Groei

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door DvS, 10 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Op 23-04-2009 ben ik op controle geweest bij de VK. Ik was toen 28 W + 6 D zwanger. Fundus hoogte 1/4 NX. Alles was perfect en ik had een voorbeeldige zwangerschap qua groei enz.
    Op 02-05-2009 hebben we een 3D-echo gehad. Ook alles perfect, beentjes waren iets korter in verhouding maar dat kon altijd. Uitgerekende datum volgens echo: 15-07-2009 (is eigenlijk 10-07-2009) dus ook niks om me druk om te maken.
    Gister ben ik van de trap gevallen (30 W + 1 D). Heb de klap wel opgevangen met m'n rug maar toch maar even een extra controle. Alles was goed met het kindje maar nu vond ze m'n buikje ineens aan de kleine kant. De fundus hoogte was nog steeds 1/4 NX.
    Toch voelt het alsof de baby hoger trapt en ook lijkt me buik hoger te gaan. Hoe kan dit dan? Ze bellen me nu morgen op omdat ik een echo moet maken bij de gyn. in het ZH maar het heeft me wel wat onzeker gemaakt i.v.m. de groei omdat het eerst nog voorbeeldig was... :|
    Hoop dat je me een beetje gerust kunt stellen.

2. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    ?? [-o<

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi DvS,

ik zou me niet te druk maken hoor. Het is heel goed dat er een extra echo wordt gemaakt, want een 3d echo is natuurlijk niet medisch en daar mogen geen conclusies uit worden getrokken. Maar het is even voor de zekerheid, want meten is weten. Een kindje mag 2 weken schelen van groei met het gemiddelde, maar het moet wel zijn eigen lijn groeien. Als de groei gewoon goed is, dan is het voorlopig een eenmalige echo. Mocht het toch wat afwijken krijg je na 2 weken nog een echo om te kijken of het wel 2 weken is gegroeid, al is het op zijn eigen lijn. Dat de buik niet gegroeid lijkt, is inderdaad een reden om even te checken, maar het kan ook zijn dat het kindje toevallig anders lag, meer in de breedte bv, dan lijkt de buik kleiner. Dus het hoeft echt niets te betekenen, maar het moet wel gecontroleerd worden.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina