Wanneer 1e alcohol toestaan?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamafiets, 13 jan 2025.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.661
    29.767
    113
    Vrouw
    Zoon wordt binnenkort 16. En hij vind dat hij de allerstrengste ouders ooit heeft. Want AL zijn vrienden hebben weleens alcohol gedronken. En hij is de grote uitzondering die nog nooit heeft gedronken.

Ik kan heel open met hem erover praten. De gevaren kent hij. Hij weet ook dat ik wel van een wijntje of biertje houd. En hij is veel bezig met gezondheid en sport.
    Ik heb ook niet het idee dat hij ooit stiekem heeft gedronken. Of in elk geval niet meer dan een slok van een ander proeven.
    Hij weet nog niet dat ik met man erover gehad heb om vanaf 16 voor de af en toe toe te staan.

Even de realitycheck. Zijn we echt zo absurd streng?
    Van welke leeftijd zijn jullie het gaan toestaan?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.391
    13.807
    113
    Vrouw
    Tegen mijn zoon zeggen wij altijd dat hij pas vanaf zijn 18e alcohol mag. Maar... afhankelijk van zijn omgeving, zitten we zelf aan rond de 16e te denken. Echter weet zoon dit niet. ;)
    Wij willen hem dan wel eerst thuis aan alcohol laten wennen om te kijken hoe het valt. Want ik heb hem liever thuis na 1,5 biertje dronken op de bank dan ergens anders. Daarnaast is alcohol omdat het dan niet meer 'verboden' is, dan ook niet meer zo spannend, dus hopen we coma zuipen te voorkomen. Zelf was ik trouwens 13 toen ik mijn eerste bacardi breezer thuis kreeg, iets met andere tijden...
    Overigens wilde zoon met oud en nieuw een slokje champagne proeven, dat ene slokje heeft er wel voor gezorgd dat hii voorlopig nooit meer champagne wil drinken omdat het zo goor is. :roflmao:

Wat ik van kennissen met oudere kinderen hoor, is 15/16 hier in de omgeving een beetje de norm. Alhoewel ik laatst wel raar op keek toen en meisje dat net een week 15 was, 2 baco's van haar ouders kreeg.

Spectre, ClaireDeLune, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.128
    2.526
    113
    Ik werd ook 13 toen ik op m'n verjaardag m'n eerste wijntje mocht.... en stond op m'n 14e ook al aan de baco in de discotheek.... maar idd dat waren andere tijden!

Ik zou hier 16 ook een mooie leeftijd vinden, maar wellicht als het moment het toe laat en er op 14/15 al een keer zich iets voordoet zouden ze misschien van mij al wel een shandy oid mogen.... (bestaan die dingen nog? :))

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Mijn zoon was eind 16, bijna 17. Vond dat toen ok. Ben er niet heel blij mee, maar als ik naar de omgeving kijk is het idd waar dat ze nagenoeg allemaal al drinken op die leeftijd. Dus tja, boven de 16 zou ik niet aanmoedigen, maar wel redelijk ok vinden.

Youtan vindt dit leuk.
  5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.583
    1.706
    113
    Ik zeg ook altijd pas met 18 jaar. Maar ik verwacht niet dat dat gaat lukken. Ze is 17 als ze gaat studeren, dus lijkt me stug als ze dan nooit alcohol drinkt.
    Tot nu toe lijkt ze weinig interesse te tonen in alcohol. Nou drink ik ook nooit, en mijn man af en toe een biertje. Ook vriendinnen en haar vriendje drinken (nog) geen alcohol.
    Volgende maand wordt ze zestien. Op haar feest zal ik nog geen alcohol schenken aan haar en haar vrienden. De meesten zijn ook jonger. Maar verder vind ik vanaf 16 jaar wel oké geloof ik.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.865
    14.944
    113
    #6 Vero0504, 14 jan 2025
    Laatst bewerkt: 14 jan 2025
    Ja kan je nog krijgen, al is t zoeken

On topic: ik neig naar 16jr thuis af en toe.

bulakgirl vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.661
    29.767
    113
    Vrouw
    Dat is 7-up met bier toch? Maakten we vroeger zelf.

Ik lees veel wat ongeveer hetzelfde is als hier. Aanmoedigen zal ik t zeker niet. Maar straks ook niet meer tegenhouden.

Ik was ook veel jonger toen ik thuis blue curaçao in de 7-up kreeg. Denk een haar of 12? Weet t niet precies meer.
    En met 15 dronken we bij het uitgaan vooral safari-jus.
    Idd. Andere tijden.

bulakgirl vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.019
    16.372
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste leerde alcohol kennen toen die net 16 jaar was. Oudjaarsavond bij vrienden en weinig gegeten en dan alcohol drinken wanneer je niks gewend bent.
    Hem vond ik 's morgens onder de kots in zijn bed, die heeft daarna amper nog wat gedronken. Die geeft er amper om.
    De middelste begon er al stiekem mee toen ze ruim 15 jaar was, waar ik overtuigd was dat ze niks dronk, dronk ze dus wel.
    Tegenhouden lukte toch niet want in al die schuren/ hokken waar ze komen/ kwamen kan je het allemaal pakken.
    Blij was ik er niet mee maar goed ze is nu 19 jaar en drinkt nauwelijks nog alcohol.
    Haar wilde haren is ze kwijt en na 2 wijntjes vindt ze het mooi geweest.
    Ik ben nooit zo van het verbieden, ze moeten het uiteindelijk toch zelf ondervinden. Tegen een zuipvakantie zegt ze nu nog geen nee maar ook die zijn minder heftig dan een aantal jaren terug en dat geldt voor al haar vriendinnen.
    Die zijn vroeg begonnen en daarom ook iets eerder uitgeraasd.
    Een collega van mij heeft een zoon van bijna 19 jaar en die mocht ook nooit drinken en die gaat nu ieder weekend helemaal los en dan ben ik toch maar wat blij dat wij die fase alweer even hebben gehad en nooit zo van het verbieden zijn geweest en dat we ook wel zo realistisch zijn geweest om zelf ook te bedenken dat het toch niet gaat werken.
    Wel in gesprek blijven over de gevaren en de risico's maar niet van die eindeloze doodsaaie preken.

Youtan vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Maar mijn zoon weigert dus thuis elk drankje haha, dus idee thuis laten wennen gaat niet altijd op.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.330
    18.323
    113
    Vrouw
    Het is ook net de sfeer en als ze jonger zijn het stiekeme dat het zo leuk maakt.
    Niets interessant aan met uw moeder een pintje drinken :D

suus1983 vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Precies! Snap ik ook helemaal. Met oud en nieuw toen zijn beste vriend hier was ging dat biertje er wel in.

12. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Hier is de regel: pas alcohol als je 18 bent. Heel erg flauw misschien, maar zo is de regelgeving eenmaal.

Ik vind dat je een raar signaal afgeeft als ouders dat je de regelgeving in de wind slaat en zomaar ervan afwijkt (vind IK dan hè? Wat andere ouders doen moeten ze zelf weten).
    Natuurlijk ben ik niet achterlijk en zullen ze echt wel zelf gaan experimenteren, dat hoort erbij. Maar misschien doen ze het ook wel niet.

Het thuis 'leren drinken' is achterhaald. Het is juist bewezen dat kinderen die thuis leren drinken, meer alcohol drinken en slechter met alcohol om kunnen gaan.

En ik ben zelf echt niet het goede voorbeeld. Een wijntje bij het koken, heerlijk. In het weekend lekker borrelen. Maar toch: voor mijn kinderen geldt: tot hun 18e geen alcohol.

Knuffelmonster, cosdy, bunchy en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Maar het mag niet zeg je en je zegt dat ze waarschijnlijk toch wel gaan experimenteren. Dat spreekt elkaar wel een beetje tegen vind ik.

14. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Dat snap ik. Maar kinderen hebben nu eenmaal geheimen voor hun ouders (tenminste, daar ga ik van uit) dus ik ben niet zo onnozel om te roepen: mijn kinderen mogen niet drinken tot hun 18e dus ze zullen dat ook buitenhuis niet doen.
    Ik zeg natuurlijk niet tegen mijn kinderen dat ze waarschijnlijk wel zullen gaan experimenteren want dan zou ik mezelf tegenspreken.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.551
    34.930
    113
    Maar dan doe je toch eigenlijk hetzelfde als wat de rest hier doet? Alleen maak je er iets stiekems van. Niemand hier zegt het drinken aan te moedigen, maar de meesten gaan liever open in gesprek dan dat het stiekem moet gebeuren.

Zoe123, sidmick, Cornflake en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.021
    450
    83
    Vrouw
    Hier begonnen met drank toen ze net 15 was. Ze zit ook in een vriendengroep waar iedereen ouder is dus kwam er best snel mee in aanraking. Haar thuis ook laten drinken vind ik nog steeds gek ofzo. Maar binnenkort is haar 16e verjaardagsdiner en ja, daar komen dan toch wel cocktails en wijntjes bij kijken...,

17. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.734
    2.142
    113
    Jij benoemt precies wat ik ook al wilde zeggen. Ik begrijp de gedachte "anders doen ze het ergens wel stiekem" maar onderzoeken hebben anders uitgewezen. In mijn familie heerst veel verslaving en dat is iets dat ik mijn zoon nu al probeer mee te geven. En ik besef me inderdaad ook wel dat hij misschien niet (of misschien wel) naar me zal luisteren maar voor mij zal het advies altijd zijn om pas te gaan drinken met 18. Ik ga het in ieder geval nooit voor hem in huis halen.

Sado en Charmed72 vinden dit leuk.
  18. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    273
    249
    43
    Vrouw
    Hier is de regel op je 16e verjaardag. Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat realistisch is en er niet met 15 jaar af en toe al een drankje gebruikt gaat worden. Je bent er gewoon niet altijd bij. Ik heb liever dat ze met 15 een drankje drinken en daar eerlijk over zijn. Ik hou niet van gelieg en dat spastische gedoe.

Overigens moeten wij hier thuis nog steeds om gniffelen. Doen alsof je zelf ook pas met 16 mocht drinken. Kids gaan daar helemaal in mee, niet wetende dat ik met 14 al aan de breezers in de kroeg zat. Buiten alcohol om vind ik dat pubers van nu het een stuk zwaarder hebben dan toen ik puber was met alle beperkingen die er opeens zijn.

poema en bulakgirl vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.661
    29.767
    113
    Vrouw
    In theorie ben ik het met je eens. Maar ik denk dat die afspraak niet houdbaar gaat zijn hier.

Leren drinken ga ik niet aan beginnen. Wel toestaan dat hij t af en toe gaat doen. En blijven praten over de gevolgen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Uhm nee, dat zie ik anders. Waarom zou ik er niet open over in gesprek gaan? Dat is juist wat we doen. We geven ze voorlichting, ze weten waaróm die grens van 18 jaar er is.
    Misschien gaan ze het stiekem doen. Maar de kans is even groot dat ze het niet doen.

chrystel73 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina