Bij mijn dochtertje van 6 weken is sinds kort verborgen reflux vastgesteld. De eerste weken die o zo mooi moesten zijn waren werkelijk een hel. Fien huilde letterlijk de hele dag en vooral ` s nachts was het krijsen, echt door merg en been. Meestal begon dit om 21.0uur en rond 09.00uur sliep ze in. Alleen tijdens het geven van de fles was er even rust in huis. Wij dachten lang aan krampjes en ook de VK en ook het CB en VK bevestigden dit omdat Fien dan zo stijf was als een plank en maaide met haar armpjes.Fien gromt ok veel en steunt en kreunt vooral na de fles als ze in haar bedje ligt, ze is dus heel onrustig. Ikzelf heb altijd gezegd dat Fien Misselijk leek te zijn, haar tong uitstak en zure gezichten trok. Nu is er dus verborgen reflux vastgesteld door de KA. Via de huisarts hadden we zantac gekregen maar we wilden liever van de KA eerst horen hoe zij hierover dacht. Zij stelde meteen vast: verborgen reflux maar omdat Fien goed drinkt wil zijn geen medicijnen voorschrijven dus ook zantac niet (maar goed dat we nog niet zijn begonnen). Zij is voorstander van Nexium. Wij zijn nu doorgestuurd naar de fysio zodat Floor kan leren ontspannen en zich niet steeds overstrekt. Ik vraag me af wat dat voor de reflux en het krijsen doet maar dit moeten we van haar eerst afwachten en daarna wil ze eventueel pas overgaan op medicatie. Dit is allemaal 7 dagen geleden afgesproken maar drie dagen terug was Fien weer helemaal overstuur en kwam haar zuur omhoog maar ze kreeg dit niet weggeslikt waardoor ze bijna STIKTE! dit is al eerder gebeurd maar wij dachten dat dat kwam door de nutriton in haar voeding,waarmee we toen meteen zijn gestopt. we hebben de volgende dat de KA gebeld dat we met medicatie wilden beginnen maar een andere KA vertelde ons Nutrilon AR te gaan proberen dit zou naadloos aansluiten op Nutrilon hypo-allergeen. Gisteren zijn we hier mee begonnen maar vanaf de eerste fles was het drama: Fien krijste weer alles bij elkaar zo`n 1,5 uur lang. Ook bij de tweede fles was dit zo en `s avonds bij de derde fles weer hetzelfde verhaal. Wij dachten hier duidelijk krampjes in te herkennen. Gisteravond heb ik dus de nutriton voedingslijn gebeld en zij vertelde ons dat de overstap tussen de voedingen veel te groot is geweest en nooit zomaar had mogen gebeuren!!! hoe kan een KA dat dan in GODSNAAM adviseren?????? :x Nu zijn we dus vanacht gewoon weer hypoallergeen gaan geven maar voordat we die fles gaven lag Fien heel vrolijk in haar bedje te lachen (dit is nog nooit eerder gebeurd) toch hebben we om die enorme buikkrampen te voorkomen hypoallergeen gegeven en nu Ligt Fien heerlijk in de box te brabbelen en te lachen naar de mobile, ik hoop dat dit zo doorgaat....want zo hebben we haar nog nooit gezien! Waar ik nu aan twijfel is of Fien nog steeds zo veel krijst door de krampen of door de verborgen reflux en ik zou graag aan de medicatie beginnen om hierachter te komen zodat Fien eindelijk kan ontspannen en rust kan vinden. Ik ben van mening dat als Fien tijdens de medicatie nog steeds zoveel huilt je dus weet dat het krampjes zijn maar nu blijft het raden waar ze last van heeft. Wij weten niet meer wat we moeten doen dus mijn vragen zijn de volgende: Wat is de meest logische stap? Hebben jullie meer ervaring met overstappen qua voeding? Adviseren jullie om echt te starten met nexium en dit dus af te dwingen bij de Kinderarts? Opnieuw beginnen met nutriton JBPM?
jeetje wat erg voor je meisje...hier ene voorstander van medicatie bij (verborgen) reflux...het feit dat jou kindje amper kon slikken is omdat het HELSE pijn doet, haar slokdarm is enorm geirriteert....zo niet dan ontstoken.. Jbpm heeft hier eventjes geholpen, maar zoonlief kreeg heir enorme krampen + als het zuur omhoog kwam was het in dikkere vorm, waardoor ie vaak half stikte...dus gestopt.. Je kan denk ik beter met medicatie beginenn, aangezien de slokdarm moet genezen en dat kan nou eenmaal niet als er continue maagzuur wordt geproduceerd, ongeacht de verschillende voeding..melk veroorzaakt zuur...zuur gaat TIG x langs de slokdarm...brand echt heel erg( bedenk zelf maar als je btj last hebt van brandend maagzuur....en stel je voor dit elke dag en je kan alleen maar melk drinken om het te verzachten...alleen dan begint het weer van vooraf aan) Er zijn al vele topics hierover en dan lees je ook de verschillende visies van al die Kinderartsen wat betrfet soort medicijnen en om combinaties etc...ik dnek dat je zelf de keuze moet maken waar jij je goed bij voelt... Mijn zoontje krijgt zantac ( zodat het zuur DAT onstaat minder/niet zuur is) + Motilium( dit zorgt dat het maagje sneller leeg is, dus het melk DAT naar boven wilt komen heel weinig is)...kind was binnen een dag een ander kind, vrolijk, rustig kunnen slapen voelt zich kiplekker.. Mijn ka in elk geval zei dat het heel normaal is dat deze medicatie wordt voorgeschreven...dat er vele congressen en lezingen onder de medici worden gegeven en dat het op langere termijn totaal geen nadelige effecten heeft... Nexium of losec wordt ook vaak voogeschreven...dit zijn allemaal maagzuurremmers... ik zou niet weten als je geen medicatie hebt hoe de slokdarm nu moet herstellen...het spiertje/maagklepje staat nou eenmaal bij alle babies wijd en bij de ene wat wijder....tot een jaar is dit aan het ontwikkelen @krampjes...het verschil ziet er hier zo uit...na het drinken DIRECT beentjes trappelen/strekken...en persend huilen (meestal binenn een uur over) Reflux: zodra ik 'hoor" dat er een oprisping komt of na het spugen DIRECT pijnlijke gezicht en krijsend huilen, veel tongetje uitsteken( vanwege vieze smaak)...en enorme zure lucht uit mondje...(soms nog huilen 2 uur na voeding en nog opgeven van zuur)
Als je echt twijfelt of het reflux is of krampjes, zou ik om een ph metrie vragen (als het je echt niet lukt het onderscheid te zien). De medicijnen tegen reflux werken namelijk niet altijd, dus als je Nexium gaat gebruiken en het werkt niet, weet je nog niets en heb je misschien voor niets medicijnen gebruikt. Wij wisten zeker dat Lisa reflux had, dus zijn we met medicijnen begonnen (die helaas niet goed genoeg werkten). Ze zou ook nog koemelkallergie kunnen hebben, daar zou ik ook even naar vragen.
Dankjewel voor jullie reactie. Als ik dit zo lees denk ik echt dat het bij Fien een combinatie van beiden is. Net werd ik gebeld doro de nutrilonvoedingsdeskundige (erg netjes, en dat nog wel op een zondag!). Zij adviseert om nutrilon hypoallegeen te blijven gebruiken en daar de nutriton aan toe te voegen. Blijven de krampjes of krijgt ze die van de nutriton (wat volgens haar net zo goed mogelijk is al diaree) dan kunnen we omneo met nutriton gaan proberen dit is namelijk ook hypoallergeen! We gaan dit dus denk ik maar proberen.....tot zover. Ik houd jullie op de hoogte.
Stijn heeft ook reflux (tenminste hij reageert het beste op behandeling tegen reflux) Sinds hij 6 weken is, is hij erg onrustig geworden (van de ene op de andere dag) We zijn meteen actie gaan ondernemen en zijn dus bij de ka terecht gekomen. In 1e instantie zijn we op pepti gezet omdat hij ook helemaal onder de uitslag stond maar na 4 weken pepti waren we nog niet echt verder. Onze observaties nogmaals aangegeven en een radicale beslissing genomen, we zijn nl ook overgestapt op nutrilon AR en meteen zagen we verbetering, zelfs qua uitslag. 5 dagen later hadden we weer een afspraak bij de ka en hebben we er ook nog nexium bij gekregen omdat het wel hielp maar we ook nog niet echt een rustige Stijn hadden. Nu zijn we 5 dagen met de nexium bezig (wat een gevecht om dat te geven trouwens) en zien wel weer wat verbetering maar nog niet de oude Stijn.. 1 dec heb ik een belafspraak met de ka en indien nodig wordt er ook nog motilium voorgeschreven. Ik zou denk ik dus wel vragen om medicatie, werkt het niet dan kun je er ook weer mee stoppen, het is vaak ook een kwestie van uitproberen bij de kleintjes. En idd de meting die snoopy adviseert kan duidelijkheid geven zonder medicatie. Succes!
Verschrikkelijk he, je baby met zo veel pijn zien! Het klinkt allemaal behoorlijk bekend; mijn zoontje had het ook allemaal; zowel de hevige darmkrampen, het krijsen, het overstrekken en... de verborgen reflux. Dit is helaas pas bij 4,5 maand vastgesteld en toen was er al sprake van een slokdarmontsteking. Zantac (H2-receptorantagonist) is een ander soort maagzuurremmer dan Nexium (protonpompremmer). Heel erg simpel gezegd; minder sterk zeg maar. Vaak wordt eerst begonnen met de Zantac en als die na een paar weken geen effect heeft wordt Nexium voorgeschreven. Die heeft ook meer effect als er al sprake is van een ontsteking. Helaas kan een slokdarmontsteking alleen worden vastgesteld dmv een ph-metrie. Ik geef borstvoeding, maar waarom kan je niet overstappen van het ene naar het andere soort flesvoeding? Wat wel verstandig is, is vaker kleinere porties geven dan minder vaak een grote fles. Hier hielpen de fysio-oefeningen wel iets tegen het overstrekken. Babymassage daar ontspande hij ook van. Sterkte ermee!
Wat erg dat jullie zo in de onduidelijkheid zijn gelaten. Maar wat ik in jouw verhaal steeds lees is dat je graag medicatie wilt voor je meisje. Maar nexium IS ook de medicatie tegen reflux. Het is de middel die een beschermlaag aanlegt in de maag, en voorkomt dat er maagzuur ontstaat na het eten. Daarom moet je nexium altijd een kwartier vóór de fles geven, anders werkt die niet. Of wil jij zelf andere medicatie?? Elk medicijn heeft tijd nodig om echt te gaan werken. Ik lees dat ze sinds 2 dagen wel rustiger is en ligt te kletsen? Misschien dat het nu aanslaat. Mijn kindjes hebben 1 jaar lang nexium gebruikt, totdat ze over de reflux heen zijn gegroied, hier heeft dat middel echt wonderen verricht, alleen is het even volhouden totdat het begint te werken. Wij hebben ook altijd Omneo (en later Friso comfort) gegeven. Mijn zoontje had vreselijke krampen van Nutriton, en met Omneo ging het veel beter. Wat je voor de rest moet doen bij een kindje met reflux: - bedje heeel schuin zetten. Hier hielp het pas toen we onder ieder pootje 2 dikke boeken hadden gelegd; - de baby na de voeding ongeveer een half uur rechtop houden, ook 's nachts. Zodat de voeding goed zakt. - goed laten boeren, dit helpt tegen de krampjes; - ervoor zorgen dat ze 20-30min doet over de fles. Hoe langzamen het gaat hoe minder lucht ze binnen krijgt en de maag wordt dan ook gespaard. Geef je dochtertje nu de kans om te wennen aan deze veranderingen. Als over 2 weken nog geen verbetering zichtbaar is van Nexium en Omneo, zou ik weer aan de bel trekken. Heel veel succes!
Hallo, Daar ben ik dan weer! Ondertussen is er weer een heleboel gebeurd vandaar mijn late reactie. Onze Fien is 4 weken geleden begonnen met nexium, 1 zakje per dag. En wat een verschil! Nu is ze wel eens wakker zonder dat ze huilt en ze lacht nu zelfs als je haar `s morgens wakker maakt. Soms ligt ze wakker in haar bedje als ik haar ga halen en dan heb ik haar niet eens horen mopperen! Over het algemeen gaat het dus super goed en ik ben blij dat we uiteindelijk toch bij de KA om Nexium hebben gevraagd: zo blijkt maar weer: MOEDERS VERTROUW OP JE INSTICT! (en vaders ook hoor) Wat wel een probleem blijft is het omhoog komen van de voeding en het onrustige slapen van Fien. de volgorde fles-box-slapen werkt voor haar echt niet want ze kan zelf niet in slaap komen dus krijgt ze eerst haar flesje, houden we haar omhoog waardoor ze bij ons in slaap valt en leggen haar dan op bed, als ze wakker word leggen we haar in de box. dit gaat goed behalve bij de voedingen van 16uur en die van 20uur want dan gaat ze vervolgens niet slapen, wordt moe en kan vervolgens niet in slaap komen met als resultaat: een oververmoeide huilende Fien. De enige oplossing lijkt het wipstoeltje te zijn want daarin valt ze na deze voedingen wel af en toe in slaap. Maar... daar mogen ze dus niet zo lang in! We moeten dus waarschijnlijk de voeding in gaan dikken is mijn conclusie maar nutriton ofwel JBPM is dus een drama is wel gebleken bij de vorige 3 keren dat we dat hebben geprobeerd.... Toch denken we er over om het toch weer te proberen omdat dit ok geen doen is: iedere keer als Fien lacht of brabbelt komt haar voeding omhoog met als gevolg dat ze helemaal in paniek is en naar adem hapt en huilt. Nu heeft nutriton en verbetert recept en vergeleken met de oude nutriton kontert deze minder en lost beter op. Of ze daardoor minder krampjes heeft? Geen idee? We zijn nu ook een aantal weken verder dus misschien is de rijping van haar darmpjes beter en kan ze het nu wel verdragen zegt de kinderarts.... Al met al vind ik het dus heel eng om opnieuw met de nutriton te beginnen... we gebruiken nu wel Omneo voeding tegen krampjes (en deze is wat dikker) ze heeft op dit moment dus geen last van haar buikje. Mijn vraag: hebben jullie ervaring ermee dat jullie kindje het eerste gebruik last had van nutriton (krampen) en daarna niet? Zijn er andere middelen voor kinderen van 10 weken (dus jonger dan 4 maanden) om voeding in te dikken? O ja inbakeren mag niet van de KA want dat wilde ik eigenlijk doen om haar rustiger te laten slapen.
hier ook een meisje met reflux, wij geven haar enfamil dat is ook een ar voeding die is dun in de fles en word dik in de maag. alleen kunnen ze daar weer moeilijk van poepen, de ka heeft toen ook nutriton geadviseerd nou dat was echt een drama idd ook heel veel krampen en heel erg aan de diarree, nu mengen we de enfamil met standaard voeding dus 13 schepjes standaard en 17 schepjes enfamil p dag. nu gaat het wel beter het is nog niet geweldig met haar ontlasting maar ze lijkt er niet heel veel last van te hebben. succes
@ Regi; hier kreeg ze ook last van harde ontlasting van enfamile. Ik heb toen een hele tijd (dat ze enfamile kreeg) Kindicol gegeven. Dit werkte goed. @ Kersversemama: Ik lees hier verschillende ervaringen over de nieuwe nutriton. Ene baby krijgt meer last van krampen en de andere niet. Mijn ervaring is, dat mijn dochter heel goed reageerd op de nieuwe nutriton. Het spugen is verminderd, en ik gebruik de helf minder als wat ik eerst gebruikten. Ook klontert het amper tot niet (wat ik echt een ramp vond bij de andere nutriton). In belgië word vaak Gelilact gebruikt om in te dikken. Mijn KA was hier niet weg van, daar het de bloeddruk kan beïnvloeden. In nederland word het dus ook niet verkocht. Ik weet niet of je het wel via de apotheek kan bestellen, maar vermoed van niet.
Bedankt voor jullie reacties. Fien heeft eerder last van te dunne ontlasting dan te dik dus daar ben ik eigenlijk wat betreft de enfamil niet zo bang voor. Ik heb van nutrilon ook de AR geprobeerd maar dit was ook qua krampen verschrikkelijk! Hier zit namelijk ook JBPM in en daar reageerde Fien dus gewoon weer op. Ik wil niet steeds van voeding wisselen maar als de nutrion weer niet werkt gaan we toch over op de enfamil denk ik.
Enfamile is inderdaad zonder nutriton. Ik snap heel goed dat je niet continu wilt wisselen van voeding, maar dat je ook alles wilt proberen zodat ze zo min mogelijk last heeft van reflux. Ik vind het overwegen waard om het te proberen.
Hallo, Daar ben ik weer! Nutriton was opnieuw een ramp We zijn dan ook na een dag gestopt want het krijsen was echt weer niet om aan te horen. We hebben besloten voorlopig niets aan de voeding te doen en te wachten tot ze 4 maanden is en er dus andere middelen zijn om in te dikken. Bedankt voor jullie reacties, ik houd jullie op de hoogte
onze zoon van 3 maanden heeft ook een reflux en krijgt zantac. we hebben ook nexium gehad maar dit werkte totaal niet bij hem. dit verschilt dus behoorlijk per kind. ook hoe een kind reageerd bij verschillende soorten voeding blijkt verschillend. onze zoon raakte verstopt van nutrilon AR. (nutrilon AR is niet hypoallergeen dus dan zal daar de krampjes wel weg komen) wij zijn overgegaan op friso comfort en toen kon hij weer gewoon zijn ontlasting kwijt. friso comfort is bijna hetzelfde idee als nutrilon AR. zit ook JBPM door heen maar ondanks dat is het lichter verteerbaar. deze voeding is dan ook voor spugen en krampjes. -verder moesten we van zijn bedje aan 1 kant 15 cm omhoog zetten. - zorgen dat hij niet sneller als 15-20 min over zijn fles doet - rechtop houden na zijn voeding maar ook in een soort zittende houding de fles geven.(maakt het bij onze kleine erger op een vreemde manier dus leg hem juist plat en het spugen is bijna helemaal over).
waarom probeer je geen enfamil ar die gebruiken wij nu ook voor de reflux en dat gaat prima ons dochtertje kon ook niet tegen nutriton. je kunt dit op recept krijgen bij je apotheek.
Ook na 4 maanden heb je niks anders om in te dikken. Je kan inderdaad rijstebloem in de fles doen, maar na een paar minunten in de maag is het ook weer vloeibaar. Dus daar heb je niks aan.
ook hier 1 die last van reflux heeft krijgt ook nexium en werkt tot nu toe goed idd kwartiertje voor de fles geven eerst kreeg me zoontje Motilium samen met reflux maar met de Motilium ben ik na een dag gestopt dat sloeg echt niet aan kayro werd alleen maar drukker en onrustiger ervan
hoe wist jij al na 1 dag dat het aan de motilium lag?? onrustig en druk doen...? na 1 dag kan je toch niet weten dat het dat is...