Het is weer zover. Al 2,5 maand slaapt ons meisje niet meer door... ik wordt er wanhopig van. Honger is het niet, ze is gewoon klaar wakker. Als ze overdag nou veel sliep, begreep ik het, maar ze heeft overdag maar 1 uur geslapen... Ze is heel streverig en daarmee actief de hele dag, willen kruipen, lopen, kastjes opentrekken, oftewel: ontdekken in het huis. Ik snap dat ze daar misschien snachts last van kan hebben... maar het duurt al zo lang... We legden haar wel eens tussen ons in, dan viel ze vlot in slaap en dan legde ik haar weer terug. Maar het is al 2 keer gebeurd dat ze de hele nacht tussen ons in lag en dat wil ik niet. Nu is ze ook weer wakker, en niks mee te beginnen. Beetje water drinken wil ze niet, tussen ons in liggen wil ze niet.Net met haar in het donker op de bank gezeten, maar ook niet goed. Elk lampje in de kamer ziet ze (telefoon, dvd) en dat prikkelt haar. Ik heb haar terug in bed gelegd en ze huilt nog steeds (10 min nu)... Het lijkt wel of het steeds moeilijker wordt. Als ik haar nu weer terug leg in haar eigen bed, nadat ze even bij ons heeft geslapen, wordt ze heel snel weer wakker en huilt weer... Is dit normaal? IK ga er 's nachts bijna aan onderdoor, ik ben zo wanhopig. Ik hoor vaak, laat maar huilen. Doe ik heus ook wel even, maar ik vind wel dat er grenzen zijn. En bovendien, als zij zo actief is en wil spelen op haar manier, dan begint ze in bed te kruipen en dan hoor je dat ze steeds met haar hoofd tegen het schot aan stoot. Dan kun je zo'n meisje toch niet door laten gaan? Morgenvroeg naar de huisarts omdat we vermoeden dat ze heel misschien oorontsteking heeft (krabt vaak 's nachts haar ene oor open, verder niet ziek ofzo). Maar begin december is ze in het ziekenhuis hier al eens op nagekeken en toen was het niet zo. Stel dat dat niet zo is, is het dan normaal dat zo'n meisje 's nachts ook altijd wakker is? Gaat dit over? Is er iets wat ik niet goed doe waardoor het beter kan worden? Wie weet het of herkent dit?
Ow ja, jullie gaan het vast vragen: haar eerste tandje is er net een paar dagen geleden doorgekomen. Is nog maar een puntje, maar ik begreep dat de druk er dan af zou moeten zijn? En ook als ik Dentinox erop smeer, gaat haar onrust niet over. Net heeft ze een fles gehad (180 + 6) en nu is het wel klaar... Mijn man vraagt zich af of ze te weinig eten krijgt overdag... Ze krijgt 's ochtends een boterham, rond half 11 1 stuk fruit, rond 13h weer een boterham. Rond 15:00h eierkoek of soepstengel zoveel ze wil, 17:00h warm eten, net zoveel ongeveer als ik een kant en klaar potje zit, beetje yoghurt en dan om 20:00h laatste fles... In principe, op nachten als deze krijgt ze wel eens een fles 's nachts, omdat we het anders echt niet weten. Ik heb al eerder op het CB gevraagd (toen deze periode net begon) of ze misschien te weinig eten kreeg. Ze is zo actief overdag, ik kan me voorstellen dat ze veel verbruikt, zeg maar. Toen zeiden ze dat ze genoeg kreeg, gezien haar gewicht. Dat ik wel incidenteel een fles mocht geven 's nachts, maar niet elke nacht omdat ze er dan aan gaat wennen. Ik doe dat dus ook bijna nooit, met het gevolg dat ik bijna alle nachten een paar keer lang wakker ben... Met 9 maanden was ze 71 cm en 9240 gram...Juist omdat ik zelf veel te zwaar ben, ben ik misschien te bang dat zij ook teveel zal krijgen? Ik wil echt niet dat mijn meisje honger heeft, maar ik wil ook niet dat ze onnodig te veel krijgt... Ben benieuwd naar jullie reacties... Ik ga nu slapen
Je hebt zelf de oplossing al; geef een fles! Vaak is dat tijdelijk en hoeft ze hem na een paar weken niet meer.
Mijn zoon heeft ook een week of 6 zo'n periode gehad. Elke nacht klaarwakker. Laten huilen heb ik ook niet gedaan. Hoogstens 5 minuutjes en dan weer troosten. Het enige wat hielp was een flesje en dat gaf ik dan ook maar, want dat is nog altijd beter dan 2 uur met een wakker kind zitten. Nu slaapt hij al een tijd weer heerlijk door en heeft hij zelfs het uitslapen ontdekt
Als ze na een flesje drinken weer ga slapen s nachts zou ik dat gewoon geven dan heeft ze dat nu gewoon even nodig.Ze gaat als ze er aan toe is vanzelf wel weer doorslapen
evt flesje wat dunner maken als je denkt dat ze anders teveel krijgt. of de laatste fles iets groter maken of later op de avond geven, bijv. pas als je zelf gaat slapen? wat ook zou kunnen, is dat ze wat oververmoeid is doordat ze overdag weinig slaapt. dan slapen ze s nachts niet per se goed... misschien kun je haar langer laten slapen overdag, of anders meer rustmomenten op de dag inbouwen?
Mijn zoon heeft tot elf maand behoefte gehad aan de nachtfles. Ene keer werd hij twee keer wakker andere keer wel drie keer. De ene keer honger, andere keer niet. Ik snap je punt. Ook ik was gebroken, trok het niet meer. Maar van de één op andere dag...... Hij sliep door, as we speak, wordt hij nu net wakker! Hij slaapt van 18.45/19.00 tot 09.00/09.15 soms wel half 10! Ik heb altijd toegegeven aan zn behoefte en met hem mee gaan, vermoeien ja! Maar heb geen zin in een "strijd".
Je kunt ook proberen ipv van de fles een beetje water te geven misschien heeft ze wel een droog mondje/keeltje is ook niet fijn! Of in de laatste fles rijstebloem doen ! Geeft ook een verzadigder gevoel en kan geen kwaad. En hier ook zon mannetje gehad die rond die leeftijd veel aan het ontdekken was en veel verbruikte waardoor die dus meer nodig had ( nu nog steeds trouwens, eet me de oren van de kop af ) Toegeven aan haar behoefte en je moet er even doorheen zoals velen zeggen het gaat vanzelf weer over, maar leuk is anders! Hier wordt Jason nog 1 a 2 keer per nacht wakker maar hij is ook wel veel ziek de laatste tijd, Hopelijk wordt het snel beter weer
Ik zie de leeftijd van je kindje. En ik herken het zo! Die van mij heeft een maand of drie deze ellende gehad. Ik zat er ZO doorheen, echt niet leuk meer. Hij werd huilend wakker, maar begon meteen te lachen en kletsen als we hem oppakten. Hij wou gewoon spelen, leek het. Als ik met hem op de arm rondliep, was het helemaal prima. Was hij gezellig aan het kletsen en babbelen. Rustig aan op de bank zitten, in het donker, echt NIET! In bed leggen met zo'n bui? Vergeet het maar.. hij bleef brullen, tot hij zo overstuur was dat hij zn hele bed onderspuugde. Laten liggen was dus echt geen optie... Ik gaf hem wel eens een flesje, puur om hem tot rust te brengen. Deed dan een verdund flesje, bijvoorbeeld 120cc water met 2 scheppen voeding ofzoiets. Ik merkte dat hij steeds minder ervan ging drinken, en steeds sneller weer "moe" werd (of in elk geval vermoeidheidstekenen gaf). Bij de eerste beste geeuw of oogjes wrijven, heb ik hem meteen in bed gelegd. Dit duurde eerst zeker 1,5 tot 2 uur, later ging het sneller, na een half uur. En nu slaapt hij al 1.5 week door. Wat een zaligheid, ik weet niet wat me gebeurt! En dat terwijl hij ontzettend verkouden is... heb geduld, het gaat over! Ik heb me heel wat uren voorgehouden. "het is een faaaaaaaaaaaaaase..." ook al duurde die fase erg lang. Hoop van harte dat het nu echt over is...! Ik heb ook oorontsteking laten uitsluiten trouwens. Tandjes zullen er hier ook wel mee te maken hebben gehad, hij heeft de afgelopen 4 maanden 8 tandjes gekregen.
Ik zou proberen om overdag de kleine meer te laten slapen. Probeer 2 slaapjes erin te brengen. Ookoal leg je haar rustig in haar bedje, dan heeft ze toch minder prikkels en heb je kans dat ze snachts ook beter slaapt. Over het eten, hou een tijdelijk eet dagboekje bij. Schrijf op wat je haar aanbied aan eten en drinken en zet erin wat ze werkelijk opeet en drinkt. Ze krijg je voor jezelf en je partner goed zicht op wat ze eet en drinkt. Vaak eten ze meer dan je denkt. snachts als ze wakker word, kun je gewoon een flesje geven. Sommige periodes hebben ze dat gewoon nodig.
Hoeveel melk krijgt ze overdag? Zie in je schema maar 1 fles 's avonds? Ik denk dat het inderdaad een fase is en dat je er even doorheen moet. Mocht ze tussen jullie in wel slapen dan zou ik dat gewoon doen, lijkt me prettiger dan de hele nacht wakker zijn, is voor haar ook beter om te slapen. Verder vind ik niet dat ze heel veel eet. Mijn dochter is 9,5 maand en is ook ontzettend actief. Dit eet zij weg op een dag: Ontbijt met 180/6 en 4 volle scheppen pap Tussendoor 2 stuks fruit Lunch 1,5 boterham en fles 150/5 Tussendoor rijstewafel, soepstengels of tomaatjes (verschilt per dag) Warm eten, echt wel een flink bord Fles 180/6 Het verschilt natuurlijk erg wat een kind nodig heeft en neemt, maar aangezien je dochter zo actief is, heeft ze misschien wel behoefte aan meer.
Ik denk ook echt dat het honger is. Er zijn fases dat ze 's nachts weer een flesje nodig hebben, dat kan zo weer over zijn. En ik vind ook niet dat je dochter overdreven veel eet. Mijn meisje eet ongeveer hetzelfde (muv het tussendoortje om 15 uur), en krijgt dan nog borstvoeding op verzoek tussendoor (6 a 7 keer per etmaal).
pfff heeeel herkenbaar, wij zitten er midden in en wordt er stapelgek van. Sta er doordeweeks ook alleen voor. Als hij naar bed gaat slaapt hij ff, uurtje later wordt hij wakker en krijsen, krijsen. gisteren was het half 12 voor hij sliep, soms nog later. Niets,helpt, ontroostbaar is hij dan. Hij heeft overdag twee slaapjes, die soms een half uur duren, soms anderhalf. Ook krijgt hij genoeg te eten, zelfs nog 3 x melk. Ben ervan overtuigd dat hij het dan ook nog nodig heeft. Heb ook al geprobeerd te laten huilen, dan wordt t alleen maar erger en raakt ie helemaal over de toeren, zo zielig. Ik leg m meestal maar bij me neer, maar ook dat helpt laatste tijd niet meer. Dus als jullie,nog iets anders weten... tandjes heeft hij nog steeds niet en oorontsteking zie ik geen tekenen van, dan zou hij daar toch overdag ook last van moeten hebben? maar dan slaapt hij juist heel goed...zucht!!! HELP!
het eetschema: 8 uur pap 180\6 met flink wat scheppen bambix, halve boterham 10 uur slapen 11 uur/half 12 fruit half 1/1 uur fles 180/6 en boterham 2 uur slapen 3 uur/half 4 koekje/soepstengel/rijstwafel met drinken 5 uur/half 6 warme hap, goed bord vol en toetje 7 uur fles 150/5 slapen...voor zolang het duurt...
Hij krijgt 3 keer per dag een flesje? Is dat niet wat weinig voor 8 maanden? Misschien heeft hij behoefte aan 4 (kleinere) flesjes? Wil hij als hij wakker wordt ook niet drinken? Hij zit ook in de fase van verlatingsangst, dus is misschien gewoon bang. Steeds teruggaan en verzekeren dat je er bent is dan het beste, laten huilen werkt dan inderdaad averechts... Mijn dochter spookt de laatste tijd ook, maar zij wordt gewoon wakker en begint niet direct te huilen. Als ze huilt leg ik haar aan en slaapt ze zo weer verder.
nou...volgens het cb zouden we zelfs terug moeten naar 2 flesjes, volgende week wordt hij 9 maand. Het laten huilen heb ik geprobeerd, maar werkt,inderdaad averechts en ik kan het zelf ook niet aanhoren. De verlatingsangst weet ik ook en ik ga ook steeds naar hem toe, maar dat is,t lastige, de een zegt dit ded ander zegt laten huilen. Maar als ik hem bij me hou in bed is hij ook ontroostbaar!! Ik weet het echt niet meer
Bedankt voor zoveel reacties! Wat fijn om te weten dat dit ''normaal'' is. Ik denk dat we het maar een weekje moeten proberen, zodra ze echt wakker is en huilt, een extra fles (mits er 3 uur tussen zit maar dat is altijd zo, ze krijgt de laatste rond 20:00h en wordt wakker tussen 23 en 01h) stel dat ze na die fles wel door slaapt, dan moet dat het wel zijn toch? Ik zal bij houden wat ze eet. Mocht ik niet kunnen/willen wachten tot 14 febr (dan weer naar CB) dan kan ik vertellen wat ze krijgt en overleggen. Troosten in eigen bedje of aai over de bol en weer weg gaan, lees ik veel maar dat helpt hier echt niks... Ik ben echt blij dat zoveel mensen precies het zelfde doormaken, niet blij natuurlijk want leuk is het niet, maar dat het in elk geval normaal is. Overigens heeft ze geen middenoorontsteking, misschien wel buitenoorontsteking (jeuk alleen) en daar heeft ze nu druppen voor. Maar ik weet bijna zeker dat dit niet de reden van onrustig slapen is. In elk geval heel erg bedankt voor alle reacties!