sorry, weer een topic over slechte slaper, maar weet echt niet meer wat ik moet doen. mijn dochter van 17 maanden slaapt al een jaar heel slecht savonds. door ruimte gebrek ligt ze bij ons op de kamer, wat natuurlijk ook niet meewerkt. snachts word ze nog steeds iedere 3 uur wakker, en het inslapen savonds word steeds moeilijker. een paar weken geleden was het ongeveer 20-30 min voordat ze sliep, maar alleen als ik naast haar bedje zat. weglopen is uit den boze. laten huilen werkt niet, want er zit geen deur tussen de slaapkamer en de woonkamer, en ze maakt zichzelf helemaal hysterisch, gillen, krijsen, tot ze zo ver in paniek is dat slapen helemaal niet meer gaat lukken. overdag was het geen probleem, kon haar gewoon wakker in bed leggen en was stil, binnen 10 minuten sliep ze. nu, de laatste week, is het een hel. overdag wil ze ook niet meer zelf slapen, terwijl ze doodmoe is. huilen, gillen en krijsen, en als ik dan naast haar bedje ga zitten is ze binnen een minuut weg. savonds is het helemaal verschrikkelijk. wat eerst 20-30 minuten zijn, is nu ineens ruim 1.5 uur geworden, dat ik naast haar bedje moet zitten omdat ze anders niet wil slapen. ik vind het niet handig om te eten als zij wakker is, met gevolg dat ik de afgelopen week iedere dag pas om half 10 heb kunnen eten. mama in tranen, dochter aan het gillen en ik weet niet meer wat ik moet doen. heb al zo veel geprobeerd, laten huilen, juist niet laten huilen. nachtlampje aan en uit, langer wakker houden zodat ze vermoeider is. middagslaapje overslaan is geen optie omdat ze snachts ook zoveel wakker is dat ze dat echt nog nodig heeft. volgende week gaan wij verhuizen en krijgt ze eindelijk haar eigen kamer, dus hoop dat ze dan snachts minder vaak wakker word, maar hoe moet ik in hemelsnaam iedere dag 1.5 uur haar in slaap troosten als er over een paar weken nog een baby bij is? sorry voor het lange verhaal, maar weet echt neit meer wat ik moet doen nu. ben de afgelopen week iedere dag in tranen als ze moet gaan slapen, en zit er echt helemaal doorheen.
Hey meid! het is echt heftig he! en heel moeilijk vol te houden. ik heb ook een tijdje gehad dat ik niet meer wist wat doen en huilend naast mijn zoon zijn bedje zat... bij mij was het met de 8 maanden sprong. na 1 week was het gelukkig weer over. maar jij verteld dat je het al langer hebt... ik weet niet of je het al eerder geprobeerd hebt of er al eens aan gedacht hebt om het bedje op en andere plaats te zetten? bij een nicht van mij heeft dit erg geholpen en stond het bedje waarschijnlijk gewoon op een plek waar heel veel stralen samen kwamen ofzo??? (niet iedereen gelooft er in) en heb je haar een ritueel aangeleerd? eerst bedje, dan fles en dan slapen. mss kan je eens proberen om wat lavendel in eht badje te doen (dat kalmeert) suc6!!
Hai meid, Dit hebben we hier ook gehad, het leek met de 8-maandensprong te beginnen maar hield pas na twee of drie maanden op! Ik heb Mischa nooit willen laten huilen maar op het laatst was het hier het enige dat hielp. Je hebt er zo weinig aan he, maar het gaat echt over... Ik herken je gevoel, dat had ik dus ook, hoe moet dat nou met straks nog een baby! Hoe voel jij je? Want voor jou is het ook heel erg vermoeiend en ik meen me te herinneren dat jij rustig aan moest doen? Heb je iemand die je een beetje kan ontlasten? Hier heeft het voor mij veel goeds gedaan da Mischa twee dagen in de week naar de oma's ging (nog steeds). Op die dagen kan ik even schoonmaken, opruimen of als het nodig is gewoon lekker rommelen of in bed liggen.
Mijn zoon is 9mnd en bijna 3 wk. Wij zijn een maand bezig op dezelfde manier zoals jullie. En ja het breekt op! Dus laat staan dat je al een jaar bezig bent. Wat mij wel opvalt is dat jullie veel veranderingen tegemoet gaan; verhuizing en als ik het goed lees ben je zwanger. Kinderen voelen dat op hun klompen aan. Praat je er met haar over. Waarom jullie verhuizen en wanneer ed. Gaan jullie samen naar het nieuwe huis kijken en vertel je haar dan van alles? Een verhuizing neemt veel onrust mee en een plek waar je weg wilt ook. En dan veranderd mama ook nog eens voor je ogen . Jij ziet er ook als een berg tegenop en dat helpt ook niet. Dat voelen ze ook weer. Het cirkeltje is rond. Ik weet makkelijk praten van een afstand, maar wie weet kun je beginnen met erop te vertrouwen dat je in het nieuwe huis in rustiger vaarwater komt. Jouw vertrouwen geeft haar vertrouwen. Regelmaat in het nieuwe huisje zal ook weer rust brengen. En misschien is papa? veel van huis om te klussen. Vertel in het nieuwe huis wat er allemaal gedaan moet worden om een gezellig huisje voor jullie allen te maken. Ik noem maar wat dingetje die mij te binnen schieten. En even mijn respect; zwanger, een kleine met slaapmoeite en een verhuizing?! Ik hoop dat het nieuwe huisje jullie veel rust biedt!
het ritueel is hier voornamelijk, eten, sesamstraat, tanden poetsen en verhaaltje. in bad doen savonds is helaas geen optie omdat vriend savonds werkt en ik niet meer mag bukken. het bedje op een andere plaats hebben we ook geprobeerd, en werkte ook niet lijkt wel of ze gewoon bang is om alleen te zijn ofzo, terwijl ze heel goed alleen kan spelen. @mamavanmischa: helaas helemaal niemand in de buurt die kan helpen. de oppas woont aan de andere kant van nl, en hoe goed ze ook zijn voor haar, het lijkt mij niet dat het gaat werken om haar gewoon zo lang wakker te houden dat ze uiteindelijk op schoot in slaap valt. verder heeft vriend de laatste tijd extreem veel avonddiensten, dus die weet nog niet eens hoe erg ze is veranderd de afgelopen week. t enige wat hij zegt is dat ze maar een week moet gaan logeren, maar dat is voor mij ook geen optie, het is toch geen parttime-kind? en steeds maar tegen mij zeggen dat het allemaal wel mee valt en ik het er alleen maar moeilijk mee heb omdat ik zwanger ben. zijn werkdag is van 12 tot 21.30, maar ik ben er sochtends om 8 uur uit, en hij ziet niet dat ik tot 21.00 bezig ben om haar in slaap te krijgen.
Wat een herkenning zeg! Mijn zoontje is wel wat jonger, ruim 14mnd, maar hier hetzelfde 'drama' al vanaf dat hij 4 maanden oud is! Alles heb ik ook al geprobeerd, niets helpt.. Elke dag lig ik naast hem tot hij slaapt.. smiddags is dit binnen 5 min. maar savonds kan dit soms gerust een uur duren! Opzich vind ik dit niet érg, maaaaaaar hij wordt snachts ook nog gemiddeld zo'n 5 keer wakker... meestal nog vaker! Het is bij mij beter geworden nadat ik ben begonnen met accepteren... ik accepteer dat het nu zo is, als ik er echt ff helemaal doorheen zit past mijn moeder een nachtje op en dan kan ik weer ff... ik weet anders simpelweg niet meer wat te doen!
Overigens hier ook elke dag een heel ritueel, tandjes poetsen flesje maken naar boven een boekje lezen, knuffeltjes in bed stoppen en slapen maar! Ook kan mijn zoontje érg goed alleen spelen...
Owjee, ja dat vinden de oma's hier ook zo gezellig, hem op schoot laten slapen... "Hij wilde echt niet in zijn bedje." Wat rot dat je vriend niet doorheeft hoe het gaat! Natuurlijk is het extra moeilijk door je zwangerschap... Maar dat is niet het probleem natuurlijk. Hier hielp het een tijd heel goed als juist papa Mischa naar bed bracht ipv mama en toen was papa er heeeeel snel achter hoe pittig het is Ook 's nachts moest hij er opeens uit want als ik ging begon Mischa nog harder te brullen zodra ik me omdraaide om weg te lopen. Een week logeren lijkt mij ook niet echt helpen... Even een dagje dan kan je er weer tegen en is voor je dochter ook niet zo ingrijpend. Jammer dat ze zo ver weg wonen! Wat er hiervoor al gezegd werd over alle veranderingen zou natuurlijk ook zo kunnen zijn. Je hebt toch een poosje bedrust moeten houden en toen was je dochter inderdaad logeren toch? Misschien dat ze inderdaad iets aanvoelt en zich aan mama vastklampt... Moeilijk hoor!
Heel veel sterkte! Verder zul ja al van alles geprobeerd hebben, dus mijn tips zullen weinig bijdragen. Bij ons werkt op een gegeven moment een fles snachts het beste en als ze dan nog een keer wakker werd, laten huilen... Zo heb ik me door een heel jaar heen geworsteld... Dat ze aanvoelt dat jij het niet meer trekt, sterkt haar in haar gedrag. En ze voelt natuurlijk ook aan dat er een verandering aankomt. Ik denk als je straks bent verhuisd, dat je haar het beste gelijk op dr kamertje moet laten slapen, en er niet meer bij gaan zitten en toch proberen te laten huilen... Dat moet ze toch wennen aan dr nieuwe kamertje en dan went ze er gelijk aan dat mama niet meer bij haar komt zitten... Ik hoop voor je dat er een oplossing voor zal komen.
Ik heb hier ook slaapproblemen (gehad) met Thijmen. Hij wilde ook niet alleen gaan slapen en had hele rituelen waaraan wij moesten voldoen. Als het anders ging was het krijsen. Ik heb toen ook het CB ingeschakeld omdat ik echt de wanhoop nabij was. De belangrijkste tips waren: - wees de hele dag duidelijk naar je kind, als je kindje geen keus heeft in iets dan moet je ook geen vraag stellen maar dan zeg je wat er gaat gebeuren; - houd een vaste dagindeling aan zodat duidelijk is wat wanneer gaat gebeuren; - gebruik voor het slapen steeds hetzelfde ritueel, bijvoorbeeld badderen, voorlezen, tanden poesten, liedje, slapen; - en dan komt het moeilijke (althans ik vond het moeilijk), je moet dan aangeven dat het tijd is om te slapen en dat je zo nog even komt kijken. Dan wacht je dus even (ik houd het niet zo lang vol) en dan ga je weer kijken en zeg je eventueel weer dat het tijd is om te slapen en dat je zo weer komt kijken etc tot ze slaapt. Bij Thijmen is een extra probleem dat hij een peuterbedje heeft dus ik kom meestal niet eens meer toe aan zo komen kijken. Ik moet hem binnen 20 seconden weer in zijn bed leggen en dan weer en weer etc. - het volgende punt is dat je de methode die je kiest minstens 1 tot 2 weken moet volhouden. Het kan zijn dat je eerder al resultaat ziet, maar het kan ook langer duren. Het belangrijkste is dat je niet te veel dingen achter elkaar probeert. Bij Thijmen merkte ik na een paar dagen al echt verbetering en nu zijn we meestal na max een half uur weer beneden. Misschien kun je hier mee beginnen als je in je nieuwe huis zit, dan is het meteen duidelijk hoe het werkt in haar nieuwe kamer. Misschien kun je dan ook samen een nachtlampje uitzoeken enzo. Heel veel sterkte, hoop dat het je helpt om te weten dat je niet de enige bent met dit probleem en dat er echt oplossingen zijn! ps: kan je vriend niet tijdelijk andere diensten krijgen?
Hoi, wat herkenbaar en dat er meer mensen zijn zo...pff opluchting (ben niet de enigste). Onze zoon is ook 17 maanden en hetzelfde verhaal...niet in eigen kamer en bed willen slapen, komt nog een keer of drie per nacht.. Zijn net verhuisd en heeft in de tijdelijk woning een maand bij ons geslapen terwijl hij net lekker ging na al een jaar struggelen en nu wil hij ook niet meer in eigen kamer/bed. Zitten er soms 1.5 uur bij en zo vliegen de avonden voorbij. Heb twee weken vakantie achter de ru nu na verhuizing en ben kapot!!! Meer moe dan ik werk bijna zeg wat een gedoe. Net weer om 11.45 op bed gelegd en 30 minuten later beneden...leek lang maar toen ik op de klok zag 30 min dacht ik wow...12.20 nog maar! Best erg toch?! Geef toe dat we m best verwend hebben en hij het eerste jaar bij ons op de kamer heeft geslapen. Maar dit had ik niet verwacht..en ook de oppasoma's doen m niet in zn eigen bed sals wij zeggen dat hij het thuis niet wilt nen we erbij gaan liggen op ons bed bijv doen ze het ook ... "lekker knus' tja heb ik niets aan. Dus vanaf komende week krijgen ook zij de opdracht m op eigen bedje te leggen en naast te gaan zitten anders komt t nooit goed. Ook ga ik per 01.02 een dag extra werken en omdat hij enigst kleinkind is (en ook omdat hij te erg verwend wordt door die oma's0 gaat hiju naar een opvang om lekker met andere kindjes te spelen. Hij is al twee keer wezen proefdraaien een halve dag maar maandag moet hij een hele dag en dus ook slapen...hoe zal dat gaan??? Ik ben zo benieuwd en hoop dat t goedkomt... Sterkte allemaal en hoop dat we snel een goede nachtrust krijgen!
Hoi, Mijn zoontje is 21 maanden en slapen is hier ook een drama. Het inslapen gaat op zich wel goed, hij gaat rond 19:00 naar bed en ligt vaak nog te kletsen tot half 8 of iets langer, maar hij wordt ergens tussen 02:00 en 04:00 wakker en slaapt dan absoluut niet meer tot 's ochtends vroeg. En hij slaapt overdag ook niet veel,1 slaapje van max. 2 uur. Ik haal hem 's nachts niet uit bed. Ik controleer of hij een vieze luier heeft, hij krijgt een slokje water, muziekje aan en ik ga terug naar mijn eigen bed.Tegenwoordig doe ik een oordopje in, zodat ik zelf nog wel wat slaap anders hou ik het overdag met twee kleintjes ook niet vol. Als hij echt hard gaat huilen hoor ik hem dwars door het oordopje heen ook wel, maar meestal ligt hij uren lang heel luidruchtig te spelen. Mijn ervaring is dat het echt een fase is, de oudste had het ook en net toen ik de wanhoop nabij was ging het opeens beter... Maar Miffy, ik snap het het in jouw situatie echt loodzwaar is. Is het bijv. een optie dat ze 1 of 2 nachtjes even logeert bij bv opa en oma? Dat geeft jou even kans om bij te tanken. En dat maakt het echt geen parttime kind hoor, jij moet ook goed uitgerust zijn voor de bevalling straks. Sterkte, Josie
blijkbaar heeft vriend geregeld dat ze vanaf morgen t/m vrijdag weer naar haar opa gaat. ben aan de ene kant heel pissig dat hij niet heeft overlegd, maar stiekem weet ik ook wel dat het beter is. (al hoeft hij dat nog even niet te weten, ben te druk bezig met boos zijn.) ga alleen wel even laten merken dat ze wel gewoon in haar eigen bed moet slapen, op een normale tijd, anders komt het nooit meer goed.. wat zou het toch fijn zijn als ze volgende week terug komt en slaapt
rust maar even goed uit! En niet te lang boos blijven op vriend, het is erg goed bedoeld groetjes, Josie
Ha mede-miffy Probeer je energie nu niet te verspillen met boos zijn... investeer even in bijtanken voor jouw en het kindje in je buik! Pittig hoor, als ik je verhaal zo lees. Ik hoop zo voor je dat je dochtertje snel weer goed slaapt! Misschien dat een andere omgeving haar ook even "reset" wat dat betreft. En jij goed aan jezelf denken!
slaapt je meisje overdag nog? en hoelaat wordt ze sochtends wakker, misschien is eerder wakker maken of de middagslaap inkorten een optie? hier heeft dat wel gewerkt. na een paar maanden pas om half 10 naar bed te kunnen en elke ochtend steeds eerder eruit, hebben we zijn slaapjes beperkt/veel overdag wakker gehouden, en hierdoor werd zijn nachtslaap veel langer. Nu gaat hij om 7 uur naar bed en slaapt tot 7 uur s ochtends Succes