Misschien een domme vraag maar hoe weet ik waneer een poes gaat bevallen? We zijn sinds kort erachter dat onze poes wel daadwerkelijk zwanger is. En ze staat nu ook echt op knappen, harde buik, enorme tepels, de buik word alle kanten opgeschopt door haar kleintjes. Gister was ze wat onrustig. Dacht dat er misschien wat kwam maar tot op heden niks. Zijn er voortekenen bij een poes of begint het zo ineens?
Haar temperatuur stijgt, meestal verstopt ze zich. Haar vulva wordt groter en roder en ze word onrustig. Katten zijn solitair levende dieren dus het kan goed zijn dat ze zelf een nestplekje zoekt waar ze haar jongen krijgt en jij daar pas na goed zoeken achter komt. Maar het kan ook zijn dat ze in een kattenmandje gaat bevallen.
We hebben een mand klaar staan voor haar op een rustig plekje. Alleen de kids laten de deur na boven weleens open en daar verstopt ze zich dan ook. Dus moet echt even oppassen dat ze niet teveel boven komt, want stel dat ze daar gaat bevallen onder 1 van onze bedden ofzo..... bedankt voor de kenmerken!
De draagtijd is tussen de 60 en 65 dagen, dus als je de dag van bevruchting zou weten, kun je dat uitrekenen. Meestal merk je het aan het opzoeken van een stil plekje (of het mandje dat je voor haar hebt). Het handigste is om erbij te blijven, zeker een huiskat (die erg gesteld is op haar baasjes) vindt het vaak geruststellend als je in de buurt bent. Buitenkatten zijn vaak wel gesteld op privacy, omdat zij buiten ook op zichzelf aangewezen zijn. Je merkt dat de bevalling aanstaande is, als moeders begint te hijgen (hoeft niet), en het erg warm lijkt te hebben. Er komt tijdens de bevalling een vruchtzakje uit, met een kitten erin. Moeders zal proberen het vruchtzakje open te likken, dat is volledig natuurlijk en dat kun je aankijken. Mocht het niet lukken, dan is het zaak dat je dat snel voor haar doet, want het kitten krijgt immers geen lucht. Als het kitten niet direct lucht krijgt, zal moeders proberen de neusgaatjes wat te ontslijmen. Als dat niet lukt, zul je dat zelf moeten doen. Overigens lukt het moeders best vaak zelf. Het kitten zal mauwen en dat is net als bij baby's het teken dat ze zelfstandig ademhalen en klaar zijn om te drinken. Tijdens het drinken zal moeders hem schoonlikken, het is belangrijk dat het kitten de eerste dagen/weken warm blijft (net als bij baby's kunnen ze zich nog moeilijk warm houden). Veel plezier en succes!
Ohja, een bevalling van een meerling kan lang duren en er kunnen zelfs enkele uren tussen de laatste en de echt laatste zitten. Wees dus niet verrast als je terugkomt van boodschappen en er nog eentje bij ligt
Wow wat een info dank je, ben blij dat ik het hier even vraag want had echt geen flauw benul hoe en wat met poezen maar zo leer je nog wat! Over de tijd dat wist ik wel, me buurmeisje haar poes is j.l bevallen en 24uur erna kwam er nog een poesje. Deze was helaas wel overleden en was 2 koppig..... Staat er ook een bepaalde tijd voor dat het ECHT klaar moet zijn ivm gevaar voor moeder ofzo? Of maakt dat werkelijk niks uit?
Hmm, dat van die tijd weet ik ook niet. Mijn schoonmoeder is hobbyfokker van een ras, vandaar dat ik wel eens wat bevallingen heb mogen meemaken. Ik weet wel dat er ooit een poesje was die duidelijk nog weeën had, maar er kwam maar niks. Toen is schoonmoeder naar de dierenarts gegaan en bleek dat er een dood kitten vóór een levend kitten lag, dus operatief nog een levend kitten gered! Een poes heeft twee hoornen zeg maar, waarin alle kittens verdeeld zitten. Ongelijk aantal kan natuurlijk ook. Ze gaan omstebeurt naar buiten, dus eerst een kitten uit hoorn 1, dan uit hoorn 2. Het kan wel eens gebeuren dat er dan één vast zit en de rest blokkeert, dus houd haar gewoon goed in de gaten. En als je het niet vertrouwt, omdat het lang duurt of om een andere reden, bel dan de DA, want het kan dus zijn dat er anders kittens doodgaan omdat ze te lang moeten wachten zeg maar. Overigens is dit niet het normale scenario hoor, het zal vast gewoon goed gaan maar het is wel handig om te weten.
Ik zal haar goed in de gaten houden. Ben benieuwd waneer het gaat gebeuren! Hoop dat ik er dan wel bij ben om haar een beetje in de gaten te houden. Wel fijn alle info die je geeft thanks!!
Waar je vooral op moet letten is dat ze niet te lang aan het persen is zonder dat er een kitten komt.. Bij de 1e kan het wel even duren omdat alles dan opgerekt moet worden, maar bij de volgende kittens mag ze niet langer dan een uur actief persen.. Tussendoor slapen/rusten en daarna weer beginnen kan wel, maar als ze te lang bezig is kan het zijn dat het kitten klem zit, dan zou ik dus even bellen met je dierenarts.. Sowieso goed om te doen als je meer advies wil en ook als ze begonnen is, dan weten ze daar alvast van
Verleden jaar ook mijn eerste bevalling mee gemaakt van een poes. Dagenlang wachte ik erop dat het zou gaan beginnen, probeerde tekens op te vatten maar er gebeurde niks .... Mooie grote doos neer gezet waar ze rustig haar gangetje zou kunnen gaan maar madame had helemaal geen interesse .... Tot de dag van de bevalling ... ik was druk bezig, kids, mooi weer en dan ook nog visite die even kwam....opeens dacht ik van hey waar is de poes ... overal gezocht, nergens gevonden (ben helemaal gek geworden omdat ik bang was dat ze toch naar buiten ontstnapt was en daar ergens in de bosjes de kittens kreeg) tot ik in die doos keek .... Nou lekker, madame had al 2 kleintjes geworpen en ik wilde er toch zooooo graag van begin af aan bij zijn Verwachte toen hooguit nog 2 kittens omdat dit haar eerste bevalling was maar het werden er in totaal 6
Dat zie ik haar ook wel doen. Heb 3 kids dus die gaat vast de rust wel opzoeken. Hou haar dus goed in de peiling hier in huis steeds als ik haar even niet gezien heb dan kijk ik meteen waar ze is..... 6 stuks? Pff ik ben benieuwd wat zij gaat werpen. Ze is echt dik!!!!
Goed dat dit topic geopend is, ook ik heb een zwangere poes! Ze zal nu zo rond de 8 weken zwanger zijn vermoed ik. Hele harde opgezette buik, dikke tepels en ze slaapt ontzettend veel en eet heel veel. Ook is ze de laatste 2 dagen ontzettend aanhankelijk en vraagt veel aandacht. Normaliter lag ze altijd met haar broertje in haar mandje, maar die schopt ze er uit nu. Er staat op een rustig plekje in huis nu een mooie kartonnen doos met een dekentje klaar, maar mevrouw prefereert nog steeds haar stoffen mand. We wachten het af! Maar dames, fijn om dit te lezen, want zo ben ik ook wat meer voorbereid! @ TS, wat voor poes heb je? Misschien leuk om dadelijk als de poezen bevallen zijn hier wat foto's te plaatsen
Een schildpad poes ze is net 1 jaar. Wist niet dat ze zo snel al zwanger konden raken dom weet het! Maar goed het is ook niet erg. We zien wel wat er komt, kan ze helaas zelf niet allemaal houden dus ik hoop wel dat we goede baasjes voor ze gaan vinden! Ja als ze bevallen is zal ik een foto van de kittens plaatsen!! Ik vind het ook fijn dat ik het gevraagd heb nu weet ik tenminste wat ik kan verwachten......
Zielig weer een "oeps" nestje, zeker omdat ze nog zo jong is en bovendien de asiels volzitten met kittens weer. Maar goed, je zal het niet expres gedaan hebben. Houd je er rekening mee dat ze vrijwel onmiddellijk weer zwanger kan raken dus zorg dat ze na de bevalling óf binnen blijft of laat haar onmiddellijk steriliseren! Sterkte, hoop dat alles goed gaat met moeders en haar kleintjes en dat je hele lieve baasjes voor ze kan vinden.