Waneer beginnen met opvolgmelk?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MissyC, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze een jaar is moet ze per dag tussen de 300 en 500 cc zuivel krijgen, dat is kunstvoeding, yoghurt, kaas, melk etc. samen.

2. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Wij mochten dat ook rond die leeftijd, sopte de stukjes gewoon in halfvolle melk.
    En dat ging prima, in het begin natuurlijk maar een klein stukje.

3. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Oke, ik vond het vrij vreemd. Maar ik ben niet de enige dus. Vindt het wel een beetje een eng idee. Maar dat met melk is een goede tip.

4. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel

Ik vond het ook doodeng dus dan maar met melk, lekker zacht en zo weg te slikken :)
    Wat betreft eten, als jij het nog niet aandurft om het te doen dan ook niet doen, mijn vriend heeft onze dochter de eerste keer het brood in melk gegeven, ik durfde nog niet :)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je brood in melk doopt went een kind niet aan brood, maar aan pap.
    En het is gewoon niet nodig. Die hele nieuwe 'richtlijn' is gebaseerd op een enkel onderzoek. En dan onderzoek had het in de aanbevelingen helemaal niet over 'groente of fruit' die een kind met 4 maanden zou moeten krijgen om allergie te voorkomen, maar over KOEMELK. Maar ja, dan zou je na 4 maanden al kunnen stoppen met kunstvoeding...en raadt eens wie er dan niet blij worden?
    Internationaal gezien wordt die hele nieuwe richtlijn niet ondersteund.
    Persoonlijk zou ik mijn kind niet aan zo'n experiment blootstellen.

6. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    http://webshop.voedingscentrum.nl/pdf/D752-3.pdf

Nieuwe folder. Eerste hapjes tussen de 4 en 6 maanden en dit mag groente/ fruit zijn maar ook brood of rijst/aardappel met vlees of vis...:$

Ik heb zelf nog de oude folder gekregen en daar was advies nog vanaf 6 maanden, het mocht vanaf 4 maanden maar liever 6... En met 6 maanden mocht er broodkorst geoefend worden volgens mij... En ik kan me echt niet herinneren dat je al zo vroeg (zelfs als eerste hapje!) vlees mocht geven.... Het advies is nogal veranderd dus...

7. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dirksmama, kun jij uitleggen waarom koemelk mag vanaf 9 maanden? Mijn gevoel zegt namelijk hetzelfde. Mijn DL eet namelijk super goed dus ik heb niet het idee dat ze voedingsstoffen mist en ik had er al wel eens eerder over gelezen. Maar ik wil eigenlijk voor mezelf iets meer info voordat ik werkelijk over een paar weken haar beker melk geef...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat mocht altijd al, voordat de voedselinformatie helemaal in de klauwen van de industrie kwam!
    Vanaf 6 maanden aangezuurde zuivel, vanaf 9 maanden alle zuivel.
    Uiteindelijk, kunstvoeding is gewone koemelk waar het dierlijke vet uit gehaald is en vervangen door plantenolie, en een deel van de melksuikers zijn vervangen door gewone suiker.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit is NIET het advies in Nederland. Het advies in NL is om vanaf 11 maanden over te stappen op gewone koemelk en vanaf 9 maanden aangezuurde zuivel (yoghurt ed)

10. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Jeej ja ik heb ook nog de oude folder gekregen denk ik. Zo vroeg al brood, vlees en vis. Snap niet waarom het advies zo vaak veranderd bij de cb hier in Nederland, hoe kan dat?
    Wij wachten voorlopig nog even met hapjes.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Vlees??? Jeetje, mij is wel eens uitgelegd hoe het verteringsproces van vlees werkt.
    En dat het voor je lijf (darmen) aan te raden is om niet elke dag vlees te eten.
    Dan hebben we het over volwassenen.
    Met 4 maanden een baby al vlees geven? Darmpjes die alleen maar
    melk hebben verwerkt?
    Nee, ik zou daar inderdaad ook mee wachten,heeel apart..

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Waarom zou je sowieso zo snel beginnen? Mijn oudste kreeg met 5,5 maand een beetje broccoli en venkel. Hij heeft sowieso tot zijn tweede HA-Fv 1 gehad naast het vaste voedsel en hij heeft er absoluut geen last van een tekort aan voedingsstoffen gehad. Hij is nu 5 en een prima eter. Hij is wel zo mager als een panlat maar dat is gewoon zijn bouw.

Deel Deze Pagina