slaapzak bij pasgeboren baby?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door giraf, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giraf

giraf Niet meer actief

Ik vroeg me af of baby's die net geboren zijn al in een slaapzak slapen? Of is dat pas na een paar weken/maanden?
    Volgens een vriendin van mij sliep haar kindje vanaf dag 1 in een slaapzak, maar ik zie ze niet staan op mijn uitzetlijst van de thuiszorg.
    Weet iemand dit?

2. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    er zijn weinig slaapzakken te vinden in een kleine maat en je moet dan oppassen dat ze er niet in kunnen komen doordat hij te groot is.
    wij zijn het pas na 1-2 maanden gaan gebruiken, omdat ze toen niet meer onder de dekentjes bleef liggen. In het begin gaat dat prima.

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Er zijn trouwens ook kindjes die nooit in een slaapzak slapen, maar altijd onder dekentje/lakentje

4. Miran6

Miran6 Actief lid

31 jan 2010
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde de kleine ook vanaf dag 1 in een slaapzak doen. Heb verschillende maten gekocht en dacht dat maatje 60 wel voldeed. Maar gisteren kraamhulp op visite gehad en die was er nog geen voorstander van. Juist omdat ze nog zo klein zijn en er nog amper inpassen. We konden dan beter nog even wachten er mee. Misschien ligt het wel aan de mening van de kraamhulp,maar ik heb ze in ieder geval en kan het later altijd nog doen als de kleine iets groter is. Tijd zal het leren :)

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bij mij zei de kraamzorg hetzelfde. Ik heb wel 1 klein slaapzakje gekocht, maar meer voor als het straks nog lekker weer is en je 's avonds buiten de fles wil geven. Ik had het idee dat de beentjes dan zeker niet te koud kunnen worden omdat een dekentje zo'n gedoe is. Daar ga ik tenminste van uit, het is voor mij ook de eerste...

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.825
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier hebben we hem ook pas gebruikt vanaf dat ze 7 of 8 weken was, omdat ze toen niet meer onder de dekentjes bleef liggen.

Zoals ik het nu zie, zou ik het ook zeker niet vroeger doen. Het is wéér een extra gewurm met je kleintje om het er in te leggen. Aankleden is voor veel ukkies al een drama. En nu is een slaapzak vrij simpel, maar tóch weer een extra iets, als je ze anders gewoon in het bedje legt met de kleertjes aan.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Goh, ik weet het niet meer... Vanaf een week of 4? Toen paste het kleinste slaapzakje geloof ik, maar toen was hij ook al 5 kilo ;)

Ik ben een grote voorstander van slaapzakken. Mijn zoontje slaapt er nog in. In de winter heeft ie daar overheen nog wel een deken gehad, maar die trapt ie standaard van zich af. Geen succes. Bovendien heb je met slaapzakken het gezeur niet dat ze er onder kunnen komen te liggen etc. ;)

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

het wordt volgens mij afgeraden voor de eerste 3? maanden omdat ze zichzelf dan kunnen beknellen met hun armpjes in het slaapzakje of iets dergelijks.

Ik heb wel een slaapzakje van 70 cm gekocht maar ga er vanuit dat ik die pas met een paar maanden later kan gaan gebruiken

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ eylem: dat beknellen kan alleen als de slaapzak te groot is ;) Je moet gewoon een slaapzak in de juiste maat hebben.

10. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Bij ons werd het voor een pasgeboren baby ook afgeraden, omdat de armsgaten nog te groot zijn en niet goed aansluiten, waardoor de baby in de slaapzak kan verdwijnen en kan stikken. Pas als de slaapzak goed aansluit (je mag de armsgaten ook wat kleiner maken), dan zou je een slaapzakje mogen gebruiken.
    Mijn dochter heeft overigens altijd onder een deken geslapen.

11. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hema heeft slaapzakjes vanaf maat 56, die kan je in principe al vanaf dag 1 gebruiken. Heb ik tenminste hier op het forum gelezen.. zelf geen ervaring mee.

Ik heb zelf een slaapzak van 70 cm gekocht die dmv drukkertjes nog korter gemaakt kan worden. Maar Kais is nu al ruim 2 maanden en slaapt nog steeds netjes onder zn dekentje. Dus soms is een slaapzak helemaal niet nodig. En mocht het toch nodig zijn dan kun je er altijd nog eentje gaan/laten kopen!

12. Mimi85

Mimi85 Actief lid

13 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kraamzorg heeft het ook afgeraden voor in het begin. lekker strak kort opgemaakt bedje en geen slaapzakje in het begin.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dat dus! Hier nog nooit een slaapzak gebruikt :D!
    Dus ik zou zeggen nog lang niet halen, maar pas doen wanneer het nodig blijkt.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Eerste tijd is het ook niet nodig, die baby´s blijven echt wel netjes liggen. Later wel hier nodig gehad (en nu nog gewoon trouwens want dochterlief ligt altijd als een opgekruld rupsje boven in het bed)

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wij hadden (volgens mij van de Hema) een slaapzakje van katoen. Bovenaan leek het gewoon een shirtje met lange mouwen, onderaan was het dichtgeritst. Sam heeft daar van kleins af aan in geslapen.

Een slaapzak zonder mouwtjes of wat echt een groot hoofdgat boven heeft, lijkt me niet zo geschikt.

Succes!
    Josien

16. giraf

giraf Niet meer actief

Dank jullie wel meiden!

Ik laat ons kindje gewoon zonder slaapzak slapen. ik merk vanzelf wel wanneer het wel nodig is.

Deel Deze Pagina