Ik word er zo langzamerhand gefrustreerd van! Elena is inmiddels 8,5 maand., maar het eten gaat niet lekker... Vast schema aanhouden lukt maar niet. Sowieso heeft ze geen vast slaap- en eetritme, wat ik ook probeer ik krijg het er ook niet in. Ze wil niet slapen wanneer het moet, en slapen wanneer ze moet eten en eten wanneer ze moet slapen en ga zo maar door.. Inmiddels zijn we zover dat het fruit er wel in gaat. Maar brood en groente is en blijft een ramp. Ze wil sowieso geen avondeten, dat weigert ze gewoon. Heb al van alles geprobeerd, yoghurt erdoorheen, appelmoes erdoorheen, niets helpt. Nu ziet haar schema er globaal zo uit: - 8.00 fles opvolgmelk 200 cc (als ik geluk heb, drinkt ze het leeg. De helft van de keren stopt ze halverwege en weigert ze verder). - 10.30 fruitmoes (de laatste tijd krijg ik er een hele peer en kiwi in) - 12.00 brood met boter of roomkaas en 100 cc water of diksap (als ik geluk heb, gaat de helft erin.) - 14.30 pap met de lepel of fles opvolgmelk met pap 200 cc - 17.00 avondeten. Groentehapje uit pot of gewoon wat wij eten gepureerd. (Dit gaat er dus 9 van de 10 keer niet in. Als ik geluk heb, eet ze 3 of 4 eetlepels) - 19.00 fles pap 200 cc (Dit klokt ze meestal in een keer leeg) Hiernaast krijgt ze tussendoor wel stukje liga of soepstengel ofzo. Dit is een schema voor de dagen als het goed gaat. Maar 5 van de 7 dagen gaat het niet goed, en dan loopt haar hele schema in het 100 en zit ik met de handen in het haar wat ik haar wanneer moet geven, omdat ik het gevoel heb dat ze honger heeft. Als ik het schema van het CB moet geloven, krijgt ze nu dus al veel te weinig binnen... Wat moet ik hier nou mee?
Misschien moet je het idee van een schema even weg gaan laten! Gewoon haar volgen en dan kijken wanneer ze honger heeft en wanneer ze wilt slapen. Als ze dan eet en drinkt schrijf je op wat ze dan neemt, zo kan je zien of ze aan het eind van de dag genoeg binnen heeft. Misschien heb je der wat aan, sommige kindjes zijn nu eenmaal echt niet van de schema's.
Hoi, Ik zou ook proberen om het schema los te laten. Tot 1 jaar is de belangrijkste voeding melk en de rest is letterlijk BIJvoeding. Blijven aanbieden op momenten dat jij denkt dat ze honger heeft, laten slapen als jij denkt dat ze moe is. Mijn zoontje is 8 maanden en eet nu ongeveer: 's ochtends pap tussendoor fruithapje (potje of vers) paar stukjes brood of een broodkorstje melk (BV of flesje als ik werk) soms yoghurt of een danoontje warm eten (potje of vers) BV voor het slapen gaan en dan vaak 's nachts ook nog een voeding. De ene dag wil hij veel fruit, de andere dag niets. Het enige wat bij hem bijna altijd goed gaat is het warme eten. Als je kidnje verder happy is, probeer er dan niet te veel strijd van te maken. Bied het aan, wil ze niet dan niet en probeer je het de volgende dag weer. Succes! Gr. padababa
Ik zou ook even het schema loslaten. Komt vanzelf wel hoor dat eten. Heeft hier echt maanden geduurd voordat ons kindje écht at. Hij eet nu bijv. 1 boterham maar heeft het heel lang gedaan op korsten. Mischien kun je nog eens proberen om ipv gepureerd het eten gewoon in stukken te geven. Gewoon blijven aanbieden dan komt het wel.
C is ook bijna 8 maand, Het schema van C zag er 3 weken geleden net zoals bij jullie. Het eten werd bij ons ook af en toe wat rommelig (mede door tandjes). Maar het advies was om die middagfles opvolgmelk te laten vervallen en een halve naast de boterham te doen. En sindsdien gaat het ook weer beter met eten. Dus dan zit je aan 500 ml opvolgmelk, een boterham, 1 of 2 stuks fruit en zo'n 150 gr warme hap. Fruit moet je dan ook zien als tussendoortje, dus ze hoeven zich niet helemaal vol te eten. C eet nu dit: half 8 een fles opvolgmelk met bambix rond 10 uur, na zijn ochtendslaapje fruit (bv appel + peer) boterham met halve fles opvolgmelk om half 1 voor zijn slaapje, maar soms ook om 2 uur als hij eerst wil slapen rond 3/4 uur een tussendoortje (diksap/yoghurt/thee) rond half 6 warme hap tegen 8 uur nog een fles met rijstebloem.. Slapen is hier semi-regelmatig.. 's ochtends zo'n anderhalf uur na het opstaan, en dan een uurtje. Aan het begin van de middag meestal 1,5 uur. En aan het eind van de middag nog eens een uurtje. Maar de lengtes en begintijden van de middagslaapjes varieren wel behooorlijk.
Ik denk dat ze een beetje teveel achter elkaar krijgt, in de na middag dan... Om 14.30 pap of een fles en dan om 17.00 warm eten is misschien een beetje tè... En dan ook nog soepstengel of liga tussendoor... Misschien kun je haar om 14.30/15.00 een liga (of soepstengel) met thee of diksap geven ipv die fles? Dan heeft ze om 17.00 waarschijnlijk ook meer honger en heb je kans dat ze dan wel eet.. Succes! Jelle krijgt een fles van 180/6 na zijn boterham (dat is dan ipv diksap of thee) en die gaat dan wel niet altijd leeg, maar de liga gaat er wel in om 15.00 met wat thee.. En om 17.00 warm eten en een toetje en dan om 19.00 een papfles voor het naar bed gaan.
Ik zou het misschien net andersom doen, tussendoortjes nog even weg laten en de fles aanbieden om 14.30 uur. Pas als ze haar fruit en groente goed leert eten, zou ik de tussendoortjes weer gaan oppakken...
Marsab, ze kan ook zoveel melkvoeding krijgen dat ze de groente/fruit niet meer wil (omdat ze vol zit?) Wat ik begrijp, is dat ze het wel KAN eten, maar niet wil.. Dan is het een kwestie van een balans vinden tussen de melkvoedingen (500ml is advies van ons CB) en de andere voedingen..
Klopt, ik weet eigenlijk niet helemaal de regeling van FV... Dus misschien is wat jullie adviseren wel een goede oplossen ja...
precies, ze kan wel eten, maar ze wil het gewoon niet. Ik merk het gelijk; na een paar hapjes begint ze eerst te grijpen naar de lepel. Dan lacht ze nog. Maar als mama door gaat met lepels in haar mond te doen, dan gaat ze protesteren door middel van jengelen en helemaal onderuit zakken in haar stoel, zodat het onmogelijk is om haar nog iets te geven.
Ik snap die fles pap om 14.30u niet helemaal, dit is al een maaltijd op zich. Ik vind het inderdaad niet gek dat ze dan geen avondeten meer wil. Je zou na de boterham nog een klein flesje melk kunnen aanbieden en dan die pap laten vervallen. Verder zou ik 1 stuk fruit aanbieden 's morgens, dan heeft ze weer meer honger bij de lunch. Met 8,5 maanden kreeg mijn zoontje: - ontbijt van pap (200 ml opvolgmelk + bambix) - lunch: 1 boterham met beleg en flesje melk 150+5 - tussendoor: fruithap van 1 stuk fruit - avondeten: groentenhap met yoghurt erna - voor het slapen gaan een fles van 200 ml opvolgmelk Heel af en toe een rijstwafeltje of soepstengeltje tussendoor. Hopelijk heb je er wat aan.
Ik vind het persoonlijk idd behoorlijk wat, maar het is natuurlijk wel zo dan het ene kindje meer nodig heeft dan de andere... Gewoon eens een keer proberen zou ik zeggen, dan weet je het...
Ja ik dacht, omdat ze onderaan de groeicurve bungelt (en ze met haar 8,5 maand nog steeds in maatje 62/68 past) dat ze gewoon te weinig binnenkreeg.. Hm...
Ìk zou ook het schema wat proberen los te laten. Ze krijgt best wel veel melk zie ik. Persoonlijk zou ik haar tijdens de maaltijden van het gezin wat proberen te laten eten, en haar dan laten aangeven wat ze wil en wanneer ze genoeg heeft. Tussendoortjes zou ik achterwege laten en alleen aan het begin en einde van de dag een grote fles melk geven. Eventueel ergens midden op de dag een klein flesje melk, maar niet met pap er in.
Dan nog denk ik dat ze dan eerder in de breedte zal groeien als in de lengte Ik ben het met de andere dames eens, die fles pap 'smiddags is al een maaltijd en dan krijgt ze 2 uurtjes later alweer een maaltijd die ze op 'moet' eten terwijl ze waarschijnlijk gewoon nog vol zit. Groetjes Anita
Ozgul, ik zou die pap smiddags ook gewoon weglaten en savonds ook. 1 x pap per dag is meer dan genoeg. Ze is gewoon een kleintje waarschijnlijk...ha ha, het tegenovergestelde van Fleur dus En daarbij neemt de zuigbehoefte af op deze leeftijd dus misschien gewoon sochtends een bordje pap...vind ze misschien wel interessanter..(en hier geef ik fleur een lepel om mee te spelen want ze pakt die van mij ook af), bambix vinden ze heerlijk en dan doen wij om 10 uur fruithap, om 12:00 1 boterham met 120/4 melk uit tuitbeker, om 15:00 stukje liga of nijntjes koekje met 150 cc diksap en om 17:00 warme hap met 60 ml yoghurt en bekertje water. Nu gaat ze regelmatig om 18:30 slapen zonder laatste fles want die moet er hier af van de CB arts, maar soms nog wel 100 cc na om 19:00. Verder geen pap hoor savonds. Ze heeft vast gewoon geen honger door die papfles van smiddags. hoe beweegt ze verder? dat heeft natuurlijk ook invloed. Misschien verbrand ze gewoon minder snel of gaat ze al als een speer door de kamer? maar ja elk kindje is anders. Fleur eet echt alles en heeft nooit wat laten staan, ze vind alles prima en is nooit ziek dus hier 71 cm en 9.5 kilo ha ha...maar ze staat klaar om weg te lopen en kruipt nu bijna. Tijgert de hele kamer door...ppffff dat wordt nog wat..hi hi. Succes, M
Ozgul, Jelle heeft tot een paar weken geleden ook nog met zijn broeken in maatje 68 gezeten... Hij heeft de lengte wel, maar de breedte niet... 8050gr en 73 cm toen hij 9 maanden was. Dus echt een gespierde spijker... Wij zijn beide ook niet dik, eerder te mager (ik in elk geval wel) en op het Cb vinden ze dat hij het heel goed doet, en hij zit ook onderaan in de curve. Gewoon goed naar je kindje kijken en je vooral niet gek laten maken door het Cb..
Ozgul, Als eerste zou ik het schema idee loslaten. En dan alle tussendoortjes even laten varen.... Misschien 8.00 pap geven en dan 10.30 fruit, 12.00 brood, 14.30 flesje (150 ofzo) en dan warm eten om 17.00 en 19.00 laatste flesje (150). Dit is wat Merel krijgt op een dag en ze doet het er heel goed op. Tussendoortjes maalt ze niet naar, ze krijgt al genoeg "gewoon" eten. Misschien dat je kindje dan beter gaat eten.... Succes ermee.