Maar soms kan het een uitkomst zijn. En ik en nog wel een paar andere moeders hier zijn al iets verder dan de 1.5 jaar dat jou kindje oud is. En geloof me als je je kind kwijt raakt ergens waar dan ook zou je wensen dat je z.n tuigje wel om gedaan had. En zeg nou niet dat het je niet over komt want je hebt de peuterpuberteid nog niet bereikt en dan zijn ze sneller dan ons moeder. en ik kan het weten.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het vrij naief om te denken dat je je kind nooit 'kwijt' zult raken. Vraag het inderdaad maar eens aan ouders van wat oudere kinderen: iedereen heeft dat wel eens meegemaakt. En gelukkig loopt het bijna altijd goed af! Maar je wilt het risico niet nemen dat het mis gaat.
    Als je zo'n lijn niet wilt gebruiken: prima, ieder zijn eigen keus. Ik zal je zker niet dwingen. Maar ik vind het erg misselijk om een ander te veroordelen die er wel voor kiest. Roepen dat die ouders lui zijn of dat ze hun kinderen als een hond behandelen... Ik dacht dat dit forum was om elkaar te helpen, niet om elkaar eens lekker te beledigen en een stoot onder de gordel te geven. En dat doen mensen die dit soort uitspraken doen wel!

Als mijn moeder met mij en mijn broer op het strand zat, droeg ik (toen ik nog heel klein was) een tuigje. Mijn broer heeft het nooit nodig gehad. Als je tegen hem zei "Blijf bij mama in de beurt." dan bleef hij in de beurt. Als je het tegen mij zei, was ik het vergeten zodra ik iets interessanters zag.
    Dat betekent niet dat mijn ouders lui of slechte opvoeders waren. Het zit in mijn geval echt in het karakter!
    En dan kun je wel zeggen: dan moeten ze maar beter opletten. Tja... maar je moet wel eens iets uit een tas pakken, het andere kind komt iets vragen of valt of ... En een peuter of kleuter heeft echt maar een paar tellen nodig hoor! In mijn geval was een tuigje gewoon een veilige oplossing. En ikw eet wel dat ik 100x liever aan een tuigje met een lange lijn zit (nou ja, zat :D), dan in campingbed waar je amper bewegingsvrijheid hebt.

12. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    @zogelukkig;
    Ik zie niet wat er mis is met die zin, of ga je nu over een tikfout beginnen?

Taken verdelen in mijn eentje gaat erg lastig!

Buiten in het zicht stond er toch??? Als hij struikelt doet hij dat ook wel als ik er naast zit!

Beetje achterlijk om dan neer te zetten dat hij in het water valt. Ik doe mijn zoon een veiligheidstuigje aan maar dan laat ik de lijn zo lang dat hij wel lekker in het water kan spelen:(? Of van een richel af kan vallen:(?

Sorry hoor, maar jou reactie gaat echt nergens over. Je veroordeeld zonder de achtergrond te weten.

13. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Aan alle dames met een "normaal antwoord" bedankt! Ik ben er uit hoe ik het ga aanpakken tijdens de vakantie!

14. zogelukkig

Oh, maar ik zeg helemaal niet dat het mij nooit zal overkomen!
    En ik veroordeel ook helemaal niemand, ieder haar ding!
    Vertel alleen mijn eigen verhaal hoe wij de vakantie met onze even oude dreumes hebben aangepakt. (Had nog nooit over een tuigje nagedacht).
    Ik heb al heel veel honden grootgebracht en getraind en ik zal niet de vergelijking met een hond maken hoor!
    Probeer nu gewoon eens te lezen wat ik schrijf en zoek niet altijd en overal iets negatiefs achter.
    Ik denk wel dat een gezond stel ouders een dreumes die half kruipt/half loopt wel bij kan benen, mits dus geen gezondheidsbeperkingen en/of andere kinderen in het gezin die de aandacht opeisen.

15. zogelukkig

Nou nou, doe eens even rustig, meid!

Zoals je kan lezen is mijn reactie niet aanvallend nog veroordelend, ik geef je zelfs tips aan de hand! Kan toch ook niet ruiken dat jij alleen met je kind op vakantie gaat of moet ik van iedereen weten of er een partner is etc.??
    Kijk, dan heb je een stel handen en benen minder en ja; dan moet je wat!

Met lees het eerste deel van die zin, bedoel ik MIJN zin, kijk:

let op de winksmiley!

Snap je het nou?;)

In het zicht allemaal leuk en aardig, maar als jij met je hoofd in de pannen staat en je kind is buiten, dan heb jij niet continu zicht op hem en is hij niet binnen handbereik. Veiligheid voor alles he!
    Maar als jij denkt dat zo'n tuigje dan uitkomst biedt en jou dat veiliger lijkt en leuker voor je kind dan even bij je zitten in de keuken in de kinderstoel, be my geust, dat moet je helemaal zelf weten!
    Ik denk dat zo'n tuigje bedoeld is om mee te wandelen en niet om je kind aan te leggen als je aan het koken gaat bijv.
    Dat is geen veroordeling, dat is gewoon mijn idee, oke?;)

Nogmaals een winksmiley. Ik heb nu uitgelegd hoe ik het bedoel, hopelijk begrijp je het.

16. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Meike (vandaag 2 geworden) gaat op vakantie ook aan het tuigje, ik heb 4 kinderen in de leeftijd van 10 tot 3 maanden en meike is echt vingervlug, het kan haar ook niet schelen of je wel of niet in de buurt bent, ze is zo nieuwsgierig en ontdekkend! heel leuk maar ze is ook echt zo verdwenen, ik koop er nog zo'n hondenriem bij die je langer en korter kan maken met zo'n knop en ook een grondhaak. Nee ze is geen hond maar het is wel nodig. Daarbij we gaan niet alleen voor de kinderen op vakantie, we hebben zelf ook vakantie en het doel daarvan is uitrusten, ik heb een hele zware nasleep van de bevalling gehad en daarnaast me/cvs. maar ook buiten dat had ik daarvoor gekozen. heeft ook niks te maken met opvoeden, mijn oudste 2 liepen niet weg.

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik vind het niet echt een vergelijking met honden, maar het doet me eerder denken aan een geitje als je een kind aangelijnd laat spelen ;)

Maar goed, ik heb niks tegen tuigjes en looplijntjes. Ik vind ze erg handig, met Rick ook veelvuldig gebruikt omdat hij ook altijd de andere kant op wilde als ik. En zeker toen Thijs geboren was, was het extra lastig omdat je met een kinderwagen erbij toch minder wendbaar was. Ik had trouwens wel een hele leuke, van mn zus uit Amerika gekregen.

Bekijk bijlage 86754
    Maar een kind aangelijnd laten spelen zou ik niet zo snel laten doen. Vind het toch een beperking opleggen en ook niet veilig omdat het dan een lange lijn is waarin hij verstrikt zou kunnen raken. Tijdens eten koken is er ook wel een andere oplossing te verzinnen lijkt mij, hoe lang is dat nou op een dag?

18. zogelukkig

Dat zeg ik!;)

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

20. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    tja ik ga ook volgende maand op vakantie ( camping) met 2 kids.
    waarvan 1 vingervlug is!! ( de ander kruipt nog)
    maar geen haar op me hoofd wie der aan denkt om haar een tuigje aan te doen,zodat ze kan gaan zitten spelen zodat wij wat anders kunnen doen..
    ( ik neem 1 hond mee die mag aan een tuigje)

dit wisten we van te voren toen we boekten..
    we hebben een speciale kindercamping uitgekozen,zodat er veel te doen is en dat het er veilig is voor de kids..

IK vind dat als je met kids gaat kamperen dat je weet dat je de hele dag aant lopen en vangen enz bent!
    dit hoort er nou emaal bij.

een relax vakantie komt wel weer als de kids oud genoeg zijn dat ze niet meer weglopen enzz..

zeg nou zelf als de kids het naar hun zin hebben.
    hebben de ouders het toch ook naar hun zin..

dus tja jullie horen wel ik ben geen voorstander van een tuigje
    maarja dat is mijn mening!

Deel Deze Pagina