Wandelvakantie kleding

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Koraal82, 31 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Over een kleine 2 weken ga ik op wandelvakantie in Spanje. Volgens buienradar is het ongeveer 22/23 graden. Mijn voorbereiding is super slecht doordat het onduidelijk was of de vakantie door zou gaan.
    Ik heb niet eerder een wandelvakantie gedaan dus ik vroeg me af wat het makkelijkst is om overdag te dragen (wandelschoenen heb ik uiteraard). Als ik thuis ga wandelen heb ik vaak een sportlegging aan of joggingbroek maar ja dan ben ik een uurtje weg. Ik vind het ook lastig in te schatten of 23 graden korte broeken weer is of gewoon lange broek omdat het hier nu nog koud is. Ik wil deze week online wat spullen bestellen en evt van het weekend nog even naar Beversport. Ik kan van mijn zussen ook nog wat outdoor spullen lenen. En wat is nog meer handig om mee te nemen?

PS: Qua wandelen maak ik me geen zorgen het is puur dat ik ff niet goed weet wat ik qua spullen mee moet nemen.

2. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.626
    113
    Zelf zweer ik bij afritsbroeken. Niet sexy maar wel praktisch. Licht in gewicht en snel drogend. En dus makkelijk om te toveren tot korte broek. Bovenkleding laagjes maken. Shirt en softshell jas zou voor mij in 23 graden ruim voldoende zijn.

Koraal82 en Fruity90 vinden dit leuk.
  3. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.850
    4.104
    113
    Bij 23 graden zou ik zeker on korte broek en shirt lopen, omdat dat al redelijk warm is en je actief bezig bent.
    Maar in wat voor gebied zit je? Is het weer veranderlijk zoals vaak in de bergen dat het snel kan omslaan bijvoorbeeld, dan moet je wat extra's meenemen. Een afritsbroek is dan praktisch en iets van een lichtgewicht jack oid.
    En goede sokken!

Nellie4 en Koraal82 vinden dit leuk.
  4. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Ook omdat het in de ochtend misschien nog fris kan zijn:
    Shirtje (afhankelijk van hoe lang 2 of 3) en een lichte jack/jas
    Afritsbroek (ook bv handig voor lang gras of scherpere rotsen)
    Petje, zonnebril, zonnebrand
    Sokken (ook weer afhankelijk voor hoe lang, elke dag droge sokken kunnen aandoen)

Buff vind ik zelf altijd fijn. Als het heel warm is om nat te maken en dan om je nek/hoofd te hangen bijvoorbeeld. Of om je pols en dan af en toe zweet kunnen wegvegen.

Koraal82 vindt dit leuk.
  5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Afritsbroeksn heb ik vroeger veel gedragen op vakanties. Heb er nog 1 liggen dacht ik maar die zou ik nog wel bij kunnen kopen. Is inderdaad fijn als ik er een korte broek van kan maken.
    Wij zitten in Malaga en gaan daar allemaal wandelingen maken zoals bijv de caminoto del rey.

Ik kon van mijn zus wat sneldrogende shirts lenen en ze heeft nog een afritsbroek liggen. Ga dat ff passen en dat aanvullen met wat dingen die ik ga kopen. Wandelsokken ga jk ook nog halen. Thuis loop ik altijd op gewoon hema sokken maar wil heb sokken van falke gezien die ik ga halen. Zonnebril en pet vind ik nog ff belangrijk om te kopen. Zonnebril stond sowieso al op de lijst.

evaleana vindt dit leuk.
  6. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Heerlijk zo’n wandelavontuur!
    Ik ga zelf ook meerdere keren per jaar en wat ik zelf heel fijn vind zijn idd:
    Goede wandelsokken
    Sneldrogende shirts
    Een afritsbroek met wat stretch in de stof en liefst waarvan je de pijpen ook langs de lengte kan openritsen (Decathlon haal ik ze)
    Dun vestje
    Wandelrokje van Decathlon
    Buff en pet
    Softshell jas
    Regenjas die je klein op kunt vouwen
    Slippers
    Heuptasje (dan hoeft niet steeds je zware rugtas van je rug om bijv zonnenbrand te pakken)
    Grote bidons of een ‘water blaas’
    Evt wandelstokken
    Dextro energie

als je onderweg op hutten/refugios overnacht een huttenzak, microvezel handdoeken, comfortabele (yoga)broek, oordoppen

Heel veel plezier!

Nellie4, evaleana en Koraal82 vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.468
    30.879
    113
    Vrouw
    Afritsbroek als je dat lekker vind zitten (ik irriteer me altijd aan de rits).
    Anders met 23 graden een korte broek. Of 3/4 legging. Voordeel van leggings is ook dat ze licht en klein zijn om mee te nemen.
    Verder gewoon katoenen shirt en een vestje oid voor als het frisser wordt in de avond.

En goeie wandelsokken.
    En een petje of hoedje.

Koraal82 vindt dit leuk.
  8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Zorg voor hoge sokken en het liefst inderdaad een broek die je lang kan maken. In Spanje zijn de wandelpaden iets anders dan in Nederland. Regelmatig staat het wandelpad vol stekelplanten, ondoordringbare bosjes, een lading losse keien, spinnenweb van 1,5m doorsnede met een (giftige) spin van zo'n 20 cm er in, of is het helemaal niet duidelijk of en waar het pad verder gaat.
    Wij hebben ook standaard pleisters mee (en eigenlijk altijd wel nodig ivm die kl*te stekelplanten, ook anti insectenbeten zalf en zelfs zo'n pompje om gif uit je lichaam te pompen na bijvoorbeeld een steek van een wesp, beet van een spin of slang.
    En ook altijd een kleine handdoek, in Spanje vinden ze het ook regelmatig grappig om wandelpaden door het water te laten lopen. Of als het hard geregend heeft, dat het pad ineens gedeeltelijk onder water staat.
    Mocht je langs/ door dorpjes gaan, dan kan pepperspray nog wel eens handig zijn ivm loslopende waakhonden. Zelf nog nooit nodig gehad, maar ken genoeg mensen die wel blij waren dat ze het mee hadden.
    Klinkt misschien allemaal heel eng en spannend, maar dat is het absoluut niet hoor. Wel gewoon anders dan in Nederland. De kinderen gaan hier ook regelmatig mee wandelen. Gewoon lekker genieten van de ongetwijfeld prachtige landschappen die je zal gaan zien.

Koraal82 vindt dit leuk.
  9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.269
    113
    Centrum België
    Mss stom maar liever katoenen hipster onderbroeken dan n sexy tanga :oops::D. Had toen ik voor de Dodentocht (100km) de eerste training van 25km aflegde een zogenaamd kanten niemendalletje aan en dat heb ik achteraf geweten :roflmao:

owly en Koraal82 vinden dit leuk.
  10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je zou eventueel nog wat merino wollen shirts aan kunnen schaffen van de decatholon - die kun je lang dragen zonder te wassen. Wij vonden ze ook erg fijn op onze rondreis in schotland (heen met het vliegtuig, ter plekke een camper gehuurd, maar dus weinig koffers om spullen in te pakken) . Verder zou ik 3/4 nog overwogen. 23 graden overdag kan warm zijn (in de zon) maar ook fris in de ochtend. En met 3/4 zit je dan altijd goed vind ik.

Koraal82 vindt dit leuk.
  11. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Bedankt voor alle suggesties! Ik ga vrijdag naar de Bever en decathlon en ga op jacht naar wandelspullen :D

owly vindt dit leuk.
  12. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.054
    14.767
    113
    Vrouw
    Moet je wel tegen wol kunnen. Ik heb een paar merinowollen shirtjes gekocht. Ik red het niet om ze de hele dag te dragen. Ze irriteren mijn huid behoorlijk.

13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.424
    113
    Ik heb afritsbroeken, inderdaad niet sexy, wel super praktisch. Wij lopen vaak meteen ‘s ochtends vroeg, dan kan het echt nog heel fris zijn. Ik vind het zo handig om onderweg dan die onderkant eraf te ritsen.
    Verder heb ik ook merino-shirts, zowel bij kou als warmte zijn die fijn (moet je inderdaad wel tegen wol kunnen).
    Goede sokken in de wandelschoenen, goede voetverzorging ook na een dag wandelen.
    We hebben van die kleine handdoekjes die enorm goed vocht opnemen en ook weer zo droog zijn, fantastisch :)
    Oh en een pet als je bv in bossen gaat lopen, tegen teken. Ook prettig tegen felle zon.

Koraal82 vindt dit leuk.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.424
    113
    Oh en nog 1; ik loop ontzettend lekker met 1 wandelstok (zo’n inklapbare nordic walk stok), maar dat is denk ik ook omdat ik geen diepte zie. Door die stok kan ik gewoon vlotter doorlopen dan zonder.

Koraal82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina