Dalton onderwijs

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Wie heeft hier ervaring mee en wil deze delen? Wat houdt het in de praktijk in, wat is het verschil met montessori, is het voor alle kinderen geschikt, enzv?

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Mijn dochter gaat naar het Daltononderwijs en wat ik daar heel goed terug zie is het samen doen en samen leren. Kinderen helpen elkaar en zorgen voor elkaar. Daarnaast is er aandacht voor zelfstandigheid. Er zijn "taakjes" die afgewerkt moeten worden met een planbord bijvoorbeeld.

Bij montessori is het volgens mij met name gericht op het alleen leren doen. Dus ook de zelfstandigheid, maar met name het zelf doen.

Ik ervaar het daltononderwijs als positief, omdat ik het heel belangrijk vind dat kinderen (en volwassenen!) elkaar leren helpen. Waar de een goed in is en de ander minder is het samen kijken naar hoe het lukt. Is een jonger kind toe aan wat meer uitdaging, dan helpt de oudere hier ook mee (uiteraard onder toezicht). Er wordt voor elkaar gezorgd. Ook in de pauzes en met de lunch (continurooster). Wat mij met name opvalt op deze school is dat er nagenoeg geen pestgedrag is. En nog leuker vind ik een middagje stad of buurt rond; kinderen jong en oud zeggen elkaar gedag. De betrokkenheid is best groot hier. Ik hoor soms verhalen van kinderen uit groep acht die ik dus niet ken. Wat daar dan mee is, of dat er iets gebeurd is of wat dan ook. Dat vertelt mijn dochter zelf.

3. Grootsgezin

Grootsgezin Actief lid

15 jun 2014
    468
    0
    0
    Huismoeder oftewel officemanager thuis
    Roosendaal
    Hier gaan onze kinderen ook naar Dalton onderwijs. Wij zijn heel erg tevreden. Wat wij heel erg fijn vinden is dat ze direct vanaf groep 1 een takenkaart krijgen (is echt alleen om het concept te introduceren en voor de gewenning natuurlijk) hierdoor leren ze echt dat ze zelf een keuze hebben, maar dat ze dus ook zelf moeten kiezen om werkjes te maken die misschien minder leuk zijn.
    Ik vind dat kinderen op "regulier" onderwijs vaak zelf geen actie hoeven ondernemen, heel de dag wordt nauwkeurig verteld wat te doen, vervolgens verwachten we vanaf middelbaar onderwijs dat ze zelfstandig en pro actief kunnen werken.

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier zelf nog dalton onderwijs gevolgd in groep 7 of 8 ofzo. Vond het fijn omdat je leert dat je zelf kan beslissen de manier waarop je iets doet, als je t maar doet en de consequenties ervaart als je dit niet doet.

Mijn dochtertje gaat naar dezelfde school straks.

Deel Deze Pagina