Het zal wel aan mij liggen, maar het heeft echt even geduurd voor ik door had wat er allemaal in een babybedje hoort. Ik heb vorige week, samen met het bedje, bij Ikea een matrasbeschermer, molton, hoeslaken en tijk gekocht. Nu kwam ik uit op een heel leuk dekbedovertrek die ik mee op mijn geboortelijst wil zetten, afmeting 140x100 Een dekbed kan je niet gebruiken, dus in dat overtrek hoort een dekentje. Maar alle dekentjes zijn oftewel 100x75 (voor een wiegje) of 150x100 (voor het bedje) Ben ik nu echt zo blond, of hoe los ik dat op? Koop ik best een dekentje dat eigenlijk voor een wiegje bestemd is? Klopt het trouwens dat ik dit dan nog hoor te combineren met een slaapzakje? Ik beval begin september, en dan kan het best nog warm zijn. Maar enkel een slaapzakje gebruiken lijkt me dan weer zo weinig. Wie wil dit even voor me verduidelijken?
Ik vind in het begin een wiegdekentje + wieglakentje het fijnst, je maakt nml het bedje onder op. Anders houdt je zoveel deken over die je onder de matras moet proppen. Als ze hoger in bed komen te liggen (omdat ze groter worden) kun je kiezen voor een laken + deken of deken in een dekbedhoes of alleen een slaapzakje. Je hebt dikke slaapzakken voor de winter waar je geen deken bij hoeft te gebruiken. Je kunt ook kiezen voor een dun slaapzakje + deken. Ikea heeft eigen ideeen over maten van dekbedden en dekbedhoezen (vroeger ook met bedjes maar daar zijn ze vanaf gestapt, dat is nu normaal). Dekens en slaapzakken zou ik niet bij ikea kopen trouwens is bijna allemaal polyester i.pv. katoen! Ik zou nu nog geen slaapzak kopen want misschien blijft je kindje wel netjes liggen tot hij/zij 7 mnd is en dan is het alweer april en heb je het misschien al niet meer nodig.
Ikea is hopeloos wat maten betreft. Het makkelijkst kun je het beddengoed gewoon bij de Hema oid kopen. Een slaapzak heb je nodig vanaf het moment dat je baby te veel gaat bewegen en dan of omrolt op de buik of zo omhoog draait dat hij onder de dekentjes vandaan komt. Tot die tijd lekker strak instoppen (voelt veilig voor de baby, is ie gewend uit de buik). En als je straks een slaapzak nodig heb zou ik er eentje aanbevelen die te lang is, dan kun je die aan de onderkant instoppen zodat je baby onder de dekentjes blijft liggen (en niet dwars in bed op het hoofdeind wakker wordt oid ). Dus even afwachten hoe groot je uk tegen die tijd is.
ik heb bij colin ook dekbedovertrekjes (van ikea)met een deken en de deken aan de onderkant inderdaad 10 cm dubbel met een veiligheidsspeld. Maar nu ligt het gewoon tussen het matras en achterkant bedje zeg maar, dus niet onder matras. hij heeft nu overigens alleen een losse dekbedovertrek zonder deken. Ik ga bij de kleine in de wieg weer deken met losse lakentjes gebruiken en ook voor langere tijd in het ledikant, dat kan trouwens evt. ook met een dekbedovertrek he, hem als laken gebruiken en dan bovenkant met leuke print omvouwen om de deken voor zolang je nog niet de volle lengte nodig hebt van overtrek.
Ik had in het begin het bedje zo opgemaakt: Molton hoeslaken Molton onderlegger (zonder plastic/rubber zijde!) hoeslaken hydrofiel dubbelgevouwen onder hoofdje laken dekentje (dus zonder hoes) Vanaf zo'n 3 maand hebben we de hydrofiel weggelaten, omdat ons jochie ermee ging spelen. Rond de 3 maand zijn we ook een slaapzak gaan gebruiken, ons jochie ging toen echt door het bed bewegen en rollen. Toen het deken weggelaten, alleen op erg koude nachten wel erbij..
Je kunt bij kouder weer een dubbele deken (duo deken) gebruiken. Maar een slaapzakje bij de deken kan ook hoor. Wel goed kijken of het niet te warm is. Ik vind de maten ook allemaal raar en verschillend. De ene ledikantdeken heeft weer een andere maat dan de andere ledikantdeken (los van de wiegdekentjes, want die zijn weer anders). Gewoon goed kijken en iets te groot overtrek aan het einde is niet zo heel erg, die stop je gewoon in.
ook hier een a.s moeder die doos de bomen het bos af en toe niet meer ziet. er worden gewoon dekbedjes verkocht voor baby's maar deze zijn dus gevaarlijk? okee schrap dekbed.. Ik ben eind december uitgerekend, wat is dan t slimste? vind een leuke hoes om de 'dekens' wel leuk staan? Zo'n combi-deken & daaromheen de hoes? Wat heb je verder nodig voor het 'opmaken' van het bedje ? Sorry... Blond
wat die maten betreft, daarom koop ik deken+laken bijv van hetzelfde merk...omdat die dan dezelfde maat hebben.. @mommymar....er zijn super veel leuke dekentjes die je combineert met gewoon wit lakentje eronder...bijv groen hoeslaken, witte laken een een deken met groene print oid...of andersom...wit hoeslaken...gekleurd lakentje en een wit dekentje erop...enz
ik vond het ook altijd een heel gedoe om uit te vinden wat nou in welk overtrek wel en niet kan. mijn ervaring met ikea is dat ze te breed zijn, ik heb hem dus smaller gemaakt. verder heb ik zelf overtrekjes gemaakt en ik heb er een bij de zeeman en de hema gekocht die goed passen. ik heb trouwens voor het ledikant een duodeken van de prenatal. liefs doris
Ik ben dus duidelijk niet de enige die hier aardig wat vraagtekens bij heeft Als ik het goed heb kan ik dan toch best beginnen met een dekentje en een lakentje. Als laken zal ik dan toch een dekbedovertrek gebruiken, want lakentjes zie ik bij Dreambaby helemaal niet staan. Maar dat komt toch ongeveer op hetzelfde neer denk ik. Ondertussen heb ik ook op verschillende fora gelezen dat een slaapzakje zeer vaak wordt afgeraden tot en met 3 maand. Dat ga ik voorlopig nog niet aanschaffen dan. Ik vond deze wel leuk, dan doe ik daar een groen, wit of bruin dekentje bij 8) http://www.dreambaby.be/dreambaby/dbad/219533_5.jpg