Borstvoeding en flesvoedingen combineren na een half jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Manna, 19 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Dag dames,

Zijn er dames die na een aantal maanden fulltime borstvoeding zijn overgegaan naar er combinatie van beide? Ik zit hier soms aan te denken maar heb eigenlijk 2 bezwaren;
    1. Ik ben bang dat mijn productie terug loopt, dat gevoel krijg ik nu al aangezien ik een stuk minder kolf dan een paar weken terug. Ook al kolfde ik niet een stuk minder dan was het toch al een angst dat het terug zou lopen
    2. Spijt, ik ben zo bang om er spijt van te krijgen, hoe ging dit bij jullie?

Voordelen wat ik zie zijn niet meer kolven op het werk (het is geen hobby van me) en misschien dat ze weer wat beter gaat slapen? Sinds een paar weken wordt ze 2x wakker en eerst sliep ze klokje rond. Het maakt me niet uit dat we eruit moeten hoor maar meer voor haar eigen rust....

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 19 nov 2016
    Laatst bewerkt: 19 nov 2016
    Hou oud is je kindje op dit moment?

3. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Een half jaar inmiddels

4. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Niemand?

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik heb geen ervaring, maar als je nu al het idee hebt dat je spijt gaat krijgen dan zou ik nog niet stoppen.
    Ik heb meerdere keren gedacht aan stoppen, maar uiteindelijk was ik er steeds nog niet klaar voor. Er kwam een punt dat ik opeens wist dat het genoeg was, toen ben ik gestopt en nooit spijt gehad.

6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Wij geven voor ze naar bed gaat een flesje kv. Dit heeft geen invloed gehad op mijn productie, want dit doen we al sinds ze 8 weken is. Nu met 7 mnd kolf ik wel eens een keer minder omdat het ook mijn hobby niet is ;) en daar merk ik ook eigenlijk niet veel van. Ook dan krijgt ze een keer kv, maar komt nog weinig voor omdat ik ook nog wat vriezer voorraad heb.

7. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    @jillz nee ik wil ook niet stoppen maar denk erover om te gaan combineren met borst en flesvoeding en ben bang dat het san stopt ;)

@leolove nu gebeurt het me inderdaad ook wel eens dat 1x kolven op het werk erbij inschiet. Misschien moet ik ipv in 1x minder kolven dat 1 dag 1x minder doen en dat in een langere periode uitbreiden naar elke werkdag 1 minder

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Je klinkt niet bepaald als iemand die wil stoppen, ik hoor je eigenlijk alleen maar zeggen dat je niet van kolven houdt en hierbij minder melk krijgt en dat je het fijn zou vinden als je kindje de nacht door zou slapen. Beter slapen op FV... zelden!! Dus daar zou ik zeker de BV niet voor opgeven. Je kunt het eens uit proberen door in avond een flesje te geven en te zien wat dit doet voor jouw kindje. Bij de mijne hielp het niets, noppes nada ;).

Ik weet niet hoe vaak je nu kolft en hoe lang je werkdag is? Als het makkelijker is, kun je een kolfbeurt laten vallen (of ze inkorten, dat is voor je productie beter!) en je tekort aan moedermelk aanvullen met FV. Ik heb bij mijn 2e dochter (lang verhaal ;)) een tijd BV en FV gecombineerd en ze heeft uiteindelijk tot 2 jaar BV gehad.

Ook dit kun je uit proberen. Als je slechts 1 voeding per dag 'vervangt' door FV, dan stort je BV-productie met 6 maanden echt niet meteen in. Mocht je wel merken dat het invloed heeft dan kun je op dat moment beslissen of je dat prima vindt (weegt het op tegen het voordeel?) of dat je het jammer vindt (en dan kun je altijd productie weer omhoog krikken door extra aan te leggen en FV af te bouwen). Het ligt ook aan hoe lang je überhaupt voor ogen had om BV te geven?

Met andere woorden, ik zou zeggen: ga lekker door met BV geven en geef dan op momenten dat het je uitkomt FV en je ziet vanzelf wel hoe het gaat lopen.

9. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ik ben een maand geleden begonnen met afbouwen, ook omdat ik 3x per dag moest kolven op mijn werk en dat vond ik ook verschrikkelijk.

Maar, ook hetzelfde als jij, ontzettend bang spijt te krijgen. Maar wist voor mezelf dat het me zoveel meer rust zou geven icm mijn werk als ik zou stoppen/afbouwen.

En nu geef ik al 2 weken lang 50/50 borst/fles. Ik kolf nog maar 1x per dag op mijn werk, en dat is goed te doen.
    En zo 50/50 bevalt me uitstekend! Ik merk (nog) niets aan mijn productie, dus ga voorlopig lekker zo door :)

Succes met het maken van je keuze!

10. Anne1977

Anne1977 Bekend lid

4 dec 2012
    709
    0
    0
    Ja hoor! Ik ben ook rond die periode voor een deel gaan afbouwen, heb het gewoon heel langzaam gedaan, uiteindelijk zat ik met een maand of 9 op 2 x bv, en dat vond ik prima! Maar je jan er natuurlijk ook meer houden. Ik denk dat het belangrijkst is dat je niet te snel afbouwt.

11. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Bedankt voor de reacties dames! Heel fijn om ervaringen te horen, helpt enorm.

Kache je hebt helemaal gelijk hoor haha😂! Ik wil ook nog niet stoppen, maar vindt het kolven op het werk verschrikkelijk. Ik reis de hele dag Vd ene naar de andere locatie en het schiet er steeds vaker bij in of ik kolf minder door de drukte/geen prettige ruimte etc. En dat geeft me dan ook juist extra stress en tegenzin.
    Ik had geen plan voor hoe lang ik borstvoeding wil geven, ik wou mezelf daarmee geen druk opleggen. Maar geniet er nog steeds van. Stoppen is voor nu absolut niet de bedoeling.

Ik heb misschien nog een tussenoplossing bedacht... vorige week heb ik ook 1x minder gekolft omdat het er bij in schoot maar had ik wel 1 hele voeding. De andere dagen 2x gekolft en net iets meer dan 1 voeding . Kolven thuis vindt ik niet zo erg dus ik wou eens kijken hoe het gaat wanneer ik op mijn vrije dagen een keer extra kolf tussendoor en dan 1x op werk minder.

Wanneer dit niet goed gaat dan kijken of ik 1 voeding voor flesvoeding kan vervangen op werkdagen. Zal dat dan eerst inderdaad een keer thuis uitproberen. Oja slapen gaaf weer iets beter en ze is ook meer te vreden nu 😊

Deel Deze Pagina