zijn er meiden die tijdens de zwangerschap antidepresieva gebruiken en hiermee doorgingen. Hoe ging dat en wat voor invloed had dat op de kleine liefs clairette
Mijn schoonzusje is zwanger van de 2e, bij beide slikt(e) ze pillen. Zoontje werd na geboorte nagekeken door kinderarts en bij deze zwangerschap is borstvoeding afgeraden. Verder geen bijzonderheden geloof ik...
Borstvoeding kan wel! Maar het hangt wel af van welk medicijn je precies slikt. Kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en neem dit lijstje mee naar je huisarts/psych: Medicatie tijdens de zwangerschap en borstvoeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
Ik ben ook door blijven slikken en onder controle bij de vk, moet wel in het ziekenhuis bevallen en daar blijven met de kleine. BV mag wel maar alleen niet tijdens de piek na 6 tot 8 uur van medicijninname. Je vk of gyn kijkt na of je medicatie samen kan met borstvoeding.. die websites vertrouw ik niet helemaal want daar staat dat ik 100% mag voeden en dat is dus niet zo, volgens de vk. Die geloof ik daar toch wel in eigenlijk.
hey meiden ik heb ook een vriendin die super graag kinderen wil mijn vraag is eigenlijk welke medicijnen hebben jullie en duurde het lang voor dat jullie zwanger raakte met de medicijnen succes allemaal hoor !!! groetjes
Mind you, de website die ik noemde (Medicatie tijdens de zwangerschap en borstvoeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis) is van een goed bekendstaand ziekenhuis in Amsterdam, die een speciale poli hebben voor dit soort zaken. Als je goed zoekt op 't internet vind je de meest uiteenlopende meningen over zwangerschap, borstvoeding en antidepressiva. Juist ook van professionals die zich er beroepsmatig mee bezighouden: soms staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Jouw gyn of VK lijkt me iemand die er in elk geval over nagedacht heeft, anders zou die medicijnpiek niet ter sprake zijn gekomen. Wees daar blij mee, want er zijn er dus ook die domweg zeggen dat 't niet kan! Een en ander hangt natuurlijk sterk af van het medicijn dat je gebruikt en de hoogte van de dosis. Als de OP 't op kan brengen om (semi-)medische literatuur te lezen, doe dat dan en vorm je zelf een mening. Persoonlijk denk ik dat een modern antidepressivum met een lage halfwaardetijd in een lage dosis een dermate lage medicijnspiegel in de moedermelk geeft, dat dat minder kwaad kan dan een depressieve moeder die volledig voedt zonder medicatie of een moeder met volledige medicatie die KV geeft. In elk geval sterkte: je zal niet voor niks overwegen om AD te gaan slikken tijdens de zwangerschap.
hallo k slik ook AD maar dan de laagste dosis namelijk 10 mg clomipramine. heb het ook met gyn overlegt, en die vond het goed maar moet ook on ziekenhuis bevallen. borstvoeding mag k ook gewoon geven. gr an
Ik lees graag mee, ik zal voor de rest van mn leven aan de fluoxetine zitten en als ik straks zwanger wil worden en hopelijk ook wordt weet ik in elk geval dat ik mn fluoxetine gewoon kan doorslikken maar geen bv mag geven. Daar heb ik op zich vrede mee, ik lees dus mooi mee.
Hier nog een. Slik al jaren Citalopramum. Ik moet net als Desiree in het ziekenhuis bevallen en een paar dagen blijven met de kleine. Geen moeite gehad om zwanger te raken, 2e ronde raak. Met de kleine gaat het goed, actievelingetje.
ik slik dus ook clomipranine maar geen 10 mg maar 150 dus das wel een verschil. Als de gyn zou zeggen dat het beter is om af te bouwen zou ik dat zeker doen. ben in ronde 2 zwanger geworden liefs clairette
Misschien dat de gyn extra overleg pleegt met de apotheker en de leverancier van je a.d. dat is bij mij toen ivm maagverkleining wel gedaan. Het is in elk geval fijn dat je onder toezicht van een gyn staat, het geeft mij altijd net dat beetje extra in gevoel van zekerheid.
Hallo, Ik gebruik paroxetine, 20 mg. p.d. Ik mag blijven gebruiken, maar heb alle andere medicatie aan kant gezet (voor bv o.a. migraine) Ik weet eigenlijk nie of ik borstvoeding mag geven. Stom.. Nog helemaal nie gevraagd, terwijl ik dat wel heel graag wil gaan doen... Mijn arts zei dat als ik zou afbouwen, dat de paniekaanvallen die daarop volgen slechter voor het kindje zijn als de dosering die ik nu dagelijks slik. Ik moet wel in ziekenhuis bevallen, kindje word "verslaafd" geboren, iets wat me heel veel pijn doet... Maar de arts zei, das met een dagje over (even ontwenningsverschijnselen) EN zei hij, weet jij nog hoe je je voelde toen je baby was... Nee oke, zit wat in, maar blijft balen! Liefs Kussiexx
Daarom is het ook goed dat je in het ziekenhuis bevalt meis, en dat er toezicht is op. Dan staan jullie er niet alleen voor straks. En idd die paniekaanvallen zijn schadelijker. Bij mij gaat het om depressie en een te laag serotonine gehalte in de familie. Ik snap wel dat je baalt maar je hebt het nu eemaal nodig. Liefsss
Hmm ik wilde de zin onder je foto quoten maar dat lukt niet, maar wat ontzettend super fijn voor je dat je spiraaltje er uit mag. Betekend dit dat je genoeg bent afgevallen! Kunnen jullie nu vol vertrouwen voor een kindje gaan? Liefs Kussiexx
Dank je, Nou het is zo, mn man heeft het er de laatste tijd heel veel over gehad, dat hij zich zo verheugt, en ook de dokter zegt: je bent al zoveel afgevallen ga er maar voor. Duurt misschien ook allemaal nog wel even maar ik heb groen licht dat is fijn. Ik had nog 37 kg moeten afvallen, elke kg die er nu noga fgaat voor ik zwanger ben is mooi meegnomen. Blijf namelijk lekker sporten en gezond eten. daar ben ik zelf ook het fitste onder en haal ik meer uit mn dagen. zodoende dus. Mn antidepresiva mag ik gewoon doorslikken. fijn idee.
Hier ging het na de bevalling helemaal niet goed met mijn zoontje. Waarschijnlijk dus wel door de medicatie. Hele slechte agpar en hartslag die steeds verontrustend laag was. Hij moest dus ook even in de couveuse en aan de hartbewaking. Ik ben hier heel erg van geschrokken. Nu slik ik niets, mag ook niet van mijn huidige behandelaar. De eerste behandelaar zei dat er verschillende aanwijzingen komen uit de onderzoeken (wel of geen reactie na geboorte). Ik heb er toen voor gekozen om te minderen in medicatie en na 14 weken weer te verhogen (had dat toen echt nodig). Het gaat nu niet zo heel best met me, maar ik heb liever niet nog een keer zo'n verhaal als met de vorige baby.
Oh ja, ik ga direct na de bevalling weer starten met mijn medicatie en dan wordt het dus (weer) kv. Het is niet anders.
Pas wel op met eventueel te snel afbouwen. Mijn zusje werd per ongeluk zwanger terwijl zijn anti-depressiva/angstremmers slikte. De huisarts liet haar in een week afbouwen. Dat was echt heeeeel slecht. Vervolgens gaf diiezelfde huisarts haar andere medicijnen die niet toereikend waren. Uiteindelijk ,met behulp van een psychiater werd mijn zus weer stabieler. Ze is uiteindelijk bevallen van een supergezonde dochter en ze mochten na twee nachtjes alweer naar huis. Ze mocht geen borstvoeding geven... Ik wil niemand bang maken maar weeg goed af hoe hard je de medicijnen nodig hebt. Afbouwen is natuurlijk beter maar als je daardoor een erg gestressde zwangere raakt met veel problemen is dat ook slecht...
Ik heb 3,5 jaar efexor geslikt en heeft ongeveer 2 a 2,5 jaar geduurd voordat ik zwanger werd. En dat is pas gebeurd toen ik net 2 maanden van de efexor afgekickt was. De afkickperiode was niet erg prettig en leverde veel stress op. Toen het helemaal niet goed meer ging, heeft de dokter weer medicatie voorgeschreven en na een week kwam ik erachter dat ik onverwacht zwanger was! Direct acuut gestopt (ik was toch al afgekickt). Nu heb ik vaak stemmingswisselingen, maar deze wijt ik aan de hormonen. Afkicken als je zwanger bent van de efexor lijkt me te heavy. Gelukkig was dat bij mij dus al gelukt. Maar in de bijsluiter staat wel dat het effect van efexor op het kind niet voldoende onderzocht is en dus wordt afgewezen. Dus ik ben dolblij dat ik ervan af ben. En misschien was het niet-zwanger kunnen worden een gevolg van de efexor, geen idee...
Hallo, ik slikte citalopram 40 mg. Maar toen ik pos teste moest ik gelijk stoppen, dus nix afbouwen ofzo. Nu gaat het zo slecht met mij dat ik me vrijwillig laat opnemen. Ik vind dit best erg omdat ik hier ook nog een kindje heb rond lopen. Maar zoals het nu gaat trek ik het niet meer. Ik ga mijn zw schap voortzetten in het ziekenhuis in Woerden, daar zijn ze gespecialiceerd in zulke gevallen. Ik hoop dat ze me kunnen helpen tot het einde van me zw schap. Daarna ga ik gelijk weer naar de citalopram 40 mg. Iedereen succes verder.