Hoi haaksters (is dat een woord? hoe langer ik ernaar kijk hoe harder ik ga twijfelen), Ik kan een klein beetje haken, heb wel eens wat simpele dingetjes gemaakt; pannenlappen of amigurimi met alleen maar lossen en vasten. (En dan met uitgebreide beschrijvingen/patronen, echt voor beginners.) Nog nooit iets met stokjes gedaan. Nu ben ik binnenkort jarig en lijkt het me heel erg leuk om een haakpakket te vragen, ik zou dolgraag een keer zelf zo’n mooie gekleurde deken haken bijvoorbeeld. Die pakketten vind ik vaak te duur om zomaar voor mezelf te kopen. Nu vraag ik me af of jullie me aan zouden raden om eerst bijvoorbeeld een haakworkshop o.i.d. te volgen of zou ik met het ‘basisboek haken’ en wat YouTube-filmpjes ook een heel eind komen? Ik vind het zonde als het hele zooitje in de kast beland namelijk, omdat het te moeilijk is. En hebben jullie ook nog tips voor mooie gekleurde dekens/kleden om te maken. Iets showen wat je zelf hebt gemaakt, vind ik helemaal leuk! Ben benieuwd Zelf had ik deze 2 al gezien bijvoorbeeld: https://www.echtstudio.nl/catalog/product/gallery/id/12458/image/13779/ https://www.echtstudio.nl/haakpakket-ripple-deken.html
Youtube en google is echt voldoende! Zo heb ik het mezelf ook geleerd. Ga eens op facebook naar de groep Haakplein. Die patronen worden helemaal uitgelegd en op die manier kan je ook leren haken. De steken die ze noemen zoek je dan op op google. Van daaruit hebben ze nog meer facebookpagina’s van de dekens van de voorgaande jaren. Een tip: het goedkope garen van de action of zeeman haakt echt niet fijn. Ik heb altijd bij de plaatselijke hobbywinkel gehaald en het haakt zoveel beter! Je kan het 100 keer uithalen en weer opnieuw beginnen zonder problemen.
Ik zou ook geen pakket kopen. Ik ben nu weer begonnen met de cal2014 https://terraysleven.blogspot.com/2014/01/?m=0 , veel verschillende steken maar duidelijk uitgelegt vind ik
Ik heb overigens alles met behulp van internet geleerd, zou er zelf geen cursus voor volgen. Als je de basis kent (losse, vaste, stokje) kan je al zó veel maken. En termen die je niet weet heb je vaak zo gegoogled
Hier ook geleerd via YouTube. Vind het wel handig, kundig je pauzeren, terugspoelen, enz. Overigens inderdaad niet dat goedkope garen (acryl) van zeeman enzo, splijt sneller. Ik koop vaak haakkatoen bij boekenvoordeel.
Ik ben het met de rest eens dat goed garen heel belangrijk is. Verder vind ik de filmpjes van handwerkles (op youtube) super duidelijk! Ik heb het mijzelf geleerd en hoe vaker je het doet hoe beter je wordt. Ik maak nu alles wat je maar kan bedenken en heb nooit een cursud gevolgd. Overigend id het natuurlijk wel heel gezellig om een workshop te volgen.
Ik denk dat het belangrijk is wat je wilt, wil je een deken of omslagdoek of wil je beestjes (amigurumi) haken... Ik kan goed haken maar die lange lappen (dekens) ik heb er geen aanleg voor of lange adem. Sjaal is de max. Ik zou eerder geld vragen voor goede haaknaalden en goede katoen (phildar of Catania) en voor dekens is acryl lekkerder en minder zwaar, dus wibra of zeeman (of even neuzen in een crea winkel).