Rechtsbijstand verzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 19 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hebben jullie een rechtsbijstand verzekering en waarom wel/niet? En wat zijn je ervaringen ermee?

Ik zit erover te denken om er een te nemen. Omdat ik er laatst achter kwam dat ik binnenkort geen enkel recht meer heb op een bijdrage voor een advocaat. Omdat mijn inkomen gestegen is.

2. Bonna

Bonna Actief lid

2 jun 2015
    137
    13
    18
    Secretaresse
    Groningen
    Ik heb zo'n verzekering voor € 10,58 bij Univé met daarbij vrije advocaatkeuze. Ik vind het erg handig voor het geval dat er zich eens iets voordoet. Het hebben van vrije advocaatkeuze vond ik heel belangrijk. Sinds 2013 heb ik deze verzekering. Echter ik heb er tot op heden nog geen gebruik van gemaakt aangezien dat niet nodig was.

3. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ja :) ik heb hem bij Zlm met alle toevoegingen. Ik wist niet dat er ook familie recht in zat, dus dat heeft me vorig jaar 475€ gekost. Volgende keer doe ik dat dus anders xD

4. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Hier hebben we hem voor werk en verkeer en heb hem ook nodig ivm reorganisatie werk. Heb je geen rechtsbijstand kom je bij advocaat of bond uit en tja die laatste hebbennwe echt geen goede ervaring mee

5. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij hebben rechtsbijstand en al 2 keer gebruik er van gemaakt voor een arbeidskwestie en al 3 keer voor een woonkwestie. Voor ons is het dus rendabel geweest de afgelopen 9 jaar.

Ben er niet alle keren ook tevreden over geweest, maar dat terzijde

6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Wij hebben wel een rechtsbijstandverzekering. Tot nu toe alleen een aantal vragen over arbeidsrecht gesteld. Ik ben wel blij dat we het hebben voor het geval dat...

7. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Heb er een en tevreden over paar x gebruikt en vooral nu heel blij mee omdat in ben aangereden door een bestuurder in een onverzekerd voertuig.hun regelen alles

8. Sluffie

Sluffie Lid

22 mei 2015
    93
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wij hebben er wel een omdat die in een pakket verzekeringen zat. Eigenlijk nooit nodig omdat ik zelf jurist ben :D. Maar ik heb niet van ieder rechtsgebied verstand dus in die gevallen is het wel handig en dat het in sommige gevallen beter is als een ander voor en namens jiu handelt.
    Bedenk wel dat je voor sommige zaken echt een advocaat nodig hebt. Niet iedere verzekering biedt goede rechtsbijstand dus kijk ook even naar de ervaringen per verzekering.

9. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij hebben er wel een bij unive. Een keer gebruikt bij een arbeidsconflict. Ze hebben ons zelfs geholpen met vragen waar mijn vader mee zat toen hij ontslagen werd. Ondanks dat mijn ouders geen rechtsbijstand hadden. Ook zakelijk vragen die niet onder de dekking vielen. Wij zijn dus zeer tevreden!

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben hem bij de snsbank lopen. Nog nooit gebruik van hoeven te maken. Maar voor die paar euro per maand zou ik het niet laten. Wij hebben ook rechtsbijstand bij de autoverzekering in zitten. Je weet maar nooit

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Nou ik vind de rechtsbijstand niet een verzekering voor een paar euro per maand. Indien je uitgebreid bent verzekerd kost je dat al gauw tientallen euro's per maand. Ik zou dus wel goed kijken welke modules je verzekerd.

Daarbij zou ik kijken of je nu niet dubbel verzekerd bent. Indien je binnen je rechtsbijstand ook verkeer hebt toegevoegd is de rechtsbijstand bij de auto overbodig. Overigens was bij ons het onderdeel verkeer goedkoper en betere voorwaarden om bij de rechtsbijstand in te verzekeren i.p.v. apart bij de auto.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ja wij hebben er toen der tijd 1 in een pakket met inboedel, aansprakelijkheid en ongevallen gehad en toen 3 x gebruik van gemaakt. heeft toen veel geholpen.

Waar ik nu woon hebben we ook rechtsbijstand, maar familierecht omtrent echtscheiding en voogdij e.d. zijn hier uitgesloten.

13. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij betalen €18 per maand.
    Dit is dan voor 4 modules:
    Wonen-arbeid-verhaal-verkeer

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja ook wij hebben n rechtsbijstandsverzekering, mede omdat men in Duitsland nogal vlot schermt met advocaten enzo.
    De module arbeid hebben we uitgeschakeld, omdat ze me in D niet met NL arbeidsrecht kunnen helpen. daarvoor ben ik dan weer lid van een vakbond.

15. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #15 Zana28, 19 aug 2016
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
    Ik heb het 3 keer nodig gehad, maar ben niet altijd tevreden geweest.
    Eerste keer in verband met reorganisatie, toen zijn ze mijn onderlagen kwijtgeraakt die ik persoonlijk daar in de brievenbus had gedaan en hebben ze niet echt veel kunnen betekenen, omdat er al een Sociaal Plan onderhandeld was. Tweede keer hebben ze het afgekocht, ging om iets kleins met de verhuurder.
    Derde keer was weer iets met de verhuurder, deze keer in verband met huurverhoging. Volgens mij bekijkt iemand eerst waarover het gaat, dan proberen ze het af te kopen en je schadeloos te stellen ( vooral bij kleinere dingen, waar een rechtszaak niet loont), en als je alsnog door wilt zetten, gaat het pas naar iemand die er verstand van heeft. Toen heb ik vooraf een kompleet ander advies gekregen, dan wat de advocaat zei, die het uiteindelijk behandelde. Voelde mij wel genept. (Het ging ongeveer zo: "Ja, je hebt met grote waarschijnlijkheid gelijk, maar wij willen het afkopen voor x bedrag of je kunt ervoor kiezen dat er echt iemand naar het probleem kijkt, maar dan kun je later niet meer op het afkoopvoorstel ingaan". Ik ervoor gekozen dat iemand erna kijkt, en die gaaf direct aan dat de huurverhoging gewoon klopte en ik mij erbij moest neerleggen, maar niet echt onderbouwd waarom hij zo dacht. ) Of ik ben in eerste instantie slecht beraden of het probleem was voor de advocaat te klein om er energie in te steken, die ligt er natuurlijk niet van wakker of ik x of y procent huurverhoging krijg.

Vaak staat in de voorwaarden ook een drempelbedrag, bijvoorbeeld de schade moet groter dan 250 Euro zijn, dus bij kleine dingen heb je er niets aan.

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn verzekering zei dat je dan doorgestuurd word naar een Nederlandse advocaat.

Deel Deze Pagina