Wel of niet naar de sauna?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door judith 72, 26 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. judith 72

judith 72 Lid

18 sep 2009
    10
    0
    0
    Hallo meiden (of dames, wat jullie willen)
    Ik ben bijna twaalf weken zwanger en ben tot voor een paar dagen geleden, verschrikkelijk misselijk geweest, eigenlijk al vanaf de derde week. Ik moest veel overgeven en was/ ben echt helemaal kapot. Nu heb ik veel buikpijn, of m'n darmen of m'n blaas/nieren. Vast gesteld is dat het in elk geval gelukkig niet van m'n baarmoeder af komt.
    Maar ja , lang verhaal en nu zou ik eigenlijk jullie mening/ ervaring horen over sauna bezoek...Ben er eigenlijk wel aan toe dus! Ik ga al zo'n jaar of wat vrij regelmatig dus het is niet nieuw voor me, alleen tijdens de zwangerschap heb ik het nog niet gedaan.
    Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Judith

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    vanaf je 2e trimester (met 13 weken) mag je weer naar de sauna. Het kan wel zijn dat je er nu anders op reageert dan je gewend bent. Is even uitproberen.

3. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik ben met 16 weken geweest, heerlijk! Ik kon het heel goed uithouden in de sauna. Infrarood-sauna en zuurstof-sauna mag niet in als je zwanger bent en ook niet in de dompelbaden.
    Had ook nog een gezichtsbehandeling en massage genomen, ik heb heerlijk genoten.

4. judith 72

judith 72 Lid

18 sep 2009
    10
    0
    0
    nou Thnx!
    Wel jammer van het dompelbad want dat vind ik altijd heerlijk...hoe koel je dan goed af? de douche is toch net zo koud?
    En waarom mag je niet in de infrarood sauna?
    Wel lekker dat het gewoon kan!

Groetjes, Judith

5. Martine75

Martine75 Lid

15 sep 2009
    13
    0
    0
    lelystad
    haai.

ondaks de rest ben ik niet eens.
    ik zou dus niet gaan. de bedoeling is dat het vruchtwater op een graad of 37.2 blijft.
    als je naar de sauna gaat kom je er boven.
    zelfde reactie dus als je koorts zou hebben of zou zonnen.
    ik raad het je echt af.

x

6. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Ik ben met 16 weken naar de sauna geweest. Het was heerlijk en ik heb nergens last van gehad. Mijn verloskundige vond het geen probleem, zolang ik maar naar mijn lichaam luisterde.
    Koelen deed ik eerst een poos buiten en daarna voeten, polsen en nek afspoelen. Dat mag niet te abrupt gaan.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    @martine, gelukkig is je lichaam heel goed in staat om je op temperatuur te houden. Ik ben nog geen verloskundige of gyn tegengekomen die daarop tegen was... Je moet alleen goed naar je lichaam kijken en luisteren. Je merkt vanzelf wel waar je wel en niet goed tegen kan. Bovendien, als je er goed van ontspant is dat beter dan dat je niet kan ontspannen omdat je niet naar de sauna kan!

8. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    @Huismus waarom gaat het afkoelen te abrupt in het dompelbad? Je komt ook vrij abrupt de warmte in, in de sauna toch?
    En zo'n "kiepemmer" met koud water, dat zou ook niet mogen? Vind ik juist zo lekker :)

Ik ga over 3 weken een dag naar de sauna, vandaar.
    Weet iemand hoe het met lichaamspakkingen zit? Dat gaan we ook doen en ik zou niet weten waarom niet, maar misschien weet iemand anders dat wel :D

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    @AnnaMica: Dat weet ik eigenlijk niet meer precies, volgens mij om de kans op infectie.. ik heb geluisterd naar wat ze mij bij Elysium hebben geadviseerd. Zij vertelden dat ik niet in het dompelbad mocht, wel de douche of neveltuin.
    Volgens mij is vooral de kans op infectie groter in de laatste maanden van de zwangerschap, dan worden bubbelbaden en kruidenbaden ook afgeraden.
    Infra-rood wordt vanwege de diepte stralen afgeraden, die komen dan bij je kleintje.

10. @ Annemica bepaalde lichaamspakkingen worden ook afgeraden in de zwangerschap maar dat moeten ze weten waar je naar toe gaat als je het meldt.
    De bedoeling is om op te bouwen met warmte (dus ook niet in 1x in een 90 graden sauna te gaan zitten) en niet ineens te wisselen van koud naar heet en andersom. Dat zou niet goed zijn voor de baby.

Kruidenbaden mogen in het einde niet ivm infectiegevaar omdat er dan al wat ontsluiting kan zijn, in gewone zwembaden mag je wel.

Ik krijg gelijk weer zin om te gaan nu :D

11. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ben 2 weken geleden nog geweest...heerlijk! Was toen 22 weken zwanger.
    Mij is verteld dat je de eerste 14 weken niet mag gaan en de laatste paar weken niet (vooral bij een 2e of volgend kindje, omdat je al ontsluiting kan hebben).
    Het enige wat van mijn vk niet mocht, was het dompelbad! Verder geen vbezwaren tegen de sauna's en wie blijft er nou zitten als je er niet lekker van wordt? Gewoon goed luisteren naar je lijf dus....
    Ben ook in zo;n zuurstofsauna geweest, waar zo;n klankschalensessie werd gedaan. Klankschalen werden alleen niet bij mij gehouden, verder mocht ik er gewoon in!
    Geniet er lekker van!

12. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    ik ben vandaag 34 weken zwanger, en heb de verloskundige het nog even nagevraagd en zij gaf aan dat ik gewoon overal in mocht alleen dat ik goed naar me lichaam moest luisteren en zolang ik geen vruchtwater verlies en gewend was aan de sauna's mocht ik alles doen...

dus gewoon heerlijk gaan als je gevoel zegt dat het goed is...

groetjes vivian

Deel Deze Pagina