WANHOPIG: Speen afleren bij 20 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kuki, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gooi die speen gewoon weg (of ruim 'm op als je dat een beter gevoel geeft). Blijf wat langer bij haar dan je misschien normaal doet (een paar minuutjes) en troosten. Geef haar een knuffeltje om mee te tutten). Zeg ook gewoon dat je het speentje kwijt bent

2. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Ik ben ook het afbouwen van de speen want ze leek wel echt verslaafd eraan (ook overdag). Dat gaat nu goed en krijgt hem alleen maar met dr middagslaapje (voor ons dus al een overwinning)

Na gaan we een weekend weg en dat willen we aangrijpen om hem te zijn 'vergeten' thuis. Dat ze in een andere omgeving hem afwent en er hopelijk dan thuis helemaal vanaf is.
    Heb het ook maar als tip gekregen en zal laten weten hoe het is gegaan.

Succes!

3. 078mama

078mama Niet meer actief

Volgens mij is er een oud trukje om het af te leren door het uiteinde van de speen te knippen. Zo vinden ze hem niet lekker en gooien ze hem zelf vaak weg.

En anders denk ik dat ik een weekje vrij zou nemen om overdag bij te slapen en dan maar proberen door te zetten. Ik zou het ook echt super moeilijk vinden hoor! Ik ga dit denk ik ook nog krijgen, mijn dochter is ook helemaal into haar speen.

4. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Je kan trouwens ook proberen om eerst een andere te geven, die ze niet gewend is. (die van mij heeft altijd een combi dus dan een dental geven) Die is dan minder interessant en zo gaat afbouwen gemakkelijker. (hopelijk)

5. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Kijk, als ze gewoon niet iedere nacht om haar speen kwam, mag ze hem best houden. ik heb zelfs al zitten denken om haar in het campingbedje te laten slapen, wel met haar eigen matras erin, zodat ze hem er niet uit kan gooien.

6. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Dat is mss ook wel een idee! thnx!

7. odet

odet Niet meer actief

ik heb gewoon van de ene op de andere dag de speen overdag weggelaten (ik heb het hem wel uitgelegd)
    en afgelopen nacht heeft hij hem ook niet meer gehad.
    ging meteen al goed
    succes

8. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    geef anders het speen als ze gaat slapen, dus alleen snachts en niet overdag

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je 'm persé wilt houden bij het slapen, koop dat een doekje waar je de speen aan vast kan maken (te koop bij Prenatal) of een speenknuffel (zelfde principe). Door het doekje is de kans kleiner dat ze 'm uit bed kan gooien. Wij gebruiken 'm ook en dat gaat prima. Maar hier gooit het mannetje 'm altijd uit als hij gaat slapen.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Kuki; cold turkey is echt het beste hoor: anders krijg je straks nog een keer een moment met allerlei drama's... Voor je kindje is dat ook het minst verwarrend.
    Wat ik zou doen om die week dragelijk te maken:
    * jij en je man om beurten op de bank slapen 's nachts, zodat 1 van jullie steeds goed slaapt.
    * je dochter voorbereiden op wat je gaat doen (leren slapen zonder speen) en een beloningssysteem instellen: elke keer dat ze gaat slapen zonder speen is een sticker, kadootje grabbelen, oid. Bovendien benadrukken dat ze al zo'n grote meid is en dat grote meisjes/kindjes slapen zonder speen, (kijk maar naar je grote broer). Niet de speen kwijtraken dus, maar gewoon open en eerlijk over wat je van haar wilt en hoe je dat gaat belonen, (misschien als grote beloning een dagje uit wat zij mag kiezen?)
    * evt in een andere omgeving ermee beginnen: mijn zusje heeft zonder tut leren slapen toen ze bij een vriendinnetje ging slapen en de tut vergeten was (wel iets ouder toen)
    * vrij nemen de week dat je het gaat doen, of de week vooraf, zodat je ff bij kunt slapen

Succes!

11. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik denk inderdaad dat cold turkey het beste is, maar ik denk dat ik het eerst overdag ga doen, dus de speen blijft boven. Nu krijgt ze hem ook altijd mee naar beneden en daar begin ik als eerste mee. Dus ook naar buiten zonder speen en zo. Als dat er een beetje inzit, moeten we idd die stap nemen en een week lang ervoor gaan.

Ik kan geen week vrijnemen, we hebben een aantal vakanties al geboekt, heb nog maar 3 vrije dagen over dit jaar :oops: En ik twijfel of ik juist tijdens onze vakanties ermee zou moeten beginnen.....

12. mama aes

mama aes Bekend lid

10 dec 2005
    684
    16
    18
    Ik ken je probleem helemaal.En ik lees allemaal goed bedoelde adviesen maar bij ons is het zo dat Anne gewoon wakker wordt omdat ze haar speen niet in heeft en ook al ligt hij naast haar ze roept ons dan toch op de een of andere manier vind ze hem niet.
    We hebben een maand geleden een poging gedaan om de speen weg te laten opzich ging dit heel goed we hebben haar iets later op bed gelegt zodat ze echt heel moe was en hebben gezegt dat de spenenfee haar speentje aan een klein babytje zal geven die hem echt nodig had en dat zij dan iets van de spenen fee zal krijgen(hebben een grote knuffel gekocht en die snachts bij haar in bed gelegt)
    ze was wel vroeg wakker smorgens maar was zelf heel trots ook de volgende dag ging het aardig goed. Toen werd het iets moeilijker ze werd namelijk ziek hoge koorts toen kon ik haar echt niet laten huilen omdat ze zo graag haar speen wilde.
    Ik denk dat je beter savonds kunt beginnen om de speen weg te laten en smiddags te zeggen dat dit de laatste keer met de speen is.
    Savonds zijn ze toch wat meer moe.
    ons viel het eigenlijk heel erg mee (moeten nodig weer aan de tweede poging werken) terwijl we er heel erg tegen opzagen.
    Maar kan me heel goed voorstellen dat je je kind niet zo erg laat huilen om iets wat je haar zelf hebt aangeleerd voelt heel erg dubbel.
    succes ermee hoop dat het snel lukt.

13. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik zou er een stukje afknippen, zodat de speen minder lekker wordt. Dan krijgt je dochter de kans om zelf de speen weg te gooien.

14. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Gerdien, zo herkenbaar! Ze heeft het ook naast haar liggen en dan huilt ze er nog om! Maar ik zie wel dat jouw dochter een jaartje ouder is dan de mijne en ik weet gewoon echt niet of ze wel begrijpt als ik zeg dat de speen weggaat.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Kuki: dat snapt ze wel hoor! Echt wel, ze zegt zelf misschien nog niet zoveel woordjes, maar op deze leeftijd begrijpen ze al zoveel!
    En zeker als je haar een beloning in het vooruitzicht stelt, zal ze daar wel voor werken hoor! Moet je natuurlijk wel een beloning kiezen die aansluit bji haar belevingswereld...
    Over jullie vakanties: ik zou dan geloof ik beginnen de week voordat je op vakantie gaat: als het goed is, is het tijdens de vakantie dan opgelost en kunnen jullie allemaal lekker bijkomen, :)

16. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hallo Kuki,
    Mijn oudste (inmiddels 5 jaar) heb ik het afgeleerd toen ze twee werd. Een week of twee voor haar verjaardag heb ik gezegd: wow meid, je wordt alweer twee! Dan ben je heel groot! En dan heb je je speen ook niet meer nodig. Oh waarom? was natuurlijk de vraag die ze stelde. Ik heb gezegd dat alle kindjes die twee worden geen speen meer gebruiken, want dan zijn ze groot.
    Ze geloofde het en in die twee weken hebben we het meerdere keren herhaald en het erover gehad.
    Toen ze twee werd heeft ze zelf de speen in de prullenbak gegooid. Ze keek even moeilijk en ging spelen. Die avond was het nog een minuut of 5 zeuren en toen was het over. In de weken erna heeft ze het er natuurlijk wel een aantal keer erover gehad, maar dat was zonder huilen of wat dan ook.
    Aan de ene kant dus cold turkey(van de ene op de andere dag), maar aan de andere kant wel de nodig psychische voorbereiding vooraf.

Mijn jongste komt ook nog meerdere keren per nacht voor de speen, ze is net 1 jaar. Zeker weten dat we het weer zo gaan aanpakken. Wil niet zeggen dat het bij haar ook zo goed zal gaan, want elk kind is natuurlijk weer anders.

Veel succes met welke methode je dan ook kiest!

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

He, je gaf hem toch alleen bij haar middagdutje? Nu opeens krijgt ze hem wel gewoon overdags? :(

18. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Merle, ik jouw commentaar als aanmatigend en daar heb ik geen behoefte aan. Ik vraag om advies, niet om kritiek.

Maar goed, om jou even gerust te stellen: ik had al gezegd dat ik hem overdag nu niet meer gaf, alleen bij haar middagslaapje.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja uh het kan aan mij liggen hoor, maar als je advies wil, dan moet je toch wel duidelijk zijn over je situatie. Want net zeg je dat ze hem mee naar beneden krijgt en naar buiten, of in ieder geval dat je dat niet meer wilt doen. Maar nu is het toch weer zo dat je dat al niet meer deed, dus dan is ze daar toch al aan gewend lijkt mij? Dan is de volgende stap lijkt mij dat je hem overdags ook niet meer bij haar middagslaap geeft. Want het argument dat je dan niet kunt slapen, gaat dan niet op.

Daarbij zeggen meerdere mensen dat de enige oplossing waarschijnlijk het laten huilen is, maar ik krijg niet de indruk daar je daar zin in hebt en dat je dat dus gaat doen/volhouden.

20. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    ik heb van die mondoekjes(van dat soort micofiber doekje) van prenatal eraan gemaakt gat erin en erdoor halen.en meestal 2 spene in bed kan hij er altjd eentje vinden.

Deel Deze Pagina