Wij laten altijd alleen voor de volwassenen betalen qua huisje en boodschappen in de supermarkt. Eten en drinken in restaurants is wel voor eigen rekening. En kindermenuutjes zijn ook niet zo duur meestal.
Als wij met vrienden gaan zijn we met zijn betalen wij 6/10. Wij zijn met zijn zessen, dat betekent dat er al 2 extra kamers bij moeten (naast de volwassenen). Het zo onlogisch zijn om een gezin van 4 dan net zo veel te laten betalen. Voor het gemak zou ik onze kinderen dus vanaf geboorte meetellen.
Als iedereen een gelijk aantal kinderen heeft is dit prima. Maar een gezin van 3 met een baby en een gezin van 6 met pubers kan je niet echt vergelijken met elkaar qua voeding en benodigde ruimte. Het is gewoon hoe de financiën zijn en hoe je hier als vriendengroep instaat.
Toch zouden wij het zo doen. Die pubers kunnen spelen met die kleintjes, hebben de volwassenen ook weer de handen meer vrij. En voor de echt kleintjes heb je ook vaak weer allerlei extra kosten van bijvoorbeeld een extra wiegje, kinderstoel, etc. En die kleintjes zijn ook heel bepalend voor de dagindeling van de rest door slaapjes, eetmomenten, vroege bedtijd. Dus samen uit, samen thuis, kosten van het huisje gewoon delen door het aantal gezinnen. Horeca doen we dan vaak wel wat meer op basis van gebruik, maar vaak ook zelfs dat niet. Ook niet met pubers (waar hier in het voorbeeld ook geen sprake van is). Zoals ik al zei, zo zouden wij het doen.
Ja ik zou het een beetje aan de situatie vinden liggen. Maar goed ik ben nog nooit met meerdere gezinnen op vakantie geweest.
Wij tellen alle kinderen ouder dan 3 mee als we de accommodatiekosten van de vriendenweekend berekenen. Dan is het lekker duidelijk voor iedereen. Met eten en drinken nemen we zo nauw, iedereen neemt iets mee (worden lijstjes vantevoren gemaakt), er wordt echt niet berekend wie wat kwijt was.
Wij gaan elk jaar met 3 gezinnen op vakantie maar dat zijn geheel vergelijkbare gezinnen, allemaal 2 kinderen en in dezelfde leeftijd (max 1 jaar verschil). Dus wordt alles door 3 gedeeld. Met een aantal kleintjes in ongeveer dezelfde leeftijd kun je bijna geen onderscheid maken volgens mij (2,3,4 jaar.... waar trek je dan de grens?) en dan zou ik het op aantal doen ofzo. Of voor de volwassenen iets meer rekenen dan voor de kinderen, maar wél alle kinderen meetellen. Je huurt ook een accommodatie per persoon toch.
volgens mij is het bij veel parken zo dat je met bijvoorbeeld 5 personen in een 4 persoons huisje mag als het kind onder de 3 is, misschien komt het daar vandaan.
Uiteindelijk allemaal weer goed gekomen. Het gezin met 3 kinderen, heeft aangegeven dat het verschil idd te hoog is vergeleken met het gezin met 1 kind van 2 jaar. Nu berekening per persoon (dus ook aantal kinderen) gemaakt.