Dochterlief van 21 maanden heeft zo'n 3 weken geleden gesloten dat 's avonds warm eten niet meer nodig is. Ze is nooit een geweldige eter geweest behalve met dingen die ze echt lekker vind. Maar ze eet nu zelfs de dingen niet meer die ze graag at. Ze at alleen geprakte groentes met aardappel en stamppotten. Dus qua groenten at ze broccoli, spinazie, bloemkool, boerenkool, spruitjes, zuurkool. Bonen eet ze wel zo dus witte bonen in tomatensaus en bruine bonen. Pasta at ze een hele tijd geleden erg graag maar laatste half jaar ook al niet meer. Rijst is nooit een succes geweest en eet ze alleen in de vorm van chicken tonight saté. Of nasi met satesaus haha. Soepen lust ze ook niet zo graag maar ze eet er meestal wel iets van. (Een paar happen dus) Komkommer en tomaatjes eet ze niet. Het enige wat er goed in gaat is patat, frikandellen en pizza Overdag eet ze gewoon goed. 'S ochtends pap en een mandarijn. Een tussendoortje. 2 sneetjes brood tussen de middag en nog een stuk fruit. En daarna krijgt ze niks meer tot aan het avond eten. Heel veel drinkt ze in de middag ook niet. Ik heb al van alles geprobeerd. Zelf laten eten, voeren, aan tafel, op de bank, tv aan, tv uit, geen aandacht aan geven, overdreven doen alsof het het lekkerste is op de wereld enz. Ik ben dus een beetje door mijn ideeën heen 😅 Ze heeft ook niet veel reserves en begint inmiddels een beetje af te vallen dus wil er graag iets aan doen. Iemand de gouden tip? Behalve het is een fase haha.
https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-groente-lusten-en-prima-is/ Ken je dit artikel? Helaas is het gewoon een fase. Je kunt ervoor kiezen tussendoor wat groente aan te bieden. Eventueel op een monkey platter.
Bijzonder artikel haha. Maar ik geef geen bv. Monkey platter doe ik regelmatig. Ligt altijd iets van tomaat, komkommer of paprika op maar ze eet er niks van. Wilt vaak ook niet proeven. De rest gaat wel op.
Het kan idd een fase zijn...zolang friet, frikandellen en pizza er wel in gaan is het een kwestie van dwars zijn. Ik zou als tussendoortjes overdag enkel fruit en groente geven, verder 3 hoofdmaaltijden aanbieden (en dus geen friet, pizza e.d.) en als ze niet gegeten heeft niks meer daarna. Verder zelf het goede voorbeeld geven en gezamelijk eten.
Een tussendoortje krijgt ze niet elke ochtend. Als ze het wel krijgt is het een koekje, kleine rijstwafel of een doosje rozijntjes oid. Expres na de lunch niks meer. We eten om de week friet of pizza. Vind niet dat we dat helemaal hoeven te stoppen. Ze krijgt het niet ter vervanging van zeg maar. Als ze niet wilt eten krijgt ze niks anders. Wel gewoon een toetje na. En ik eet altijd m'n bord netjes leeg 😉
Ze is meestal niet moe. Ze doet het ook als ze lang geslapen heeft of er pas laat uit is gekomen. Merk daar wel verschil in. Als ze gewoon dwars is dan draait ze weg en zegt ze nee, geeft het bord terug en gaat der eigen ding doen. Als ze moe is dan is ze heel snel overstuur. Wel vervelend dat jouw dochter met eten gaat gooien dan!
Ik lees even mee..... Zelfde verhaal met mijn zoontje van 22 maanden. Hij is inderdaad ook nooit een fantastische eter geweest, ''s ochtends en' 's middags gaat het hier ook redelijk, maar laat ook regelmatig zijn koekje staan hoor. ''s avonds is een drama... ( hier alleen friet of groente die hij vast kan pakken, boontjes, erwtjes, worteltjes ed) heel soms gewone aardappels en een klein beetje vlees... Maar meestal als ik zijn bordje voor hem zet, is het gelijk een : nee, niet eten. En schuift het zo naar achteren zonder überhaupt een hapje te proeven. Paar weken geleden at hij ineens als een bootwerker, kwam geen eind aan (heerlijk vond ik dat, hij at echt gewoon alles) maar denk dat dat een groeispurt is geweest, want is nu ook weer over. Dus helaas niet de gouden tip voor je, alleen herkenning
Ik zou een tussendoortje geven na de lunch. Naar mijn ervaring maakt het geen bal uit voor het avondeten, dat gaat ze hoe dan ook niet eten, hoeveel honger ze ook heeft. En dan zit er toch weer wat extra's in. Verder kun je niet heel veel doen, je kunt het zo leuk maken als je wilt maar dat helpt allemaal niks. Sorry. Wij deden in die tijd op zondag pannenkoeken lunch, dat wilde altijd wel en dat zet lekker aan.
Het is inderdaad een fase en het is even uitvogelen wat voor jullie en je kind het beste werkt en wat bij jullie past. Hier is het eten wat de pot schaft, eet je niet, krijg je niks anders. Maar wij eten wel elke week bijna patat en ik ga daar niet mee stoppen omdat zoontje in zo'n fase zit. Toetje gaven wij tot 2 jaar wel altijd gewoon na de maaltijd, maar rond die leeftijd begon hij dat door te krijgen en schoof bij voorbaat z'n bord al aan de kant en vroeg gelijk om een toetje. Hier geld vanaf die tijd dat hij 2 happen moet hebben geproefd voor hij een toetje krijgt, dat had hij heel snel door en daardoor is hij ook weer beter gaan eten. Het is inderdaad gewoon dwars zijn en doordat hij moest proeven kreeg hij ook weer door dat wat op z'n bord lag gewoon lekker was en at 4-5 van de 7 avonden dan als nog gewoon z'n bord leeg. Nu bijna een jaar verder eet hij bijna alles weer, sommige dingen, zoals boontjes bijv. eet hij nog steeds niet, vind hij gewoon echt niet lekker en dat vind ik ook geen probleem, ik lust ook niet alles. Afleiding werkt hier wel goed om ongemerkt wat naar binnen te kunnen schuiven, bijv. met een boekje. Wij hebben nu altijd de AH folder op tafel liggen, benoemen we wat er allemaal in staat of hij zoekt het op en ongemerkt eet hij dan toch wat. Wil hij namelijk echt niet eten, omdat hij geen trek heeft of het niet lekker vind, dan werkt dat boekje ook niet.
Vervelend he Debor. Wilt ie ook geen bloemkool en broccoli? Kan ie ook vastpakken. Of stukjes courgette. Zohra, ja pannenkoeken gaan er hier ook wel in haha. Ik maak doordeweeks nog wel eens banaanpannekoekjes. Vind ze ook altijd heerlijk. Olifantje, wat grappig bedacht van de folder. Zal is proberen of afleiden werkt. Nog niet geprobeerd eigenlijk. Dat van het toetje doet ze trouwens ook wel eens! Bors wegschuiven en een toetje vragen.
Hier dezelfde leeftijd, en mijn dochter weigert ook bijna alle groenten (behalve champignons). Wel eet ze kale pasta, rijst en couscous, dus ze schuift hier heel wat naar binnen. Overdag trouwens ook, mijn dochter redt het echt niet van de lunch tot het avondeten. Maar ik heb hier hongerlapjes, ben ik zelf ook. Bij mijn dochter kun je het ook echt merken als ze groeit, want dan wil ze de hele dag door eten, ze heeft ook geen reserves, dus niet vreemd. Ik zou in ieder geval 's middags een tussendoortje gaan geven, ook omdat je zegt dat ze het eten eigenlijk wel kan gebruiken. Ik hoorde laatst trouwens een hele goede tip qua tussendoortjes, net zelf gehaald. Diepvrieserwtjes/tuinboontjes/andere peulvruchten, gewoon een handje een paar minuutjes koken en dan als tussendoortje serveren. Zoontje van degene van wie ik de tip had, is even oud en eet ook slecht avondeten, maar een bakje peulvruchten als snack dus mooi wel . Ik hoop dat dat ook voor mijn dochter geldt .
Erwten, tuinbonen, sperziebonen enz eet ze ook niet 🙄 Wel super als dat zou werken! Heb nog wel erwtjes in de vriezer dus ga het wel even proberen vanmiddag maar denk dat het een dikke nee word haha.
Een beruchte fase ... Houd er ook rekening mee dat peutertjes dit vrij lang kunnen volhouden, het is vaak geen kwestie van een paar maanden. Loslaten/accepteren heeft hier toch altijd nog het beste gewerkt. Mijn oudste heeft het flink gehad (wellicht ook door zijn autisme), maar is heel geleidelijk wel weer gaan eten, tegen de tijd dat hij 5 jaar was echt geen enkel probleem meer. Mijn middelste hield te veel van eten denk ik , die heeft het maar in korte periodes gedaan, meeste dagen goed blijven eten. Mijn jongste heeft ook een dik half jaar geweigerd en is toen schoorvoetend af en toe weer gaan eten. Inmiddels bijna 4 jaar en eet nu ook eigenlijk wel iedere dag weer. Hier doet rauwkost het overigens best goed vanaf een jaar of 2,5. Komkommer, paprika, augurk, wortel. Blijkbaar voelt het anders als je het als tussendoortje aanbiedt in plaats van aan tafel .
Ja hetgeen waar ik over val is dat ze begint af te vallen. En met maar 8,5kg mag ze eigenlijk niet afvallen. Net de erwtjes op tafel gezet....👎 Nog niet eens geproefd.
Pizza is helemaal niet zo ongezond, als je het zelf maakt. Ik zou het wekelijks op het menu zetten. En zelf frietjes maken van zoete aardappel (bataat) is ook erg lekker, net als gebakken/geroosterde wortel. Misschien eet ze dat ook wel?
Zoete aardappel eet ze niet 😒 En geroosterde groente ook niet. Is echt dramatisch. Ik maak af en toe zelf pizza maar heb daar echt niet elke week zin in. En ze wilt alleen maar margerita pizza dus echt veel groente eet ze dan ook niet. Zijn allemaal echt goede ideeën maar ze pikt gewoon niks.
Oei dat is inderdaad best licht, snap dat je het graag anders ziet. Ons dochtertje is 20 maanden en weegt 11,5 kg met 83 cm. Ook hier zitten we in de fase dat ze niet geweldig eet maar de dagen dat ze op het KDV is (we wonen in Duitsland) weet ik gelukkig dat ze daar smiddags wel goed warm eet dus ik maak me er niet zo druk om. Ik geef ook niks als vervanging, wel krijgt ze gewoon een toetje want ik zie dat als onderdeel van de maaltijd. En als je tussen de middag op brood iets van tomaat/komkommer doet? Eet ze dat ook niet? Hier vind ze gelukkig die kleine komkommertjes en snoeptomaatjes lekker dus die geef ik mooi als tussendoortje. Tevens gaat er hier een multivitamine tabletje in (zijn net snoepjes en zo geef ik ze ook) En als je zelf pizza maakt met als saus allemaal verse groente erdoor?? Net als lasagne met verse groente, dat werkt hier wel. Verder is het denk ik een kwestie van uitzitten en accepteren. We doen wel als ze een avond lekker heeft zitten eten aan tafel dat we haar belonen door het te benoemen, wordt ze ook weer blij van hahaha. Je kunt ook van zoete aardappels een soort patatjes maken en van pompoen, zijn toch weer groente en dan in de oven ofzo of airfryer. Nou succes in iedergeval!!
Ken wel van een zoontje van een vriend van me, die moet duidelijk alles zien op zn bord apart en absoluut niks door elkaar geprakt, dan eet ie niet. Weet niet of daar misschien wat kan zitten of dat je t al echt apart aanbiedt. Als je je erg zorgen maakt, wellicht in de middag groentesmoothies maken en feestelijk decoreren? Daar maak je dan een "speciaaltje" van, mooiste bekers ook voor papa en mama, zelf parapluutje en rietje laten uitzoeken (en uiteraard heb je de smoothie al eerder gemaakt ("omdat dat wel koel moet zijn")anders weet ze wat er in zit). Dan heb je die binnen op t moment dat ze t niet verwacht, en die paar happen in de avond die ze dan mist is voor haar gewicht op dat moment even geen probleem dan. Of een keertje goed etend vriendje/vriendinnetje, neefje/nichtje uitnodigen. Vaak willen ze toch ook niet voor elkaar onderdoen zo klein als ze zijn.
Tazzy, multivitamine heb ik nog niet eens aan gedacht 🤔 Misschien ook maar is naar kijken. Ze eet tomaat en komkommer op geen enkele manier. Met kaas ook al eens geprobeerd omdat ze kaas wel graag eet maar dan krijg ik een boze blik toegeworpen 🙄 Zoete aardappel en pompoen wilt ze ook niet. Had groentefrietjes al eens geprobeerd. Als ik pizza maak dan maak ik inderdaad alles zelf maar kan er op het moment niet echt de zin voor vinden om het te maken. Fijn dat ze bij jullie tussen de middag wel warm eet op het kdv. Scheelt toch al iets! Vero, alles los geven hebben we geprobeerd. Dan eet ze ook niks haha. Of mengt zelf alles door elkaar om het vervolgens met het puntje van de tong te proeven en dan niks meer willen. Van de smoothie is een goed idee! Ga ik eens proberen van de week.